سیاست ارز 4200 اشتباه بزرگ دولت روحانی بود ، اصلاحات مالی تدریجی انجام گردد

به گزارش تعطیلات رو، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: قطعا حذف دلار 4200 تومانی و تبدیل ارز به نرخ واقعی و واحد کاملا کار درستی است و اختصاص آن اشتباهی بزرگ در دولت آقای روحانی بود.

سیاست ارز 4200 اشتباه بزرگ دولت روحانی بود ، اصلاحات مالی تدریجی انجام گردد

گروه مالی خبرنگاران، دولت سیزدهم وعده اصلاحاتی اساسی در اقتصاد را به مردم ایران داده است. اصلاحاتی که دولت های قبل هم بسیار از آن سخن گفتند، اما عملا نه تنها به انتها روشنی نرسید، بلکه اشتباهات محسوس و تکرار سیاست گذاری های غلط کار دست اقتصاد داد. در روز های گذشته تنوع اخباری، چون اجرای طرح بنزینی در کیش و قشم و حذف ارز 4200 تومانی این حدس را تقویت نموده که دولت در پی اصلاحاتی اساسی در اقتصاد ایران است. اما آنچه موجب نگرانی شده برداشتن دو هندوانه با یک دست است. کارشناسان اصلاحات گام به گام را برای اقتصاد ایران تجویز می نمایند تا نتیجه روشنی در اقتصاد داشته باشد. عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره دغدغه خود را با دانشجو مطرح نموده است.

حسن فروزان فرد؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و فعال مالی در مصاحبه با دانشجو به موضوع پیگیری های دولت سیزدهم برای اتفاقات خوب در اقتصاد با نقدی به عملکرد دولت پرداخت و در این باره گفت: بی شک باید با جراحی های مالی کاملا موافق بود چرا که اقتصاد ایران به شدت احتیاجمند جراحی مالی است. موضوع جراحی مالی و لزوم تمرکز دولت برای آغاز تحولات اساسی و ساختاری در اقتصاد ایران بار ها و بار ها در دولت های قبل مطرح شده است. کارشناسان مالی همیشه در سال های گذشته خواهان توجه حداکثری دولتمردان به ورود دقیق و حرفه ای برای درمان اقتصاد بیمار ایران بودند.

وی با بیان اینکه پیکری با چند درد و بیماری را به یکباره نباید زیر تیغ جراحی برد مثالی زد و خاطر نشان کرد: ما با جراحی روبرو هستیم به عنوان حکمران که تا الان هر زمان دست به تیغ جراحی برده، کشته داده است. یعنی جراح یا حکمران در دولت های قبلی هر زمان برای جراحی دست به شکم بیمار زده، بدون بخیه زدن و دوختن شکم، بیمار را از تخت بلند نموده است!

عضو اتاق بازرگانی تهران دراین باره توضیح داد: قطعا بعد از بیرون آمدن دکتر از اتاق عمل نمی توان منتظر زنده ماندن بیمار پس از این جراحی بود. از سوی دیگر جراحی کردن بیمار اصول و قواعدی دارد که در صورت عدم رعایت بهبود بیمار حاصل نمی گردد. مثل اینکه بیماری که همزمان مشکل قلب، ریه و کلیه دارد طی یک عمل چند ساعته با حضور چند پزشک در آن واحد تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

فروزان فرد اضافه نمود: در چنین وضعیتی قطعا چیزی به نام بهبود بیمار یا ادامه حیات و بازگشت به زندگی باقی نمی ماند، در حالی که پزشکان می توانستند بنا به ضرورت و احتیاج درمان جراحی یک نقطه از بدن را اولویت بگذارند و بعدی را به زمان دیگری موکول نمایند. در غیر این صورت وقتی چند عمل با هم انجام گردد حتی ریه، کلیه و قلب به خوبی عمل شده باشند قطعا ما بجای یک بیمار بهبود یافته جسد تحویل می گیریم.

این فعال مالی اضافه نمود: برای اصلاحات مالی نیز باید با ظرافت ورود کرد چرا که جراحی های مالی نیز مثل جراحی در اتاق عمل احتیاجمند آنالیز همه جانبه است. اداره کردن واقعی اقتصاد در شرایطی که تا کنون شفافیت زیادی در بازار ها حاکم نبوده سخت است پس باید با اختصاص وقت لازم، این موضوع نیز به درستی در دستور کار قرار بگیرد.

فروزان فرد خاطر نشان کرد: برای اینکه دولت بتواند اصلاحات لازم را در اقتصاد ایران کلید بزند و به انتها خوبی برساند تیم مالی باید همراه و هماهنگ باشند در حالی که متاسفانه این موضوع به صورت حداکثری در تیم مالی دولت سیزدهم دیده نمی گردد. در چنین شرایطی آغاز عمل جراحی می تواند آغازی بر افزایش آسیب ها باشد.

وی درباره تک نرخی شدن ارز و ضرورت حذف ارز ترجیحی گفت: قطعا حذف ارز 4200 تومانی و تبدیل ارز به نرخ واقعی و واحد کاملا کار درستی است و اختصاص آن اشتباهی بزرگ در دولت آقای روحانی بود. اینک به واسطه شرایطی که در آن حضور داریم حتماً باید فکری برای تامین احتیاج فراورینمایندگان و تامین احتیاج های نقدینگی آن ها صورت بگیرد و گرنه فراورینمایندگان توان همراهی معقول با سیاست ها و جراحی های دولت را ندارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در انتهای بحث خاطر نشان کرد: اگر برنامه ریزی دقیق صورت نگیرد حتی ممکن است بسیاری از فراوری نمایندگان در عرضه کالا های مورد احتیاج جامعه تضعیف شوند و بازار های مختلف با کمبود نسبی عرضه روبرو گردد، موضوعی که به خودی خود به افزایش تورم دامن می زند لذا بهتر است دولت اصلاحات و جراحی ها را یک به یک و با کار کارشناسی شده انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2020

به "سیاست ارز 4200 اشتباه بزرگ دولت روحانی بود ، اصلاحات مالی تدریجی انجام گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست ارز 4200 اشتباه بزرگ دولت روحانی بود ، اصلاحات مالی تدریجی انجام گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید