دلیل اصرار شهرداری به تشکیل سازمان گردشگری معین نیست

به گزارش تعطیلات رو، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران ضمن اعلام مخالفت صریح خود با ایجاد سازمان گردشگری ذیل شهرداری تهران، گفت: با وجود محدودیت اقتصادی شهرداری و حجم گسترده پروژه های شهری در دست اجرا، شهرداری به دنبال ایجاد یک سازمان جدید است که تعیین نیست چه منفعتی برای شهر خواهد داشت.

دلیل اصرار شهرداری به تشکیل سازمان گردشگری معین نیست

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدت زمان صدور ویزای دانشجویی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

مجتبی شاکری در گفت وگو با تعطیلات رو، با اشاره به آنالیز لایحه تشکیل سازمان گردشگری با حضور فرزاد هوشیار رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران در یکی از جلسات اخیر کمیته فرهنگی شورای شهر، گفت: به رغم مخالفت شورای شهر با تشکیل این سازمان، شهرداری همچنان به دنبال قانع کردن شورای شهر برای ایجاد یک ساختار اداری جدید تحت عنوان سازمان گردشگری است؛ در حالی که تجربه سال های گذشته ثابت نموده ایجاد چنین سازمان هایی جز تحمیل هزینه به شهر و فربه کردن شهرداری خاصیت دیگری ندارد.

وی با اشاره به فقدان یک سند بالادستی که در آن نقش و سهم شهرداری در حوزه گردشگری شهری معین شده باشد، توضیح داد: متولی اصلی گردشگری در کشور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که باید به عنوان فرمانده راهبری این حوزه را بر عهده بگیرد و همه سازمان ها و دستگاه های دیگر باید ذیل این راهبری، واحد عمل نمایند. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تا به امروز سند جامع گردشگری شهری تهران را تدوین ننموده و نقش شهرداری در این حوزه نامعلوم است.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه تعریف و تفکیک نشدن مسوولیت میان دولت و شهرداری در قضایای گردشگری و میراث فرهنگی نیز وجود دارد، گفت: صندلی و مسوولیت شهرداری در پازل خدمت در این حوزه ها باید بر اساس یک سند مبنا تعریف گردد و این طور نباشد که شهرداری خود را موظف به پر کردن تمام جاهایی که سازمان میراث فرهنگی خالی گذاشته، بداند.

شاکری با بیان اینکه شهرداری ادعا می نماید با تشکیل این سازمان می تواند یک منبع درآمدی پایدار برای تهران فراهم کند، گفت: بدون وجود سند بالادستی و توضیح تکالیف معین، تشکیل سازمان گردشگری و اختصاص اعتبار در این حوزه، هیچ ثمره ای برای تقویت گردشگری شهری و ایجاد درآمد پایدار نخواهد داشت؛ بلکه صرفا به هزینه کرد بودجه ها بدون اینکه نقشه راهی با شروع و انجام معین مبنای عمل باشد، منجر می گردد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر هشت مجموعه تحت لوای شهرداری تهران در حوزه گردشگری فعالیت می نماید، گفت: این مجموعه ها شامل شرکت های تهران گشت طلایی، تهران گشت ارغوانی، نوسازی اراضی عباس آباد، توسعه فضاهای فرهنگی و نیز اداره کل تفریحات سازمان ورزش، مدیریت گردشگری، ستاد گردشگری شهرداری و مدیریت تورهای گردشگری است که به جز دو شرکت تهران گشت طلایی و ارغوانی که درآمد-هزینه ای فعالیت می نمایند، سایر مجموعه ها با برخورداری از 98 پرسنل و سرجمع اعتباری 21 میلیارد تومان که شهرداری تامین می نماید، مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: استدلال شهرداری این است که با ایجاد سازمان گردشگری می تواند تحت مدیریت یکپارچه فعالیت جزیره ای این مجموعه ها را سامان دهد و درآمد پایدار از این محل برای اداره شهر ایجاد گردد. این در حالی است که برای اثبات مدعای خود نه مطالعه و ادله علمی و قابل اثباتی دارد و نه تا به امروز مدل پیروزی را به صورت پایلوت اجرا نموده که به درآمد رسیده باشد.

شاکری با بیان اینکه ستاد گردشگری اکنون ذیل شهرداری فعال است، گفت: مسوولان این ستاد مدعی هستند که با ستاد نمی توان این حوزه گسترده را راهبری کرد و نیازمند اختیاراتی برای انجام کار اجرایی و انعقاد قرارداد هستند. در عین حال پیشنهاد کمیته فرهنگی شورای شهر این است که برای مدیریت آشفتگی کنونی در حوزه گردشگری، می توان تمام فعالیت ها را ذیل یکی از همین شرکت ها یا سازمان های موجود هشتگانه سامان داد و نیازی به ایجاد ساختار سازمانی جدید نیست. هرچند حتی این سازمان هم بدون سند بالادستی، کاری از پیش نخواهد برد.

وی با اشاره به اینکه برابر قانون شهرداری تنها در حوزه ساماندهی فضاهای تفرجگاهی و گردشگری در محدوده شهر مسوولیت دارد، توضیح داد: در لایحه برنامه ششم توسعه دولت کلیه مسوولیت های گردشگری در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت را به شهرداری ها تفویض نموده است؛ اما این لایحه هنوز تصویب نشده و از طرف دیگر، در صورت تصویب نیز بدون ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، امکان تحقق چنین حکمی وجود ندارد. به عبارت دیگر، دولت نمی تواند بدون تأمین هزینه های این بخش، مسوولیت خود را به گردن شهرداری ها بیاندازد.

شاکری با بیان اینکه شهرداری تهران مدعی است که برج میلاد، مدل پیروز ورود در حوزه گردشگری است، گفت: این درحالی است که با وجود برخورداری برج از ردیف بودجه 32 میلیارد تومانی، مجموع درآمد این مجموعه از محل گردشگری سالانه کمتر از پنج میلیارد تومان گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 802

به "دلیل اصرار شهرداری به تشکیل سازمان گردشگری معین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اصرار شهرداری به تشکیل سازمان گردشگری معین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید