عراق ملاک قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا را تغییر می دهد

به گزارش تعطیلات رو، در حالی که عراق تصمیم گرفته است نفت عربستان را به عنوان ملاک مشخص قیمت نفت خود در بازار آسیا کنار بگذارد ایران نیز در حال آنالیز این موضوع است.

عراق ملاک قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا را تغییر می دهد

با تور لحظه آخری مالزی سنگاپور از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، منابع صنعتی گفتند، عربستان و کویت، دو عضو اوپک بعید است از اقدام اوپک در تغییر معیار قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا تبعیت نمایند و کوشش های بغداد را رصد خواهند کرد تا اطلاعات بیشتری از این تغییر انجام شده در قیمت گذاری نفت عراق به دست آورند.

هفته گذشته، شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق آغاز به مشورت با تجار در خصوص طرح خود برای تغییر معیار قیمت گذاری نفت خود در آسیا کرد. عراق به همراه کشورهای ایران، عربستان و کویت دهه هاست از معیار قیمت گذاری موسسه پلاتس استفاده می نمایند، و عراق میخواهد از این پس از مبادله تجاری دوبی (دی ام ای) استفاده کند.

این اقدام به معنای به مبارزه طلبیدن سیستم قیمت گذاری بیش از 12 میلیون بشکه نفت خاورمیانه است که روزانه در بازار آسیا عرضه می گردد و میتواند نقش عربستان به عنوان بزرگترین صادر نماینده نفت دنیا را به چالش بکشد. فراوری نمایندگان کوچک به صورت سنتی از معیار قیمت گذاری مورد استفاده عربستان تبعیت می نمایند.

تغییر ملاک قیمت گذاری از سوی دومین فراوری نماینده بزرگ اوپک، که هدف از آن افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت در دوران نفت ارزان است، بعد از سال ها مذاکره با شاخص دی ام ای صورت می گیرد، در حالی که خود این موسسه نیز مشورت هایی را با شرکت سعودی آرامکو انجام داده است.

اما بعید است شرکت آرامکو در آینده نزدیک معیار قیمت گذاری خود را از پلاتس تغییر دهد.

فراوری نمایندگان نفت خاورمیانه دهه هاست که برای معین قیمت رسمی ماهیانه نفت خود به قیمت رسمی نفت خام عربستان نگاه می نمایند. قیمت رسمی اعلام شده در ابتدای هر ماه از سوی عربستان، مبنایی برای قیمت گذاری نفت ایران، کویت و عراق قرار می گیرد.

به گفته یک منبع صنعتی مطلع از تصمیمات ایران، این کشور نیز میخواهد همچنان اقدامات عراق در تغییر معیار قیمت گذاری را مورد رصد قرار دهد.

وی اضافه نمود: هرگونه تغییری در سیستم قیمت گذاری نفت ایران بستگی به انجام یک مطالعه کامل و همچنین تغییرات در سیستم های قیمت گذاری فراوری نمایندگان بزرگی نظیر عربستان و کویت دارد.

113

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 779

به "عراق ملاک قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق ملاک قیمت گذاری نفت خود در بازار آسیا را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید