برترین و زیباترین شهرهای توریستی ارمنستان برای سفر

به گزارش تعطیلات رو، علی رغم وسعت کم و جمعیت پایین، در بسیاری از شهرهای ارمنستان می توان رد پای تاریخچه کهن، بناهای تاریخی فراوان و طبیعتی فوق العاده را پیدا کرد.

برترین و زیباترین شهرهای توریستی ارمنستان برای سفر

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

شهرهای زیبای ارمنستان که حتما باید ببینید

1. ایروان

فهرست محبوب ترین شهرهای ارمنستان را با معرفی ایروان شروع می کنیم. ایروان، مرکز ارمنستان و یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است و تمام چیزهایی که در یک شهر مدرن وجود دارد را می توان در آن دید. با توجه به قدمت بالای این شهر، چشم میزانا و مکان های دیدنی حیرت انگیزی در ایروان وجود دارد که بی شک توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

از موزه های ملی، باغ وحش های عظیم، گالری های هنری، رستوران ها و هتل های مقرون به صرفه قیمت و زیبا تا خیابان های سه لاینه، کافه های دنج، میدان های بسیار عظیم و ساختمان های متنوع با استایل نئوکلاسیک، همه و همه می توانند شما را مجذوب ایروان نمایند؛ به گونه ای که زیبایی های ساختمان های بلند و آسمان خراش های دیگر کشورها و شهرها را از یاد ببرید. بعضا از ایروان به اسم شهر صورتی هم یاد می گردد چرا که در ساخت ساختمان های این شهر از سنگ هایی با این رنگ استفاده شده است.

میدان جمهوری (Republic Square) که از آن با نام میدان ایروان هم یاد می گردد، یکی از زیباترین مکان های دیدنی مرکز ارمنستان است که حتما باید آن را از نزدیک ببینید. گالری هنر ملی، اداره پست مرکزی، ساختمان دولت و وزارت خانه انرژی و منابع طبیعی، از مهم ترین ساختمان های اطراف این میدان هستند. کاسکاد یا هزار پله ایروان (The Cascade) که مرکز شهر را به پارک هافتناک متصل می نماید و بعلاوه ساختمان ماتناداران (Matenadaran) که در آن اسناد دست نوشته، کتب تاریخی و کتیبه های بسیار زیادی نگهداری می گردد و از گنجینه های ارزشمند جهانست، از دیگر دیدنی های ایروان هستند.

2. گوریس (Goris)

اگر می خواهید از شهری زیبا با فرهنگ و تاریخچه غنی بازدید کنید، گوریس برترین انتخاب در میان شهرهای ارمنستان خواهد بود. این شهر در بخش جنوبی و استان سیونیک، در راستا ناگورنو قره باغ واقع شده و طبیعت منحصربه فرد، ترکیب صخره ها و سازه های شگفت انگیز، صحنه هایی تکرارنشدنی را در مقابل چشمان شما خلق خواهند کرد. این شهر در واقع کنار رودخانه ای پرآب به نام واراراک (Vararak) است که اطراف آن را کوه های سرسبز احاطه نموده اند. چیزی که گوریس را از سایر شهرهای ارمنستان متمایز می نماید، ترکیب حیرت آور صخره ها است.

زیبایی های این شهر فقط به سازه های قدیمی و خانه هایی با سقف های قرمز ختم نمی گردد، بلکه مردمی خون گرم و مهمان نواز هم آماده میزبانی گردشگران مختلف هستند. سکونت گاه باستانی و قدیمی خنِدزورسک (Old Khnzoresk) هم از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این شهر است. بقایای صومعه تاتِو (Tatev) هم در همین شهر واقع شده و برای بازدید از آن، گردشگران باید خود را به بالای صخره ای با ارتفاع 850 متر برسانند. مردم می توانند علاوه بر سوار شدن بر عظیمترین ماشین کابلی جهان با طول 5.7 کیلومتر، از چشم میزانای زیبای اطراف هم نهایت لذت را ببرند.

3. سوان (Sevan)

ارمنستان شاید دریا نداشته باشد، اما گوهری طبیعی دارد که به میزان دریا زیبا هست: دریاچه سوان (Lake Sevan). سوان نام یکی از محبوب ترین شهرهای ارمنستان است که در سواحل یک رودخانه قرار گرفته و گنجینه ای از زیبایی های نایاب است. این شهر 1905 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مکانی عالی برای گریز از آفتاب داغ تابستان و شنا در زیر نور خورشید است. حتی اگر هوا به میزان کافی برای شنا خوب نباشد، مردم می توانند از ماهی های کبابی در رستوران های کنار رودخانه لذت ببرند.

محبوب ترین جاذبه گردشگری این شهر، صومعه سواناوانک (Sevanavank) است. سنگ های سیاهی که در ساخت این کلیسای تاریخی به کار گرفته شده اند، جلوه ای خاص به بخش بیرونی آن داده اند. در بخش داخلی هم یک محراب قدیمی با طراحی بسیار زیبا، بیش از هر چیز توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. به علاوه، از بالای این کلیسا می توانید نظاره گر چشم میزانای بسیار زیبای اطراف هم باشید.

4. تساغکادزور (Tsaghkadzor)

اینجا یکی دیگر از شهرهای زیبای ارمنستان است که فاصله کمی با ایروان دارد و در تمام فصول سال، میزبان افرادی است که از سراسر جهان برای سرگرمی به این کشور می آیند. جنگل های سرسبز، امکانات ورزشی در فضای باز مثل اسکی و چشم میزانای فوق العاده از صومعه های تاریخی، تنها بخشی از دلایل ما برای معرفی تساغکادزور به اسم یکی از شهرهای توریستی ارمنستان هستند. در فصل زمستان، هواداران اسکی و افرادی که دوست دارند از صحنه های برفی لذت ببرند، به این شهر سفر می نمایند. تساغکادزور با هتل های لوکس، مجموعه های سرگرمیی متنوع و رستوران های پرزرق وبرق، مکانی ایده آل برای افرادی است که می خواهند از زندگی پرهیاهوی شهری هم در امان باشند.

اگر به این شهر سفر کردید، حتما به مجموعه اسکی تساغکادزور و صومعه کچاریس (Kecharis Monastery) سر بزنید. این صومعه اخیرا بازسازی شده و حالا به اسم یک کلیسای فعال با همان حال و هوای همیشگی در خدمت مردم است.

5. اشترک (Ashtarak)

اگر به مکان های قدیمی و تاریخی علاقه دارید، اشترک به اسم یکی از توریستی ترین شهرهای ارمنستان، مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. اینجا در حقیقت یکی از باستانی ترین منطقه ها مسکونی در ارمنستان است و به همین علت، در آن می توان بناهای تاریخی و فرهنگی ارزشمندی را پیدا کرد که هرکدام از آنها به نوعی نمایانگر ویژگی های برجسته معماری ارمنستان هستند. در منابع مختلف، نخستین بار در قرن نهم از اشترک به اسم یک منطقه شهری یاد شده است.

کلیساهای متعددی در این شهر هست که هرکدام داستان مخصوص به خود را دارند و با بازدید از آنها، بیشتر می توانید با آنها آشنا شوید. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اشترک، پلی است که در قرن هفدهم بر روی رودخانه کاساق (Kasagh River) ساخته شده. این رودخانه درست پایین کلیسای زیبای سورپ سرکیس (Surp Sarkis) جا خوش نموده است.

6. کاپان (Kapan)

کاپان، عظیمترین شهر در استان سیونیک و مکانی فوق العاده برای افرادی است که می خواهند روح خود را با دیدنی چشم میزانای نفس گیر طبیعی، کوه نوردی و قدم زدن در دره های بسیار زیبا صیقل دهند. نام این شهر از عبارت kapel به معنی به هم قفل شدن گرفته شده و به کوه های این منطقه اشاره دارد که همانند حلقه های زنجیر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

مرکز این شهر با داشتن پارک های سرسبز و پرشاخ وبرگ، آب نماهای زیبا و کافه های دنج، مکانی عالی برای درک حس واقعی آرامش است. مردم بعلاوه می توانند از صومعه سرای مربوط به قرن نهم یعنی واهاناوانک (Vahanavank) که در 7 کیلومتری این شهر واقع شده، دیدن نمایند. گفته می گردد این عبادت گاه، یکی از مراکز مذهبی پادشاهان سیونیک بوده است.

7. دیلیجان (Dilijan)

اینجا یکی از زیباترین شهرهای ارمنستان و جایی برای افرادی است که می خواهند طبیعت متفاوت این کشور را از نزدیک لمس نمایند. این شهر در محدوده پارک ملی دیلیجان در استان تاووش قرار گرفته و فاصله اندکی هم با دریاچه مشهور پارز (Lake Parz) دارد. این یعنی سرگرمیات بسیاری همانند پیک نیک در طبیعت، کوه نوری و بالا رفتن از صخره ها در انتظار گردشگران است. اگر اهل ماجراجویی باشید، در فصل بهار می توانید از قدم زدن در جنگل های سرسبز و در فصل پاییز، از عبور از دره های آن و دیدنی چشم میزانای بی نظیر لذت ببرید.

معروفیت اصلی دیلیجان به خاطر چشمه های آب معدنی و شفابخش آن است. به علاوه، از این شهر با عناوینی مثل سوئیس کوچک یا سوئیس ارمنستان هم یاد می گردد. موضوعی که باعث شده نام آن در میان محبوب ترین شهرهای ارمنستان به چشم بخورد.

صومعه هاغارتسین (Haghartsin Monastery) از محبوب ترین صومعه های کشور ارمنستان است و قرارگیری آن در کوه های سرسبز دیلیجان، معروفیت آن را دوچندان نموده است. گوشاواناک (Goshavank) هم نام دیگر صومعه محبوب این شهر است که برای بازدید از آن باید پول بپردازید.

8. گیومری (Gyumri)

گیومری دومین شهر عظیم ارمنستان محسوب می گردد و با داشتن جاذبه های دیدنی فراوان، همیشه مورد توجه بسیاری از گردشگران از سراسر جهان است. از آنجایی که ارمنستان نخستین کشور با دین مسیحیت محسوب می گردد، در جای جای شهر گیومری هم می توان عبادت گاه ها و کلیساهای بسیاری را پیدا کرد. زیباترین و ارزشمندترین کلیسا در میان تمام عبادت گاه ها، کلیسای آمنا پرکیج (Amenaprkich Church) است. بخش داخلی این کلیسا با زیورآلات زیاد و متنوع تزئین شده است.

در سفر به این شهر، بازدید از بنای تاریخی وارتان مامیکونیان (Vardan Mamikonyan) را هم از یاد نبرید. این بنای تاریخی برای یادبود قهرمان ملی ارمنستان ساخته شده؛ کسی که گفته می گردد مسئولیت حفاظت از اعتقادات مسیحیت را بر عهده داشته است. دژ سیاه (Black Fortress) هم از دیگر بناهای تاریخی مشهور گیومری است. از این دژ که طی سال های اخیر هم به خوبی نگهداری شده، برای حفاظت از مرزهای روسیه در برابر نیروهای ترک و پارسی استفاده می شده است.

9. جرموک (Jermuk)

مورد بعدی در فهرست برترین شهرهای ارمنستان، جرموک نام دارد؛ شهری عالی برای افرادی که جز صلح و عشق نمی خواهند چیز دیگری را در سفر تجربه نمایند. جرموک را بیشتر با آب وهوای خوش و معتدلی که دارد، می شناسند.

در این شهر فعالیت های ماجراجویانه بسیاری در انتظار مسافران است: مانند تراموای هوایی جرموک که هیجان بسیاری دارد یا مجموعه های اسکی که حسابی آدرنالین خون تان را افزایش می دهند. اگر در پی آرامش و رهایی از استرس هستید هم میتوانید در جنگل های سرسبز این شهر هم قدم بزنید. بسیاری از افراد برای مقاصد درمانی هم به جرموک سفر می نمایند چرا که در این شهر می توان آب های معدنی گوارا با دمای متفاوت را پیدا کرد. مجموعا بیش از 40 ایستگاه مختلف برای ارائه آب های معدنی در این شهر زیبا وجود دارد که حتما باید بازدید از آنها را در برنامه خود قرار دهید.

یکی دیگر از دیدنی های مشهور این شهر، آبشار جرموک است؛ دومین آبشار عظیم ارمنستان با 68 متر ارتفاع که آب تنی و سرگرمی در کنار آن، خاطره ای تکرارشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

10. آرزاکان (Arzakan)

اگر در پی طبیعت بکر با آب وهوای عالی هستید و می خواهید در فضایی به دور از استرس و تنش باشید، حتما سفر به آرزاکان را در برنامه خود داشته باشید. آرزاکان یک روستای کوچک و بسیار زیباست که بسیاری از افراد برای سرگرمی در مجموعه کوهستانی آقوِران (Aghveran) و فقط برای تنفس هوای بسیار پاکیزه، راهی آن می شوند.

بازدیدنمایندگان بعلاوه می توانند از بقایای کلیسای نگوتسی وانک (Neghutsi Vank) که در قرن دهم ساخته شده و زمانی بسیار زیبا بوده است، بازدید نمایند. بقایای این کلیسا در دره ای که در شمال غربی شهر واقع شده، قرار گرفته است. بقایای یکی دیگر از صومعه های باشکوه به نام گوکی وانک (Ghuki Vank) که در قرن سیزدهم ساخته شده بوده هم در همین منطقه قرار گرفته است.

11. وانادزور (Vanadzor)

وانادزور سومین شهر عظیم ارمنستان و مرکز استان لوری است و از آنجایی که در بخش شمالی این کشور واقع شده و چشم میزانایی بسیار عالی دارد، در زمره شهرهای زیبای ارمنستان قرار می گیرد. وجود آب وهوای معتدل، هوای بسیار تمیز و چشمه های آب معدنی، به تنهایی می توانند برای سفر چندروزه به وانادزور به اسم یکی از برترین شهرهای ارمنستان کافی باشند. وانادزور با ریل قطار و عظیمراه به دیگر شهرهای عظیم ارمنستان وصل می گردد و با هتل ها و مجموعه های آب گرم، در تمام فصول سال میزبان گردشگران شهرهای مختلف است.

این شهر چهار کلیسای عظیم و محبوب دارد که تمام آنها در نوع خود منحصربه فرد هستند. کلیسای مادر مقدس از قدیمی ترین عبادت گاه های این شهر است که در سال 1831 احداث شده و در ساخت آن از سنگ های مشکی و پرتقالی استفاده شده است. جالب است بدانید بسیاری از گروه های تئاتر مشهور ارمنستان در این شهر مستقر هستند.

12. ادزون (Odzun)

در استان لوی، یکی دیگر از برترین شهرهای ارمنستان را می توان پیدا کرد که روی فلات بالای بخش چپی رود دبد (Debed) قرار گرفته و با منظره ها تکرارنشدنی، حسابی حال و هوای شما را تغییر خواهد داد. ادزون در حقیقت یک روستای تاریخی اما بسیار مهم است که چشم میزانایی نفس گیر دارد؛ به خصوص وقتی بخواهید شهر را از کلیسای بسیار مشهور ادزون دیدن کنید.

جدای از طبیعت فوق العاده، خود این کلیسای باستانی که در قرن پنجم ساخته شده هم به میزان ای زیبا هست که به خاطر دیدنی آن به ادزون سفر کنید. این کلیسا، اصلی ترین جاذبه گردشگری ادزون و یکی از حیرت انگیزترین باسیلیکاهای ارمنستان با گنبدی بسیار زیبا است. دره دبد هم یکی از منطقه ها شگفت انگیز این منطقه است که امتداد آن، ارمنستان را به گرجستان وصل می نماید. در این دره، روستاهای متعدد و جذابی وجود هست که هرکدام داستان مخصوص به خود را دارند و در نزدیکی آنها می توان کلیساها و دژهای بسیار زیبایی را پیدا کرد. در حقیقت، دره دبد ترکیبی از فرهنگ، تاریخ و طبیعت ارمنستان را به تصویر می کشد.

سخن پایانی

طبیعتا دیدنی ها ارمنستان فقط به مواردی که بالاتر اشاره کردیم، ختم نمی گردد؛ در این کشور روستاهای کوچک و بسیار زیبایی وجود دارد که بازدید از آنها، جذابیت های سفر را دوچندان می نمایند. روستای گارنی (Village of Garni) یکی از همین روستاهاست که در آن می توان از طبیعت فوق العاده و مشاهده آثار تاریخی متعدد لذت برد.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1820

به "برترین و زیباترین شهرهای توریستی ارمنستان برای سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین و زیباترین شهرهای توریستی ارمنستان برای سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید