ظریف: هیچ توافق 25 ساله ای با چین بسته نشده است

به گزارش تعطیلات رو، وزیر امور خارجه ایران گفت: توافق راهبردی 25 ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.

ظریف: هیچ توافق 25 ساله ای با چین بسته نشده است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

محمد جواد ظریف ، در پاسخ به پرسشی درباره شایعه بعضی رسانه ها درباره توافق راهبردی 25 ساله ایران و چین و امتیازهای ویژه کشورمان برای این توافق، اضافه نمود: این مساله از اساس، نادرست است.

وزیر امور خارجه توضیح داد: صرفا پیشنهادی از سوی ایران برای روابط 25 ساله مطرح شده است.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا بندهای این توافق را آنگونه که بعضی رسانه ها مدعی شده اند، نادرست می دانید و بندهای این توافق چه هستند؟ پاسخ داد: در اصل، توافقی در کار نیست که بندهایی داشته باشد. یک پیشنهاد برای برنامه ای 25 ساله است که تازه باید بنشینیم و آغاز به نوشتن توافق کنیم.

براساس گزارشی در تارنمای پترولیوم اکونومیست(Petroleum Economist) در سفر وزیر امور خارجه ایران در اواخر ماه اوت، تهران و پکن توافقی را که در سال 2016 به نام مشارکت جامع استراتژیک چین و ایران امضا نموده بودند، توسعه داده و بندهای غیر علنی به آن اضافه نموده اند که شامل تخفیف و امتیازهای بسیاری در زمینه سرمایه گذاری نفت و گاز ایران است.

پترولیوم اکونومیست، یک تارنمای انگلیسی است.

در گزارش بی پایه و اساس این تارنمای انگلیسی آمده بود که این توافق به چین تخفیف های بزرگی برای خرید نفت ارائه نموده و پکن می تواند پول محصول خریداری شده از ایران را حداکثر تا دو سال به این کشور پرداخت کند.

همچنین اضافه نموده بود: از سویی دو طرف توافق کردند که چین پول خریدهای خود را به یوآن یا ارزهای دیگر به ایران پرداخت کند و این به معنای آن است که قرار نیست در مبادلات تجاری ایران و چین از دلار استفاده گردد.

به نظر می رسد انگیزه شایعات و خبر سازی درباره روابط ایران و چین، نگرانی پایتخت های غربی از روابط تجاری و مالی دو کشور است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 410

به "ظریف: هیچ توافق 25 ساله ای با چین بسته نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف: هیچ توافق 25 ساله ای با چین بسته نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید