جاهای دیدنی علی آباد کتول

به گزارش تعطیلات رو، علی آباد کتول سرزمینی پهناور با آبشارهای فراوان و چشمه سارهای دیدنی است. طبیعت منحصربه فرد این منطقه، مکانی ایده آل برای استراحت و گذران اوقات فراغت، به ویژه در ایام تعطیلات و روزهای گرم سال است. در میان شهرهای استان گلستان، علی آباد کتول از آب و هوای مناسبتری برخوردار است. قدمت تاریخی علی آباد کتول به هفت هزار سال می رسد، اما بیشتر از جاذبه های تاریخی، جاذبه های گردشگری طبیعی فراوان این شهر، باعث شده سالانه گردشگران زیادی علی آباد کتول را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند.در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی علی آباد کتول بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی علی آباد کتول

شاید اگر درباره نام این منطقه نیز کمی شرح دهیم، جالب باشد. تاریخ طولانی و پرفراز و نشیب این شهر تأثیر مهمی بر انتخاب نام آن داشته است. در دوران حکومت صفویان بود که نام کتول به این منطقه داده شد.

کتول ها، قومی طبری بودند که در ناحیه کتول، یکی از نواحی هفتگانه استراباد و طبرستان شرقی، ساکن بودند.

خود کلمه کتول اما قدیمی تر است. این کلمه از دو بخش کته و اول تشکیل شده است. هر دوی این بخش ها اوستایی هستند. کته به معنی مکان و اول به معنی شیب، دره و گودال است. با در نظر گرفتن ترکیب این دو در کنار هم، می توان فهمید که این نام بسیار برای این شهر و طبیعت آن برازنده است.

علی آباد کتول کجاست ؟

علی آباد کتول یکی از شهرهای بی نظیر استان زیبای گلستان است که در قسمت شرقی گرگان قرار گرفته است.

فاصله علی آباد کتول تا گرگان : فاصله علی آباد تا گرگان 40 کیلومتر می باشد

فاصله علی آباد کتول تا مشهد : فاصله علی آباد کتول تا مشهد تقریباً 550 کیلومتر است. این فاصله ممکن است بسته به مسیر انتخابی و شرایط جاده ای متفاوت باشد. برای رسیدن به مشهد از علی آباد کتول، می توان از مسیرهای مختلفی استفاده کرد، اما یکی از مسیرهای رایج و اصلی به وسیله بزرگراه های منتهی به مشهد است که از شهرهای گرگان، بجنورد و قوچان عبور می نماید. معمولاً این سفر با خودرو شخصی یا اتوبوس حدود 7 تا 8 ساعت زمان می برد.

فاصله علی آباد کتول تا تهران : فاصله علی آباد کتول تا تهران تقریباً 450 کیلومتر است. این فاصله ممکن است بسته به مسیر انتخابی و شرایط جاده ای کمی متفاوت باشد. معمولاً سفر از علی آباد کتول به تهران به وسیله جاده های زیر انجام می گردد:

1. **مسیر گرگان - ساری - قائم شهر - فیروزکوه - تهران**: این مسیر از شهرهای گرگان، ساری، قائم شهر و فیروزکوه عبور می نماید و یکی از مسیرهای اصلی برای رسیدن به تهران است.

2. **مسیر گرگان - بابل - آمل - هراز - تهران**: این مسیر نیز از شهرهای گرگان، بابل، آمل و سپس جاده هراز به تهران می رسد.

سفر با خودرو شخصی در شرایط عادی معمولاً بین 7 تا 8 ساعت زمان می برد. مدت زمان سفر با اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه عمومی نیز ممکن است کمی بیشتر باشد.

(مشاهده نقشه علی آباد بروی گوگل مپ)

آبشار کبودوال در علی آباد کتول

آبشار کبودوال در 5 کیلومتری جنوب شهر علی آباد کتول و در منطقه ای تفریحی و عمومی قرار گرفته است. این تفرجگاه با داشتن امکانات متنوع برای جذب جهانگرد، یکی از نقاط مهم تفریحی استان گلستان محسوب می گردد. آبشار کبودوال از چشمه های جنوبی سرچشمه می گیرد و در عمق دره ای با جنگل های انبوه قرار گرفته است.

ویژگی های این آبشار شامل آب زلال و شفاف آن است که در فضای آرام و ساکت جنگل، زمزمه حرکت آب به تسکین و آرامش انسان یاری می نماید. آب این رودخانه و آبشار قابلیت شرب دارد. در مسیر آبشار، سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب نصب شده اند تا بازدیدنمایندگان بتوانند از طبیعت بهره مند شوند.

آبشار کبودوال تنها آبشار خزه ای ایران است که همین ویژگی خاص، زیبایی و جذابیت بیشتری به آن بخشیده است.

دریاچه سد زرین گل (دریاچه کبودوال)

در نزدیکی آبشار کبودوال، یکی دیگر از جاذبه های جهانگردی علی آباد کتول قرار گرفته است. جاذبه ای زیبا، که مردم شهر علی آباد آخر هفته های خود را در آن می گذرانند. دریاچه سد زرین گل یا همان سد علی آباد کتول، در میانه جاده علی آباد کتول به آبشار کبودوال قرار گرفته است. این دریاچه حدود 1.5 کیلومتر با خود شهر فاصله دارد و به عنوان یکی از زیباترین دریاچه مصنوعی کشور شناخته می گردد.

این دریاچه به واسطه سد زرین گل ایجاد شده و به عنوان منبع آب برای کشاورزی و تامین آب شرب منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های این دریاچه شامل موارد زیر است:

1. طبیعت بکر و چشم انداز ها زیبا: دریاچه سد زرین گل با محیط طبیعی و چشم انداز ها چشم نواز اطرافش، مکانی ایده آل برای گذران اوقات فراغت و پیک نیک است. جنگل های انبوه و کوه های اطراف دریاچه، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده اند.

2. امکانات تفریحی: دریاچه و منطقه اطراف آن به علت امکانات تفریحی متعددی که دارد، مورد توجه جهانگردان قرار گرفته است. قایقرانی، ماهیگیری و شنا از جمله فعالیت های محبوب در این دریاچه هستند.

3. تنوع زیستی: وجود آب و پوشش گیاهی متنوع در اطراف دریاچه، باعث ایجاد زیستگاه های مختلفی برای گونه های متنوع گیاهی و جانوری شده است.

4. آب و هوای مطبوع: آب و هوای معتدل و مطبوع این منطقه، به ویژه در فصل بهار و تابستان، باعث شده تا دریاچه سد زرین گل به یکی از مقاصد محبوب جهانگردان تبدیل گردد.

بازدید از دریاچه سد زرین گل فرصتی عالی برای تجربه آرامش و زیبایی های طبیعت در کنار خانواده و دوستان است.

روستای چلی سفلی و آبشار چلی

یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهرستان علی آباد کتول، آبشار چلی است که با ارتفاع حدود 60 متر از بلنترین آبشارهای این منطقه محسوب می گردد. این آبشار در روستای ییلاقی و خوش آب و هوای چلی سفلی قرار گرفته است. ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود 1100 متر است، به همین علت محل مناسبیست برای فرار از گرمای شدید تابستان در این منطقه. اقامت یک شب در این روستای باصفا و بازدید از آبشار با عظمت و زیبای چلی، تجربه خاطره انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. برای رسیدن به این آبشار باید حدود 1 کیلومتر از روستای چلی سفلی جنگل نوردی کنید.

آبشار چلی

آبشار چلی یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان گلستان و منطقه علی آباد کتول است. این آبشار در دل جنگل های انبوه قرار گرفته است و با زیبایی های طبیعی خود، جهانگردان زیادی را به خود جذب می نماید.

ویژگی های آبشار چلی:

1. موقعیت مکانی: آبشار چلی در نزدیکی روستای چلی و در فاصله ای نسبتاً کوتاه از شهر علی آباد کتول واقع شده است. مسیر دسترسی به آبشار به وسیله جنگل های بکر و زیبا می گذرد که خود این مسیر نیز برای علاقه مندان به طبیعت گردی جذابیت زیادی دارد.

2. زیبایی طبیعی: آبشار چلی با ارتفاع قابل توجه و جریان آب فراوان، چشم انداز ای خیره نماینده ایجاد می نماید. صدای آب که از ارتفاع به پایین می ریزد، در ترکیب با صدای پرندگان و وزش باد در میان درختان، فضایی آرامش بخش و دلنشین فراهم می آورد.

3. پوشش گیاهی و جانوری: منطقه اطراف آبشار دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل گونه های مختلف درختان و گیاهان بومی می گردد. بعلاوه، این منطقه زیستگاه گونه های مختلفی از پرندگان و حیوانات وحشی است.

4. امکانات جهانگردی: در اطراف آبشار چلی امکانات اولیه برای جهانگردان فراهم شده است. مکان هایی برای نشستن و پیک نیک، مسیرهای پیاده روی و تابلوهای راهنما به بازدیدنمایندگان یاری می نماید تا از بازدید خود نهایت لذت را ببرند.

5. آب و هوای مطبوع: آبشار چلی به علت قرار گرفتن در میان جنگل های انبوه، دارای آب و هوای مطبوع و خنکی است که به ویژه در فصل های گرم سال، مکانی ایده آل برای گذراندن اوقات فراغت است.

دسترسی به آبشار چلی:

برای رسیدن به آبشار چلی، از شهر علی آباد کتول به سمت روستای چلی حرکت کرده و پس از طی مسافتی کوتاه در میان جنگل های زیبا، به این آبشار دیدنی خواهید رسید. پیشنهاد می گردد برای بهره مندی از تجربه ای بهتر، با تورهای محلی همراه شوید یا از راهنمایان محلی یاری بگیرید.

بازدید از آبشار چلی فرصتی عالی برای تجربه طبیعت بکر و زیبایی های طبیعی استان گلستان است و خاطره ای ماندگار برای هر بازدیدنماینده ای به همراه خواهد داشت.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، 1 کیلومتری جنوب شرقی از روستای چلی.

دهکده ییلاقی خولین دره

خولین دره یکی زیبا ترین ییلاقات منطقه کتول میباشد که طوایف علمشاهی (عالمی) -شکی -مزیدی -بابا کردی از اقوام کتول در این ییلاق به صورت خوش نشینی زندگی مینمایند . مردم این روستا با گویش کتولی صحبت می نمایند که این روستا هم مانند دیگر روستاهای ییلاقی کتول اهالی آن به علت فراهم کردن شغل به شهرستان علی آباد کتول ویا فاضل آباد کوچ کرده اند . درحال حاضر مردمان روستای خولین دره از منازل خود در روستای قشنگ وبا صفا بعنوان ییلاق استفاده می نمایند وکمترکسی درآنجا به زندگی روزمره می پردازد وکسانیکه درحال حاضر درآنجا سکونت دارند به مانند دیگر روستاییان به کار دامپروری وکشاورزی وساخت صنایع دستی مشغول هستند که با درامد ناچیز خود بسیار خداوند متعال را شاکر هستند.

دهکده ییلاقی چه جا در علی آباد کتول

چه جا منطقه ای سیاحتی و بسیار زیبا در شهرستان علی آباد کتول است که برای رفتن به آن می بایست از دهنه محمدآباد گذشت. محمدآباد در پنج کیلومتری جنوب فاضل آباد(در مسیر بزرگراه گرگان به علی آباد کتول) واقع است. در جنوب محمدآباد و با عبور از جاده ای پر پیچ و خم که به زبان محلی به آن ته کوه تل گفته می گردد به این ییلاق خواهید رسید. در ابتدای این روستای خوش آب و هوا، گورستان قدیمی به چشم می خوردکه نشان از تاریخ کهن این دیار دارد. آبشار چه جا در نهایت زیبایی در نزدیکی این روستا خودنمایی می نماید و پذیرای بازدیدنمایندگان خویش است. روستای چجا از روستاهای ییلاقی دهنه محمد آباد میباشد که تقریبا 25 کیلومتر با شهر علی آباد کتول فاصله دارد.روستای چه جا که در ارتفاع 1650 متر از سطح دریا قرار گرفته است دارای آب و هوایی بسیار خوش و خنک در فصل تابستان و چشم انداز ها زیبایی که بواسطه محل جغرافیایی اش آنرا احاطه کرده ،می باشد. روستای چجا علاوه بر آبشار دارای مراتع بسیار دیدنی و خوش چشم انداز در سمت جنوب وغرب روستا می باشد.

روستای زرین گل

روستای زرین گل روستایی سرسبز است که در میان جنگل های بکر قرار گرفته و حدود یک ربع با دریاچه زرین گل فاصله دارد. چهار طرف روستا را کوه هایی سرسبز احاطه کرده اند. در شمال و غرب این روستا دو رودخانه جاری است و چشمه بزرگی که در روستا قرار گرفته است از جاذبه های جهانگردی این روستا به شمار میرود.

دهکده افراتخته در علی آباد کتول

در منطقه ها جنوب شرقی علی آباد کتول و در فاصله 60 کیلومتری از گرگان، روستای زیبای افراتخته قرار گرفته است. این روستا در میان ذخیره گاه جنگلی افراتخته واقع شده است. این ذخیره گاه محل سکونت نادرترین گونه های درختی سوزنی برگ استان گلستان است و از نظر محیط زیستی ارزش بسیار زیادی دارد. در روستای افراتخته، زیباترین چشم انداز ها بکر طبیعت را خواهید دید. جنگل های ارزشمند این منطقه حدود 190 میلیون سال قدمت دارند. در اطراف روستا چشمه های آب معدنی بسیاری وجود دارند که هر کدام پتانسیل تبدیل شدن به یک جاذبه جهانگردی منحصر به فرد را دارا هستند. این روستا در ارتفاع 1550 متری از سطح دریا قرار گرفته است و به عنوان یکی از بکر ترین جاذبه های جهانگردی علی آباد کتول شناخته می گردد.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه مردم شناسی آداب و رسوم، فرهنگ و صنایع دستی منطقه کتول را به نمایش گذاشته است و شامل بخش هایی همانند مراسم عروسی، دوخـت لبـاس محلی به وسیله زنان، مراسم شب نشینی و موسیقی سنتی کتول می باشد.

آبشار آلامن

آبشار آلامن یکی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد استان گلستان و منطقه علی آباد کتول می باشد. این آبشار در دل جنگل های انبوه واقع شده و با جریان آب فراوان و چشم انداز های زیبا، جهانگردان زیادی را به خود جذب می نماید.

ویژگی های آبشار آلامن:

1.زیبایی طبیعی: آبشار آلامن با ارتفاع و جریان آب قابل توجه، چشم انداز ای فوق العاده زیبا را ایجاد می نماید. صدای آب که از ارتفاع به پایین می ریزد، در ترکیب با خنکای هوا و بوی خاک جنگل، فضایی آرامش بخش را برای بازدیدنمایندگان فراهم می نماید.

2. مکانی مناسب برای پیک نیک و استراحت: اطراف آبشار آلامن به عنوان یک محل استراحت و پیک نیک ایده آل شناخته می گردد. وجود میزها و صندلی های چوبی در اطراف آبشار، این امکان را به بازدیدنمایندگان می دهد تا در محیط طبیعی زیبا استراحت نمایند و از طبیعت لذت ببرند.

3. توجه به حفظ محیط زیست: منطقه اطراف آبشار آلامن به عنوان یک منطقه طبیعی محافظت شده شناخته می گردد و کوشش هایی برای حفظ و حراست از این محیط زیست صورت می گیرد. این اقدامات باعث می گردد تا آبشار آلامن همواره به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی مهم و منحصر به فرد در این منطقه شناخته گردد.

دسترسی به آبشار آلامن:

برای رسیدن به آبشار آلامن، معمولاً مسیری طولانی از جنگل ها و مسیرهای پیاده روی باید طی گردد. به علت وجود مسیرهای جاده ای معبد به آبشار، معمولاً بازدیدنمایندگان از شهر علی آباد کتول به این منطقه می رسند و سپس با پیاده روی در جنگل ها به آبشار می رسند. این تجربه طبیعت گردی و ماجراجویی برای علاقه مندان به محیط زیست بکر و طبیعی بسیار لذت بخش است.

بازدید از آبشار آلامن فرصتی فوق العاده برای فراموش نشدنی کردن لحظات خوب در کنار طبیعت است.

آبشارهای شیرآباد

آبشارهای شیرآباد یکی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و دیدنی در استان گلستان واقع در نزدیکی شهر علی آباد کتول می باشد. این آبشارها به علت زیبایی چشم انداز ها طبیعی، جریان آب فراوان و موقعیت جغرافیایی خوب، هر ساله جهانگردان زیادی را به خود جذب می نمایند.

ویژگی های آبشارهای شیرآباد:

1. زیبایی طبیعی: آبشارهای شیرآباد با ارتفاع و جریان آب مناسب، چشم انداز ای بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد می نمایند. صدای آب که از ارتفاع به پایین می ریزد و زمزمه درختان جنگلی اطراف، برای بازدیدنمایندگان فضایی آرامش بخش و دلنشین ایجاد می نماید.

2. مکانی مناسب برای استراحت: اطراف آبشارهای شیرآباد به عنوان یک محل استراحت و پیک نیک ایده آل شناخته می گردد. وجود فضاهای سبز و نشیمن هایی برای نشستن در اطراف آبشار، بازدیدنمایندگان را به لذت بردن از طبیعت دعوت می نماید.

3. توجه به حفظ محیط زیست: منطقه اطراف آبشارهای شیرآباد به عنوان یک منطقه طبیعی محافظت شده شناخته می گردد و کوشش هایی برای حفظ و حراست از این محیط زیست صورت می گیرد. این اقدامات باعث می گردد تا آبشارهای شیرآباد همواره به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی مهم و منحصر به فرد در این منطقه شناخته شوند.

دسترسی به آبشارهای شیرآباد:

برای رسیدن به آبشارهای شیرآباد، معمولاً مسیری طولانی از جاده های دسترسی به علی آباد کتول طی می گردد. اغلب بازدیدنمایندگان از شهر علی آباد کتول به این منطقه می رسند و سپس با پیاده روی در جنگل ها به آبشارها می رسند.

بازدید از آبشارهای شیرآباد فرصتی فوق العاده برای لذت بردن از زیبایی های طبیعت و آرامش در کنار آب و هوای خنک جنگل است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، 2 کیلومتری جنوب غربی از روستای شیرآباد.

مراکز خرید و بازارهای علی آباد کتول

در شهر علی آباد کتول، مراکز خرید و بازارها به عنوان مکان های اصلی خرید و تأمین احتیاجهای روزمره مردم شناخته می شوند. در ادامه، به بعضی از مراکز خرید و بازارهای معروف در این شهر اشاره می کنم:

1. بازار مرکزی علی آباد کتول: این بازار یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای شهر می باشد که انواع کالاهای مورد احتیاج از جمله مواد غذایی، لباس، اجناس خانگی و … را ارائه می دهد.

2. پاساژ شهید مصطفی چمران: این پاساژ نیز یکی از مراکز خرید مهم در شهر می باشد که به صورت دائمی میزبان فروشگاه های مختلفی از جمله پوشاک، لوازم الکترونیکی و …

3. پاساژ امیرالمومنین: این پاساژ نیز مانند پاساژ های دیگر، انواع کالاهای مورد احتیاج را فراهم می نماید و یکی از مقاصد خرید پرطرفدار در شهر می باشد.

4. بازارچه های محلی: علاوه بر بازارها و پاساژها، در سراسر شهر علی آباد کتول بازارچه های محلی نیز وجود دارد که اجناس محلی و سنتی را به فروش می رسانند.

5. فروشگاه های زنجیره ای: بعلاوه، شعب فروشگاه های زنجیره ای معروف در سراسر کشور نیز در شهر علی آباد کتول فعالیت دارند و به عنوان گزینه های دیگری برای خرید محصولات مختلف مورد استفاده مردم می باشند.

بازارها و مراکز خرید در شهر علی آباد کتول به عنوان قلب مالی و تجاری این منطقه شناخته می شوند و با تنوع و تعداد فروشگاه ها و بازارهای مختلف، احتیاجهای مختلف افراد را رفع می نمایند.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2406

به "جاهای دیدنی علی آباد کتول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی علی آباد کتول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید