توسعه صادرات استان زنجان با شناسایی ظرفیت های خالی تولید

به گزارش تعطیلات رو، شصتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. علی یگانه فرد، رئیس اتاق زنجان در این جلسه گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نهایت تلاش خود را برای شناسایی ظرفیت های خالی تولید و توسعه صادرات استان به کار گرفته است و در این راستا باید از ظرفیت های شورای گفت وگو نیز برای حل وفصل مسائل استفاده کرد.

توسعه صادرات استان زنجان با شناسایی ظرفیت های خالی تولید

یگانه فرد با بیان اینکه برای هر جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی دو جلسه کارشناسی برگزار می شود، شرح داد: موانع، موارد و مسائل و پیشنهاد ها از دل این جلسات کارشناسی احصا و به صورت پیشنهاد در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و در قالب گزارش ارائه می شود.

او با تأکید بر لزوم اهتمام بیشتر دستگاه های دولتی بر حضور نمایندگان خود در جلسات کارشناسی اتاق زنجان، گفت: اتاق با همکاری گمرک اقدام به جذب یک مشاور در زمینه گمرک و ترخیص کالا کرده تا به صورت رایگان اطلاعات موردنیاز تجار و فعالان اقتصادی در این زمینه را در اختیار آنها قرار دهد.

رئیس اتاق زنجان در ادامه از راه اندازی دفتر همکاری های مشترک در شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان با همکاری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: با ایجاد این دفتر در بحث واردات خاک روی، نمونه های خاک از این کشور طی 10 روز آینده به استان زنجان ارسال خواهد شد تا امور مربوط به آن نیز پیگیری و عملیاتی شود.

او همچنین از راه اندازی میز مشترک زنجان و عمان و راه اندازی دفتر تجاری در این کشور خبر داد و گفت: این دفتر در اختیار واحدهای تولیدی و صادراتی استان زنجان قرار خواهد گرفت تا توسعه صادرات به این کشور تسریع پیدا کند.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه میز مشترک تجاری زنجان و ویتنام نیز عملیاتی شده است و دفتر در شهر هانوی استقرار پیدا کرده است، گفت: همکاری ها با سفارت ازبکستان در راستای سرمایه گذاری های مشترک در بخش پرورش ماهی و آبزیان، گلخانه، نساجی و خدمات فنی مهندسی اجرا شده و این سفارت آمادگی دیدار با مقامات استان و حضور در استان زنجان اعلام کرده است.

یگانه فرد با اشاره به اینکه اتاق زنجان در کمیسیون مرتبط اتاق بین الملل با پاکستان عضو شده است، شرح داد: همچنین همکاری مشترک با کنسولگری ایران در کربلا و مذاکره برای ایجاد دفتر در این شهر نیز در حال پیگیری و عملیاتی شدن است و پیگیر جلسه ای به صورت وبینار برای توسعه همکاری ها هستیم.

اوی با بیان اینکه میز تجارت مشترک زنجان و هند نیز عملیاتی شده تا در راستای صادرات استان بهره برداری شود، ابراز کرد: موضوع شیلات و آبزی پروری به عنوان یکی از محورهای دیده شده در بحث صادرات ذیل نقشه راه تجارت استان زنجان مورد بررسی قرار گرفته و ظرفیت های صادراتی استان در این بخش نیز به صورت کارشناسی احصا شد تا توسعه صادرات در این بخش نیز صورت گیرد.

در ادامه این جلسه گزارشی از بررسی شرایط بخش آبزی پروری و شیلات استان از سوی اتاق زنجان ارائه شد، در این گزارش به ظرفیت های استان در تولید و صادرات در این بخش پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش استان زنجان رتبه 5 در تولید ماهیان سرد آبی در کشور را در اختیار داشته و بیشترین مزارع پرورش ماهیان سرد آبی در کشور را نیز در اختیار دارد و رتبه 3 در مساحت مزارع پرورش ماهی سرد آبی بعد از استان لرستان و چهارمحال و بختیاری نیز به زنجان اختصاص دارد.

بر همین اساس چنانچه به طور تقریبی 30 درصد مازاد تولید ماهی قزل آلای استان با رعایت استانداردها لازم به کشورهای هدف ذیل نقشه راه تجاری استان (ازجمله روسیه، مالزی) صادر شود، استان زنجان به 11 میلیون دلار (تقریبی) ارزآوری صادراتی در بخش آبزی پروری و شیلات دست پیدا خواهد کرد.

همچنین در بخش اشتغال برای تولید هر 5 تا 7 تن تولید ماهی قزل آلا برای یک نفر اشتغال زایی مستقیم صورت می گیرد که بیشترین میزان اشتغال در حال حاضر در بخش تولید ماهیان سرد آبی است.

در ادامه جلسه جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه در بخش آبزیان 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری و 10 میلیارد تومان تسهیلات به کار گرفته شده است، اظهار کرد: استان زنجان در بین استان های غیر ساحلی کشور رتبه دوم تولید ماهیان قزل آلا را دارد.

او با اشاره به اینکه 50 هزار تن میزان استعداد تولید استان در بخش آبزی پروری و شیلات است، گفت: باید در راستای ترویج مصرف ماهی در سبد مصرفی خانوار اقدامات حمایتی و تبلیغاتی صورت گیرد.

در بخش پایانی این جلسه فتح الله حقیقی استاندار زنجان با بیان اینکه جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در راستای نقشه راه تجارت خارجی استان در حال برگزاری است، ابراز کرد: باوجوداینکه تدوین نقشه راه تجارت خارجی استان جزو وظایف اتاق زنجان نبود اما این مهم به خوبی از سوی اتاق دقیق و کارشناسی صورت گرفت و اکنون همگی وظیفه داریم تا با هماهنگی دقیق در راستای عملیاتی کردن آن گام برداریم.

او با تأکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بخش دولتی با اتاق در راستای عملیاتی کردن نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان، شرح داد: همکاری در این زمینه نتایج به مراتب بهتری از ستاد تسهیل در پی خواهد داشت، اگر نقشه راه خوب عملیاتی نشود به هیچ عنوان در این راستا پیروز نخواهیم شد.

استاندار زنجان گفت: نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان قابلیت عملیاتی شدن را دارد، اطلاعات آن دقیق، کارشناسی شده و شاخص بوده و برنامه ریزی ها در صورت دقیق بودن نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.

حقیقی با تأکید بر اینکه مشکل عدم هماهنگی موجود بین دستگاه ها باید حل شود، ابراز کرد: نقشه راه تجارت خارجی تدوین شده در اتاق زنجان حتی در کشور نیز نمونه است.

او با بیان اینکه گشایش ها در رابطه با موضوع ورود موقت از طریق شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شد که صادرات و واردات استان را به شکل مطلوبی رونق داده است، شرح داد: توان و انرژی و کارایی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بسیار بالا است که باید با ایجاد انگیزه از آن بهره لازم برده شود.

استاندار زنجان با تأکید بر اینکه بخش دولتی باید هماهنگی بیشتری ایجاد نماید و به مصوبات جنبه عملیاتی بخشد، گفت: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی عملکرد بسیار بالایی دارد، چراکه موضوعات مطرح شده در آن به صورت کشوری مصوب می شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1489

به "توسعه صادرات استان زنجان با شناسایی ظرفیت های خالی تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه صادرات استان زنجان با شناسایی ظرفیت های خالی تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید