درباره بیمه مسافرتی بیشتر بدانید

در شرایطی که بعضی مسافران خارجی در ایران و بعضی مسافران ایرانی که به خارج از ایران می فرایند، از شرایط ارائه خدمات بیمه مسافرتی ناراضی هستند، دست اندرکاران این حوزه می گویند که خدمات بیمه از هر دو سو مسئله ای نداشته و به شکل مطلوب به گردشگران ارائه می گردد. با خبرنگاران همراه باشید

درباره بیمه مسافرتی بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با آوای بورالان همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

چالش بیمه برای مسافران و البته مهم تر از آن، ارائه خدمات بیمه ای به مسافر در صورت وقوع حادثه یکی از مهم ترین چالش هایی است که در صورت عمل نکردن به تعهدات، آرامش و امنیت سفر را زیر سوال می برد. از همین رو است که در منشور حقوق مسافر نیز علاوه بر بند اول که دریافت خدمات مطلوب گردشگری را حق گردشگر دانسته، در بند سوم نیز به صراحت درباره اینکه اطلاعات سفر باید به نحو مطلوب و کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد تاکید و تعیینا به نحوه ارائه خدمات بیمه ای اشاره شده است. بیمه یکی از اجزای جدایی ناپذیر مسافرت است که به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا و البته بعضی کشورهای جنوب شرق آسیا برای آن اهمیت ویژه ای قائل هستند. براساس آنچه دفاتر خدمات مسافرتی معتبر عمل نموده و می گویند، در ایران و برای مسافرانی که به خارج از ایران می فرایند نیز این ضرورت در سفر وجود دارد اما اینکه مسافر تا چه حد از خدمات این بیمه ها بهره مند می گردد در موارد گوناگون نارضایتی هایی را به همراه داشته است.

تعیین مراکز ارائه خدمات بیمه گردشگران خارجی

عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران درباره بیمه مسافران خارجی که به ایران می آیند می گوید:بیمه حوادث و اورژانس برای گردشگران خارجی به ویژه برای کشورهای آلمان و ایتالیا در ایران نداریم؛ این در حالی است که زمانی که به هر یک از این کشورها سفر می کنیم، می توانیم بیمه بخریم و از خدمات آن بیمه در زمان وقوع حادثه یا پیش آمدن مشکل استفاده کنیم اما این امکان برای بسیاری از گردشگران خارجی در ایران وجود ندارد.ناصر ریاحی تاکید می نماید که برای برطرف این مشکل می توان از خدمات بیمه سلامت به صورت رایگان برای گردشگران خارجی استفاده کرد؛ چیزی که برای کشور و دولت ایران هزینه چندانی هم ندارد چراکه درصد کمی از مسافران خارجی در ایران دچار مسائل سلامتی می شوند. او یادآور می گردد:این خدمات بیمه ای در حال حاضر نیز ارائه می شوند اما چون اعلام نمی شوند دیده هم نمی شوند؛ یا به طور تعیین، مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند معرفی نشده اند. بنابراین به ویژه مسافران و گردشگرانی که به صورت فردی (بدون تور) وارد ایران می شوند، در صورت احتیاج به خدمات بیمه ای همیشه با مسائلی روبرو هستند.

بیمه گردشگران مسئله ای ندارد

رئیس جامعه تورگردانان ایران اما چندان با اظهارات ریاحی موافق نیست. ابراهیم پورفرج در این باره به خبرنگار ما می گوید: مسافران در دنیای امروز، به ویژه از کشورهای اروپایی، بدون بیمه سفر نمی نمایند و از مبدأ سفر، بیمه برای مقصد را می گیرند. این تورگردان می افزاید:علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکا، کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز به مساله بیمه اهمیت می دهند و اغلب مسافران و گردشگرانی که از این کشورها وارد ایران می شوند، بیمه را قبل از ورود به ایران می گیرند.به گفته او، مسافران یا گردشگرانی که از کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس وارد ایران می شوند به وسیله شرکت های توریستی در ایران در فرودگاه ایران دفترچه بیمه مسافرتی خود را دریافت می نمایند. رئیس جامعه تورگردانان ایران ادامه می دهد:نمایندگی های بیمه های بین المللی در ایران همچون SOS و آکسا، خدمات بیمه ای را در صورت بروز حادثه، بیماری یا تصادف که بسیار هم نادر و کم هستند، برای مسافرانی که خودشان این بیمه ها را تهیه نموده اند برعهده دارند.پورفرج درباره بیمه وسایل و اسباب و اثاث مسافران خارجی که به ایران می آیند، نیز شرح می دهد:تا به امروز ضرورت راه اندازی چنین بیمه ای در ایران حس نشده و تقاضایی برای بیمه اسباب و اثاث مسافر نداشته ایم. با این حال بعضی شرکت های توریستی در ایران که مسافران خارجی را وارد می نمایند، وسایل و پول مسافران را بیمه می نمایند و در صورتی که برای آنها مسئله ای پیش بیاید، با دریافت تاییدیه از پلیس، می توانند هزینه خسارت را از شرکت بیمه دریافت نمایند.او تاکید می نماید که با این حال، یکی از ویژگی های بسیار مثبت ایران برای گردشگران خارجی این است که از نظر امنیت برای وسایلشان جزو کشورهای ناامن نیستیم و دزدی از گردشگران خارجی بسیار کم و به ندرت اتفاق می افتد.

بیمه وسایل مسافر ضرورت ندارد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز که علاوه بر تورهای ورودی، در زمینه تورهای خروجی نیز فعالیت دارد، درباره چگونگی ارائه خدمات بیمه ای برای مسافران خروجی و ورودی، تاکید می نماید که هیچ مسئله ای وجود ندارد. محمدحسن کرمانی می گوید:بیمه برای مسافرانی که به وسیله تورهای مسافرتی اقدام به سفر می نمایند اجباری است اما برای مسافرانی که خودشان به صورت انفرادی سفر می نمایند اختیاری است. با این حال، اغلب مسافرانی که از اروپا یا آمریکا وارد ایران می شوند، از کشور مبدا بیمه هستند.به گفته او، مسافران خروجی نیز که با تورها سفر می نمایند به وسیله شرکت توریستی طرف قرارداد بیمه می شوند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران درباره بیمه اسباب و اثاث مسافر نیز یادآور می گردد:در صورتی که مسافر وسایل متعارف به همراه داشته باشد، ضرورتی ندارد که آنها را بیمه کند؛ چراکه اگر در هواپیما مسئله ای پیش آید، برای 20 کیلو بار که استاندارد هر مسافر است و با فرض اینکه وسایل گرانبهایی هم در آن نیست، حدود 400 دلار خسارت پرداخت می گردد. تنها در جهت فرودگاه تا محل اقامت است که ممکن است برای بار مسافر مسئله ای پیش آید که معمولا برای این جهت کسی بارش را بیمه نمی نماید؛ مگر اینکه وسایل باارزش یا قیمتی داشته باشد.او خاطرنشان می نماید که برای بیمه بار و وسایل مسافر در ایران از سوی مسافران خارجی تقاضایی نبوده است. کرمانی در پاسخ به اینکه بعضی مسافران ایرانی که در کشور مقصد دچار بیماری یا حادثه شده اند و بیمه خود را از دفاتر نمایندگی بیمه های معتبری در ایران دریافت نموده اند نیز شکایاتی درباره جوابگو نبودن این بیمه ها داشته اند، می گوید:بعید است چنین مسئله ای پیش آمده باشد؛ چراکه اگر بیمه مسافر به طور مستقیم از نمایندگی های معتبر بیمه ها دریافت شده باشد، شرکت بیمه باید هزینه درمان تا سقفی که تعیین شده را پرداخت کند.این در حالی است که مسافران ایرانی که در خارج از ایران در طول سفرشان دچار مشکل شده اند، در بسیاری موارد پیروز به دریافت هزینه هایشان از دفاتر بیمه ای در ایران نشده و بعضا به نمایندگی های این بیمه ها در دبی یا مراکز دیگر فرستاده شده اند و عملا به نتیجه نرسیده است. ضرورت مطلعی مسافران از حقوق گردشگری به گفته کارشناسان این حوزه، از آنجا که مسافران ایرانی نیز به طور تعیین از حقوق خود در این زمینه در برابر شرکت های بیمه یا شرکت های توریستی مطلع نیستند با مسائل بیشتری نسبت به مسافران خارجی که وارد ایران می شوند، روبه رو بوده و دست و پنجه نرم می نمایند. با اینکه چندی پیش منشور حقوق گردشگر برای نصب در تمامی دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شد، اما همچنان مردم و مسافران در ایران به بسیاری از حقوق خود ناآشنا هستند و حتی در پی آشنایی هم نیستند، مگر زمانی که با مسئله ای روبرو شوند. به نظر می رسد مسائل بیمه ای برای مسافران ایرانی که به خارج از ایران می فرایند هم کم از مسائل مسافران خارجی که به ایران می آیند نباشد؛ با این تفاوت که مسائلی که خارجی ها در این زمینه با آن روبه رو هستند، نه مربوط به بیمه ای که از کشور خودشان دریافت نموده اند بلکه به خاطر نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی ایرانی است و مسائل مسافران ایرانی که به خارج از ایران می فرایند به نحوه دریافت هزینه ها از شرکت های بیمه در ایران مربوط است. منبع: دنیای اقتصادمنبع: کجارو
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 24 بهمن 1398 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 758

به "درباره بیمه مسافرتی بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بیمه مسافرتی بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید