خلیلزاد: اختلاف درون جمهوریت طالبان را به اتخاذ گزینه نظامی ترغیب می نماید

به گزارش تعطیلات رو، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که اختلاف درون جمهوریت، طالبان را به اتخاذ گزینه نظامی ترغیب می نماید اما این گزینه به معنی پیروزی این گروه نیست و سبب شروع جنگی طولانی خواهد شد.

خلیلزاد: اختلاف درون جمهوریت طالبان را به اتخاذ گزینه نظامی ترغیب می نماید

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا با اشاره به افزایش سطح خشونت ها در افغانستان و ضرورت آغاز هرچه زودتر از سرگیری مذاکرات صلح گفت: اگر توافق صلح صورت نگیرد، گزینه دیگر پیروزی طالبان نیست، بلکه یک جنگ طولانی است.

وی با هشدار درباره اختلافات داخلی برابر طالبان نیز اظهارداشت: اگر گروه های داخل نظام جمهوری افغانستان آغاز به تقسیم شوند و هر یکی راه جدای خود را دنبال کند، این شاید عناصر تندرو طالبان را ترغیب کند که بدنبال یک راه چاره نظامی باشند.

نماینده ویژه آمریکا در پاسخ به اشپیگل درباره اینکه آیا طالبان با تظاهر به مذاکره در حال خرید وقت است، گفت: نشست پیشنهاد شده در ترکیه آزمونی برای این است که آیا طالبان می خواهد به این بحران به وسیله مذاکره سرانجام دهد یا خیر.

خلیلزاد گفت که دولت افغانستان به مذاکره درباره آزادی زندانیان طالبان در نشست استانبول تمایل دارد اما درباره سطح خشونت ها نگران است.

وی درباره اهرم های فشار آمریکا بر طالبان نیز گفت: آن ها با دو آینده روبرو هستند؛ یک آینده شامل مآغازیت بین المللی، یاری های خارجی، برطرف تحریم ها و آزادی زندانیان طالبان است. اما آینده دیگر شامل تداوم انزوا، عدم پذیرش به عنوان یک شریک مآغاز در عرصه های بین المللی، عدم خروج از فهرست تحریم ها، عدم آزادی زندانیان و مخالفت مداوم جامعه جهانی برای جلوگیری از تسخیر نظامی افغانستان توسط این گروه است.

مذاکره نماینده ارشد آمریکا با طالبان گفت که اگر طالبان بدنبال توافق سیاسی نباشد و در عوض گزینه نظامی را پیش گیرد نیروهای افغان در برابر طالبان مقاومت می نمایند و ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد.

خلیلزاد درباره نقش آمریکا در فرایند صلح افغانستان نیز گفت: پاکستان منافع مآغازی در افغانستان دارد که افغان ها باید به آن احترام بگذارند. این منافع مآغاز این هستند که خاک افغانستان نباید توسط افراد متخاصم پاکستان علیه پاکستان استفاده نشود.

نماینده ویژه آمریکا اضافه نمود: در مقابل نیز خاک افغانستان نباید توسط نیروهای متخاصم علیه افغانستان مورد استفاده قرار گیرد. ما در کنار انگلیس در حال کار هستیم تا این دو کشور بر روی بهبود همکاری های امنیتی خود کار نمایند و شاید به یک توافق امنیتی برسند، این بخش مهمی از کوشش های ما برای صلح است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1705

به "خلیلزاد: اختلاف درون جمهوریت طالبان را به اتخاذ گزینه نظامی ترغیب می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیلزاد: اختلاف درون جمهوریت طالبان را به اتخاذ گزینه نظامی ترغیب می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید