احتمال تبانی بانکها با بعضی مشتریان در عدم بازگشت وام ها

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا حقیقت پژوه در نشست امروز خود با خبرنگاران از طراحی سامانه ای به منظور انتخاب مشاوران اجباری بانکها اطلاع داد و گفت: کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکها با توجه به فضای کنونی اقتصاد ایران و مشکلاتی که به لحاظ کمبود نقدینگی پیش روی بخش های مختلف مالی و سرمایه گذاری کشور وجود دارد سامانه انتخاب مشاور (سام) را راه اندازی نموده تا بر مبنای آن بتوان اصلاح نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات بخش های متقاضی دریافت وام از بانکها را صورت داد.

احتمال تبانی بانکها با بعضی مشتریان در عدم بازگشت وام ها

رئیس شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی اضافه نمود: در گذشته 6 بخش در نظام رتبه بندی، شاخص ها و امتیازات آن وجود داشت که شامل ساختمان، مسکن و عمران، کشاورزی و صنایع تبدیلی، خدمات، فلزات و معادن، انرژی های نفت و گاز و مصنوعات صنعتی بود که اکنون از روی طبقه آیسیک برای مشاوران به 15 بخش افزایش یافته است.

وی توضیح داد: بر این اساس می توان طرح ها را به صورت تخصصی رتبه بندی نموده تا بتوان از ناحیه مشاور و متقاضی به یک جمع بندی رسید و ویژگی های اختصاصی هر طرح را با دقت برای اعتبارسنجی مد نظر قرار داشت.

حقیقت پژوه از ایجاد رسته های جدید در کانون مشاوران اعتباری بانکها اطلاع داد و اظهار داشت: بخش هایی همچون عارضه یابی، ارزیابی، خدمات کسب و کار و مطالعات بازار از جمله رسته های جدیدی هستند که ایجاد شده و بر اساس آن ضوابطی تدوین شده که مشاور اعتبارسنجی و متقاضی دریافت وام از نظام بانکی ارتباطی با هم نداشته باشند تا توجیه پذیری یک طرح بدون اعمال نفوذ و فشار ارزیابی گردد.

وی با بیان اینکه امکان سنجی جایگزین طرح توجیحی دربررسی و ارزیابی طرح های متقاضی دریافت وام شده، اظهار داشت: باید در تمامی زمینه ها معین گردد که به صورت واقعی یک طرح قابلیت اجرا به لحاظ توجیه فنی و مالی را دارد که بر این اساس، این فرایند با حضور بانک عامل حوزه صنعت و معدن هم اکنون عملیاتی شده است و تقاضای ما از سایر بانکها آن است که هر چه سریع تر به این سامانه بپیوندند.

این مقام مسئول در کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دلیل عدم استقبال بانکهای کشور از اعتبارسنجی مشتریان خود علیرغم تمامی مطالبات مشکوک الوصول و لاوصول در نظام بانکی گفت: یکی از بزرگترین دلایل این نگاه بانکی را می توان عدم آگاهی از مزیت استفاده از مشاوران اعتباری دانست و این در حالی است که مطابق قانون تمامی بانکها ملزم به استفاده از مشاوران در امکان سنجی طرح های خود هستند و در بدبینانه ترین حالت می توان این عدم اقدام را ناشی از تبانی بانکها و مشتریان خود برای خروج منابع از نظام بانکی و برنامه ریزی برای عدم بازگشت آن دانست.

وی با توجه به اینکه هم اکنون معضل نقدینگی در تمامی بانکها کشور به چشم می خورد، ادامه داد: بازوی کارشناسی مقتدری در کانون مشاوران بانکی شکل گرفته که نظام بانکی می تواند با بهره گیری از آن شرایطی را فراهم کند که منابع ارائه شده به طرح ها، مجدد بازپرداخت شده و به نظام بانکی برگردد.

حقیقت پژوه اضافه نمود: امروز فضای اقتصاد و سرمایه گذاری اجازه هدررفت منابع را نمی دهد و بنابراین باید پیش از انکه منابع محدود بانکی لاوصول گردد آنها را اعتبارسنجی لازم کرد.

وی گفت: تنها 5 درصد از طرح های نظام بانکی با استفاده از مشاوران امکان سنجی شده اند که بر اساس آن درصد خطا در بازگشت منابع صدم درصد بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 175

به "احتمال تبانی بانکها با بعضی مشتریان در عدم بازگشت وام ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تبانی بانکها با بعضی مشتریان در عدم بازگشت وام ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید