هدیه بزرگ ترامپ به دشمنانش

به گزارش تعطیلات رو، خبرنگاران : ستون نویس برجسته نیویورک تایمز درباره احتمال انشقاق حزب جمهوری خواه تحت تأثیر حکمرانی دونالد ترامپ و منشعب شدن گروهی از محافظه کاران اصولگرا برای تأسیس حزب سوم حدس و ابراز امیدواری کرد.

هدیه بزرگ ترامپ به دشمنانش

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران؛ توماس فریدمن روزنامه نگار سرشناس نیویورک تایمز در مقاله ای با عنوان آیا ترامپ محافظه کاران اصولگرا را به تأسیس حزب وامی دارد؟ امیدوارم نوشت: سیاست آمریکا تحت الشعاع سلطنت ماره لاگو* قرار خواهد گرفت.

*ماره لاگو (Mar-a-Lago): باشگاه خصوصی متعلق به دونالد ترامپ است و در اینجا منظور نوع حکمرانی خودمحور و مستبدانه ترامپ در دوران ریاست جمهوری اوست.
ماره لاگو در واقع عمارتی تاریخی در پالم بیچ ایالت فلوریدا است که در دهه 1920 توسط مارجری پست ساخته شد. او این خانه را همچون اقامتگاهی زمستانی برای رؤسای جمهور آمریکا و مهمانان خارجی ساخت و پس از مرگ او در سال 1973 این عمارت وقف ملی شد و در سال 1985 دونالد ترامپ، با حدود 10 میلیون دلار آن را خریداری کرد. این عمارت (باشگاه) 126 اتاق و حدود 5800 متر مربع مساحت دارد. ترامپ بارها به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به آنجا سفر کرده و حتی میزبان برخی از رهبران جهانی در جایی که وی کاخ سفید زمستانی و کاخ سفید جنوبی نامیده، بوده است.

فریدمن در ادامه نوشته است:

در حالی که خورشید ریاست جمهوری دونالد ترامپ با دادوفریاد و دست وپازدن در حال غروب است، ، یکی از مهمترین سؤالاتی که عرصه سیاسی آمریکا را در سطوح محلی، ایالتی و ملی تحت الشعاع قرار داده این است: آیا دونالد ترامپ می تواند پس از ریاست جمهوری همچنان سلطه آهنین خود بر حزب جمهوری خواه را حفظ کند؟

در هرصورت چیزی که با قاطعیت می توان گفت این است: او به وضوح چنین قصدی دارد و در این راستا تلاش می کند و برای انجام آن سرمایه کلانی از کمک های مردمی را جمع می کند.

و چیزی که من پیش بینی می کنم این است: اگر تلاش ترامپ برای مشروعیت زدایی از ریاست جمهوری جو بایدن تداوم یابد و برای رفتار افراطی خود طلب وفاداری از یاران کند، حزب جمهوری خواه ممکن است به طور کامل دو شقه شود. یعنی یک شکاف عمیق بین جمهوری خواهان اصولگرا و جمهوری خواهان بی پرنسیپ (غیراصول گرا و پیرو ترامپ) ایجاد می شود.

در اینصورت شاید بتوان گفت که دونالد ترامپ بیشترین لطف ممکن را به آمریکا کرده است: نطفه تولد یک حزب محافظه کار اصولگرای جدید. بابانوئل، اگر می شنوی، این هدیه ای است که برای کریسمس آرزو دارم!

خوش خیالانه است؟ شاید. اما این کاملاً قابل تصور است: اگر ترامپ هرگز به پیروزی بایدن اعتراف نکند و جمهوری خواهانی مخالف مشی ترامپ با دولت جدید همکاری کنند، قطعاً مسئله ای بُروز پیدا خواهد کرد. فشارهای فزاینده ای علیه جمهوری خواهان اصولگرایی نظیر میت رامنی، لیزا مورکوفسکی و قضات، مقامات انتخاباتی و قانونگذاران ایالتی محافظه کاری که کشور را بر حزب ارجحیت داده و به خواسته های ترامپ تن نمی دهند، فزونی خواهد یافت، تا در نهایت حزب محافظه کاری برای خود تأسیس کنند.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، جمهوری خواهان بی پرنسیپ پیرو ترامپ -مانند آن 126 عضو مجلس کنندگان که در یک پرونده شرم آور دیوان عالی با دادستان کل تگزاس همراه شدند تا پیروزی بایدن را ابطال کنند- ممکن است راه سخت تری برای پیروزی کرسی داشته باشند. این در نوع خود اتفاق مبارکی خواهد بود. مهمتر اینکه، حتی اگر فقط چند محافظه کار اصولگرا گرد هم آمده و به نوعی حزب سوم را در کنگره شکل دهند، می توانند پادشاهی کنند. یک مجلس سنای بسیار متعادل، که میانه رو های در هر جناح، اهرم کارآمدی دارند.

ما فقط در مذاکرات مربوط به لایحه امدادی (کمک های مالی برای جبران خسارت های ناشی از بحران کرونا) نمونه مشابه آن را دیدیم. این یک انجمن حل مشکل دوحزبی در مجلس -ائتلافی با موضوع جنبش بدون برچسب های میانه رو- به همراه یک گروه دوحزبی غیررسمی از سناتورها بودند که توافق را از پایین به بالا ایجاد کردند. تصور کنید که دموکرات های چپ میانه بایدن و محافظه کاران راست میانه اصولگرا با هم در زمینه اصلاح زیرساخت ها، مهاجرت، اوباماکر و یا مسائل اقلیمی همکاری می کنند.

خوش خیالانه است؟ شاید. اما اگر من در پوشش مسائل خاورمیانه تنها یک چیز آموخته باشم این است که درباره افراط گرایان تنها یک چیز را می توان با اطمینان گفت؛ آن ها نمی دانند که تا کجا باید پیش بروند و چه زمانی لازم است متوقف شوند. بنابراین، در نهایت، آن ها تقریباً همیشه پا را فراتر از آنچه باید می گذارند و افراد بسکمک را با خود به این ورطه می کشانند.

دونالد ترامپ در سیاست یک چهره افراطی است. او با چراغ قرمز متوقف نمی شود. او هنجارها، اخلاق و یا مبانی حقیقت را رعایت نمی کند. به عنوان یک پیامد، کمپین ترامپ با انبوهی از ضداطلاعات (اطلاعات غلط و جعلی) علیه پیروزی بایدن و حملات او به مقامات جمهوری خواه و رسانه های راست گرایی که دروغ ها و تئوری های توطئه او را طوطی وار بازگو نمی کنند، منجر شده که از هم اکنون حزب جمهوری خواه در سطح ایالتی -مانند آنچه در جورجیا و آریزونا شاهد بوده ایم- دچار گسست شده است.

این یک گسست آشکار میان دو گروه از جمهوری خواهان خواهد بود؛ محافظه کاران اصولگرایی که مصصم هستند تعهدات خود در قانون اساسی را مقدم بر منافع ترامپ قرار دهند، و جمهوری خواهان بی پرنسیپ که بزدل تر از آن هستند که سخن مخالفی بگویند و با اشتیاق وارد صحنه سیرک ترامپ می شوند تا از برکات وی در انتخابات بعدی خود اطمینان حاصل کنند.

مرا خوش باور خطاب کنید، اما دلم به من می گوید وقتی ترامپ فقط سلطان مارالاگو است و سم پاشی می کند، برخی جمهوری خواهان خواهند گفت که دیگر کافی است. در چنین جایی ممکن است نطفه یک حزب جدید محافظه کار اصولگرا منعقد شود.

خیال واهی است؟ شاید. اما چنین رویدادی چه نعمت بزرگی برای آمریکا خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1469

به "هدیه بزرگ ترامپ به دشمنانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدیه بزرگ ترامپ به دشمنانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید