کشف خمره سفالی تاریخی در خانه ای مسکونی

به گزارش تعطیلات رو، جزئیاتی در خصوص خمره سفالی با ارزش تاریخی در شوش

در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کشف یک خمره سفالی با ارزش تاریخی در شهر شوش بدست آمده است. به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش در استان خوزستان گفت: یک خمره سفالی با ارزش تاریخی از یک منزل مسکونی در شوش کشف و ضبط شد. در خصوص چگونگی کشف این تاریخی رضا چنانی با خبرگزاری های رسمی کشور صحبت نموده است و با توجه به اهمیت این موضوع تیم خبری خبرنگاران در خصوص آن گزارشی را تهیه نموده است که در صورت علاقمندی می توانید با ما در ادامه همراه باشید.

کشف خمره سفالی تاریخی در خانه ای مسکونی

جهت دریافت خدمات طرح آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

همانطور که در بالا هم گفتیم، در رابطه با کشف خمره سفالی با ارزش تاریخی که در شوش رضا چنانی در خصوص این شی تاریخی به خبرنگاران ایرنا نیز گفت: کشف این شی با ارزش تاریخی از سوی پایگاه حفاظت میراث فرهنگی و پایگاه میراث دنیای شوش پیگیری شد. پس از آنالیز های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ نگاری نسبی درخصوص این اثر، با توجه به فرم ظرف و تزئینات موجود معین شد این شی متعلق به دوران اسلامی (قرن اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ویژگی های این خمره سفالی مطرح کرد:

با توجه به کشف خمره سفالی در شوش که این روزهای در خبرگزاری ها مطرح شده است، این شی به رنگ نخودی روشن با پوشش گلی رقیق با سه دسته بر روی گردن، دهانه و همچنین تزئیناتی که با نقش در قسمت گردن و شانه است نیز منقش می باشد.

مطابق با آنچه که در بالا ذکر شد در خصوص خمره سفالی کشف شده، رنگ این شی نخودی روشن با پوشش گل رقیق با سه دسته بر روی گردنه و دهانه و همچنین تزئیناتی در قسمت گردن و شانه است.

در ادامه این موضوع رضا چنانی نیز افزود: بخشی از قسمت پایین این شی که تازه کشف شده نیز ساده و بدون تزئین است که به احتمال زیاد کاربری آن برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.

همچنین وی با بیان اینکه شی کشف شده سالم است و دارای ایستایی کاملی واقع شده است، افزود: ارتفاع این خمره 5/62 سانتی متر، قطر کف 12 سانتی متر، قطر شکم ظرف 36 سانتی متر، قطر گردن 24 سانتی متر و قطر لبه آن 19 سانتی متر می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش گفت: با توجه به خاکی که بر روی دسته و بدنه این خمره وجود دارد احتمال می رود که این خمره در جریان یک عملیات حفاری غیر مجازی از زیر خاک کشف شده است.

وی در خاتمه این موضوع را یادآوری کرد که: در خصوص پرونده قضایی که در خصوص کشف خمره سفالی در شوش تشکیل شده است این موضوع هم در حال پیگیری است.

شهر شوش با داشتن 2 اثر به ثبت رسیده در دنیا یکی از معروف ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بوده است. یکی از آثاری که از این شهر در دنیا به ثبت رسیده است زیگورات چغازنبیل است که نخستین اثر باستانی ایران است و در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع شده است. این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث دنیای یونسکو جای گرفت.

دیگر اثری که از این شهر در فهرست آثار دنیای به ثبت رسیده است محوطه باستانی شوش است که به عنوان هجدهمین اثر کشور ایران در فهرست میراث دنیای به ثبت رسیده است، شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 892

به "کشف خمره سفالی تاریخی در خانه ای مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خمره سفالی تاریخی در خانه ای مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید