رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است

به گزارش تعطیلات رو، معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است.

رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است

به گزارش خبرنگاران، علی باقرزاده در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: در طی 5 سال گذشته جهش بزرگی در خصوص آموزش و توانمندسازی بزرگسالان روی داده است. ما شاهد کاهش 1.5 میلیون نفری از جمعیت بی سوادی کشور بوده ایم. رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است.

وی با اشاره به این که ما در 5 سال گذشته رشد نرخ باسوادی داشته ایم، ادامه داد: در استان قریب به 99 درصد افراد زیر 20 سال، 98 درصد افراد زیر 30 سال و 97 درصد افراد زیر 50 سال باسواد هستند. همه سازمان ها، جوامع و نظام های آموزشی با بحران یادگیری روبرو اند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: موفقیت جوامع این است که روش خوب زیستن را بیاموزند. دولت به طور مستقیم حدود 40 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه می نماید. اگر نظام های آموزشی در زمینه یادگیری ناموفق باشند، منابع ملی را به هدر می دهند.

باقرزاده اضافه نمود: در درازمدت تفاوت در یادگیری ها شکاف های اقتصادی، اجتماعی و... را دامن می زند. زمانی که افراد نمی توانند یاد بگیرند توانایی حل مسئله نیز پیدا نمی نمایند. یکی از سنجه هایی که به تازگی اضافه نموده گردیده است توانایی پایدار حل مسائل است.

وی با اشاره به این که یک دولت هنگامی مقتدر است که بتواند مسائل خود را به صورت پایدار حل نماید، اضافه نمود: مدرسه طلایی ترین فرصت یادگیری است و نه منحصرترین فرصت. بسیاری از مسائل اجتماعی در سایه یادگیری مردم برطرف می گردد. در بحران دنیای که در خصوص آموزش وجود دارد سه بعد مطرح می گردد. اولین بعد آن عدم تحصیل است یعنی افراد در دوره های آموزشی حضور نیابند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه نمود: در دنیا حدود 750 میلیون نفر توانایی خواندن و نوشتن یک متن ساده را ندارند و از این جمعیت حدود 250 میلیون نفر کودک هستند. تفاوت بسیاری است بین مدرسه رفتن، تحصیل کردن و یادگرفتن. دومین بعد این بحران عدم یادگیری است بدین معنا که افراد به مدرسه می روند اما یاد نمی گیرند.

باقرزاده بیان نمود: بعد سوم این بحران صلاحیت های حرفه ای معلمان است. معلمی که در تدریس توانایی داشته باشد، می تواند بسیاری از متغیرهایی دیگر را تغییر دهد. برای برطرف این بحران باید یک استراتژی وجود داشته باشد. شعار ما این است همه برای یادگیری و یادگیری برای همه.

وی اعلام کرد: باید میزان یادگیری به طور مستمر سنجیده گردد و چیزی که قابل اندازه گیری نباشد قابل مدیریت کردن نیست. برای یادگیری مدارس حتما باید مجهز باشند. معلمان باید وقت زیادی برای دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی صرف نمایند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در این زمینه باید همه عومل هم راستا و منسجم باشند، اضافه نمود: هم راستایی به معنای این است که همه باید به سمت یک مقصد حرکت نمایند و انسجام به معنای این است که همکای های لازم صورت پذیرد. ما هدف سوادآموزی را از خواندن و نوشتن به سمت مهارت های دیگر تغییر دادیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 73

به "رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد باسوادی در ایران از میانگین 15 ساله دنیا بالاتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید