نشریه آمریکایی: مسئله کشمیر به اعتبار هند در افغانستان صدمه می زند

به گزارش تعطیلات رو، نشریه فارین پالیسی با انتشار مطلبی ضمن آنالیز گرفتاری دولت کابل در میان رقابت های دهلی نو و اسلام آباد، به بی اعتباری هند در افغانستان بخاطر مسئله جامو و کشمیر اشاره نمود.

نشریه آمریکایی: مسئله کشمیر به اعتبار هند در افغانستان صدمه می زند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، دولت هند از سال 2001 با شروع تجاوز نیروهای ناتو به افغانستان، قریب به سه میلیارد دلار به این کشور یاری اقتصادی نموده است.

یاری های هند به افغانستان در زمینه های مختلفی اجرا شده که خدمات اقتصادی، آموزشی، محلی و نظامی از جمله آن است، اما یاری های نظامی یا تسلیحاتی دهلی نو با احتیاط و سنجش بیشتری اجرا شده تا حساسیت پاکستان در این باره منجر به واکنش نشود.

در حالی که حضور سیاسی و یاری های نظامی هند در افغانستان با ابراز نارضایت های پاکستان همراه است، آمریکا اعلام نموده که از حضور هند در این کشور حمایت می نماید.

اما اخیرا مسئله کشمیر و رفتار دولت هند با مسلمانان این منطقه در افغانستان نیز در میان مردم به موضوعی قابل بحث تبدیل شده که تا حدود زیادی باعث از بین رفتن مقبولیت افکار عمومی در روبروه با سیاست های دهلی نو شده است.

نشریه فارین پالیسی با انتشار مطلبی در این باره می نویسد: سرنوشت منطقه جامو و کشمیر به نحوی با افغانستان گره خورده و دولت کابل هنوز هم گرفتار زد و خورد رقابت های پاکستان و هند می باشد.

به گفته این نشریه، مسائل کشمیر می تواند به اعتبار هند در افغانستان صدمه بزند، با وجودی که گزارش ها حاکی از آن است که دولت کابل از اقدامات دهلی نو حمایت نموده، اما هنوز مواضع کابل در این باره مقطعی بوده که این امر مورد رضایت هند قرار نگرفته است.

با وجودی که افکار عمومی در افغانستان به دلایل امنیتی علیه پاکستان است، اما روبرو دولت کابل با مسئله کشمیر که مستقیما اسلام آباد و دهلی نو را در تقابل با یکدیگر قرار داده نشان می دهد افکار عمومی در افغانستان رفتار ضد اسلامی دولت هند را در برخورد با مسلمانان کشمیر قبول نمی نماید که باعث شده تا دولت این کشور این مسئله را در رفتار سیاسی خود لحاظ کند.

شایان ذکر است، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در حالی از مذاکرات قطر در هشتیمن دور گفت وگوها، راهی هند شده بود که تنش های هند و پاکستان درباره کشمیر تشدید شده و دولت اسلام آباد بارها همکاری در فرایند صلح افغانستان را به شرایط مرزهای شرقی اش با هند گره زده بود.

اما در حالی که گفت وگوهای طالبان و آمریکا در جریان بود لغو امتیازات ویژه منطقه کشمیر توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند اوضاع را در این منطقه بحرانی کرد.

از سوی دیگر اسد ماجد خان سفیر پاکستان در واشنگتن گفته بود که در صورت ادامه تنش های کشورش با هند، ممکن است اسلام آباد نیروهای مستقر در مرزهای افغانستان را به منطقه کشمیر اعزام کند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشت: این اقدام می تواند گفت وگوهای آمریکا با طالبان را پیچیده کند زیرا در حالی که تنش ها بین هند و پاکستان بر سر بحران کشمیر تشدید شده چنین احتاقتصادی ممکن است عامل جدیدی را به گفت وگوهای صلح بیفزاید.

سفیر پاکستان در واشنگتن به این روزنامه آمریکایی گفته بود: کشمیر و افغانستان دو مسئله مجزا هستند و نمی خواهد این موضوعات را به هم ارتباط دهد اما پاکستان امیدوار است که گفت وگوهای آمریکا و طالبان موفقیت آمیز باشد و اسلام آباد از این مذاکرات حمایت می نماید.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 659

به "نشریه آمریکایی: مسئله کشمیر به اعتبار هند در افغانستان صدمه می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشریه آمریکایی: مسئله کشمیر به اعتبار هند در افغانستان صدمه می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید