تور هند: سفر تصویری به هند؛ روایتی از دهلی تا جشن رنگ ها

به گزارش تعطیلات رو، سفر به هند را باید در لیست بایدهای هر مسافری گنجاند. اگر هنوز به این کشور عجایب سفر نکرده اید، تصاویر زیبایی از آن را دیدن کنید.

تور هند: سفر تصویری به هند؛ روایتی از دهلی تا جشن رنگ ها

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

سفر نیازمند شرایطی است که مهیا کردن آن در بعضی موارد، از کنترل انسان به تنهایی خارج است. کرونا به 31 استان ایران سفر نموده و وارد فاز همه گیری در دنیا شده است؛ اما برای کسانی که سفر می نمایند و سفر را به عنوان سبک زندگی خود برگزیده اند، خبر همه گیری این ویروس، به معنی رسیدن به آخر دنیا نیست. تا مهیا شدن شرایط، با خبرنگاران مجازی سفر کنید. با سفرهای تصویری خبرنگاران به کشورها و نقاط مختلف دنیا، ذوق سفر را در دل شما زنده نگه می داریم تا برای روزهای بدون کرونا و سفرهایی که هنوز نرفته اید، برنامه ریزی کنید.

هند هزار رنگ و هزار مذهب، مقصدی عالی برای سفر و بهشتی بی بدیل با چشم انداز های نفس گیر، معماری فوق العاده، مراسم های مذهبی خاتمه ناپذیر و طبیعتی خیره نماینده است. اینجا کشوری است که باید در لیست بایدـهای هر مسافری گنجانده شود. اگر هنوز سفر به هند و دیدنی جاهای دیدنی هند را تجربه ننموده اید، حالا برترین زمان برای این کار است.

با سفر تصویری که خبرنگاران به کشور هند تهیه نموده است، سری به دهلی بزنید که با سرعت راه مدرنیته را می پیماید، از جیپور صورتی لذت ببرید، در آگرای تاریخی غرق شوید و واناراسی مقدس را از نزدیک لمس کنید؛ شهرهایی پر از چشم انداز ها بی بدیل، مزه های به یادماندنی، معماری هنرمندانه، معابد باستانی، جنگل های ناشناخته و دست نخورده و از همه مهم تر، مردمانی صمیمی و به غایت دوست داشتنی.

سفر به هند از مثلث طلایی دهلی، جیپور و آگرا و دیدنی بناهای تاریخی دهلی شروع می شود. بناهای تاریخی این شهر غالبا به سبک معماری مغول ساخته شده اند. این سبک، ترکیبی از معماری هندی و اسلامی با اشکالی متقارن و آراسته است که به وسیله مغول ها و در زمان تسلط آن ها بر شبه قاره هند، رشد و توسعه یافت و بناهای بسیاری را با این شیوه معماری می توان در شبه قاره هند مشاهده کرد.

آرامگاه های تاریخی دهلی مانند آرامگاه صفدر جنگ (Safdarjung Tomb) و آرامگاه همایون (Humayuns Tomb)، مثالی ایدئال برای دیدنی این گونه معماری هستند.

دهلی

بازار ادویه (Spice Market) و کوچه های تنگ و تاریک محله ناگارا گالی (Naughara Gali) دهلی قدیم (Old Delhi)، محلی عالی برای ثبت پرتره های زیبا، دیدنی کارهای روزمره محلی ها و شنیدن داستان زندگی آن ها است. بازدید از مسجد جامع دهلی (Jama Masjid) از جمله کارهایی است که باید در برنامه سفر گنجاند. این مسجد یکی از مثال زدنی ترین مساجد هند با معماری دیدنی و مجذوب کننده به شمار می رود.

قلعه سرخ (Red Fort) در شهر دهلی، نه تنها قلعه ای شکیل و عالی است، بلکه از حیث فرهنگی نیز بسیار اهمیت دارد. این قلعه یکی از سایت های به ثبت رسیده به عنوان میراث دنیای یونسکو در هند و اقامتگاه اصلی امپراتوران مغولی است که حدود 200 سال پیش و تا سال 1856 در این منطقه حکمرانی می کردند.

آگرا جاهای دیدنی بسیاری دارد که معروف ترین آن ها، تاج محل است که حتی سران کشورهای مختلف هم مشتاق عکس گرفتن در کنار آن هستند.

تاج محل نیازی به معرفی ندارد. این بنای باشکوه و مرمرین، یکی از مشهورترین بناهای دنیا و به نوعی، نماد تاریخ و فرهنگ هند است که داستان یک دلدادگی را روایت می نماید. تاج محل، قلعه سرخ آگرا و شهر قدیمی فاتح پور سیکری (Fatehpur Sikri)، سه اثر ثبت شده در لیست میراث دنیای یونسکو هستند که همگی در آگرا قرار دارند. تاج محل پرعظمت و رودخانه مقدس یامونا در مجاورت آن را باید در هنگام طلوع یا غروب خورشید دیدن کرد.

راجستان، استانی در شمال هند است که باید از شهرها و روستاهای کوچک و رنگارنگی که از تیررس نگاه گردشگران دور مانده اند و قلعه ها و بازارهای شلوغ شهرهای بزرگ تر مانند جادپور و اودیپور بازدید کرد. برترین راه برای رفتن از آگرا به جیپور، استفاده از قطارهایی است که از دل طبیعت دست نخورده هند عبور می نمایند.

بازدید از راجستان رویای هر مسافری است؛ شترسواری با شتربانان دارای عمامه های قرمز، بازدید از شهرهای آبی رنگ، دیدنی کاخ های طلایی و باشکوه و معابدی مرمرین. اگر هنوز به هند سفر ننموده اید، بازدید از راجستان به عنوان نمونه ای کوچک، اما کامل از واقعیت هندوستان را در سفری کوتاه به شما معرفی خواهد نمود. آنچه در این استان به چشم می آید، تقابل دل پذیر فرهنگ باستانی با امکانات مدرن به همراه طیف وسیعی از چشم اندازها، پوشش گیاهی و تنوع جانوری شگفت انگیز و البته مردمی تا حد اعلا خون گرم و مهمان نواز است.

در اولین گام از سفر به راجستان باید به جیپور رفت. عمارت تاریخی و باشکور السیسار هاولی (Alsisar Haveli) که در قلب شهر صورتی جیپور واقع شده است، به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی جیپور باید از آن بازدید کرد. باغ جواهر سیرکل (Jawahar Circle Garden) نیز از پربازدیدترین جاذبه های جیپور است؛ باغی بی نهایت زیبا که دورتادور آن را بعضی از زیباترین معماری های شهری با رنگ آمیزی غیرقابل تصور احاطه نموده اند.

معابد هندوی گالتاجی (GaltaJi) هم در جیپور واقع است که راهب های بسیاری در آن زندگی می نمایند. این معابد دور چشمه ای طبیعی بنا شده اند که آب آن را با استفاده از کانال های متعددی به هفت استخر وسیع راهنمایی می نمایند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی جیپور، کافه پالادیو (Bar Palladio) و نقاشی های دیواری آن است که رنگ آمیزی ها و ریزه کاری های آن، هوش از سر انسان می برد. قلعه امبر (Amer Fort)، کاخ تاریخی دیگری است که کمتر از 30 دقیقه تا هوا محل فاصله دارد. این قلعه در سال 2013 به عنوان نمونه ای از معماری نظامی راجپوت، در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد. کاخ فوق تا پیش از انتقال مرکز به جیپور و ساخته شدن قصر شهر (City Palace) تازه، محل سکونت خانواده سلطنتی حاکم بود.

از بخش های جالب و مهم قلعه امبر، شیش محل (Sheesh Mahal) یا به عبارتی تالار آینه ها در بخش سکونت خانواده سلطنتی است. زنان دربار اجازه خوابیدن در فضای باز را نداشتند. برای آنکه ملکه بتواند ستاره های شب را دیدن کند، دستور ساخته شدن این تالار صادر شد. دیوارها و سقف ها مزین به تکه های کوچک آینه هستند که به نحوی روی دیوار نصب شده اند تا با روشن کردن شمع در تالار و انعکاس آن در آینه ها، هزاران ستاره در تالار نمایان شود.

زیبایی دیگر جیپور، آب انبار پلکانی و تاریخی پانا مینا کا کوند (Panna Meena Ka Kund) است که در فصل بارندگی، آب های باران در آن جمع می شود. پله های متقارن این آب انبار، چشم انداز ای بسیار زیبا و مجذوب کننده به این منطقه بخشیده اند. قلعه ناهارگار (Nahargarh Fort) که در لبه تپه های آراوالی (Aravalli Hills) واقع شده است، چشم انداز ای بی نظیر از جیپور را پیشکش بازدیدنمایندگان می نماید. هوا محل (Hawa Mahal) با بهره گیری از معماری چشم نواز و رنگ صورتی دلبرانه خود، شاهکاری باقیمانده از قرن هجدهم است که در سال 1799 به عنوان بخشی از کاخ سلطنتی شهر (Royal City Palace) بنا شد. معماری ویژه عمارت، این فرصت را به زنان خاندان سلطنتی می بخشید تا رها از هرگونه محدودیتی و پنهان از چشم دیگران، برنامه ها و رژه های در حال انجام در خیابان را دیدن نمایند.

حیف است که به جیپور بروید و از زیبایی های هنر محلی ها بهره ای نبرید. هنرمندان ماهر این شهر با استفاده از حنا، نقوش زیبایی با ظرافت هرچه تمام تر روی دستان گردشگران رسم می نمایند. جیپور آخرین نقطه از سه گانه ای است که به نام مثلث طلایی هند معروف است؛ اما بازدید از جیپور را نباید خاتمه سفر به راجستان انگاشت. قلعه مهرانگار (Mehrangarh Fort)، یکی از محوطه های میراث دنیای یونسکو در راجستان با راهروهایی پرپیچ وخم است که قدمت آن به دهه 1450 می رسد. این قلعه به خاطر موقعیت خود که روی یک تپه ماسه ای بنا شده، از چشم اندازی منحصربه فرد از شهر برخوردار است.

یکی دیگر از شهرهای زیبای راجستان، جادپور معروف به شهر آبی (Blue City) است که با قدم زدن در کوچه های قدیمی آن می توان به دیدنی زندگی روزمره محلی ها در خیابانی تاریخی با پس زمینه آبی نشست.

شهر کوچک جوجاوار (Jojawar) در میان تپه های آراوالی در راجستان از چشم ها پنهان مانده؛ جایی که در طول تاریخ، شهری مهم بوده است و در قرون هجدهم و نوزدهم شکوفا شد. این شهر کوچک با مردمانی در لباس های محلی قرمز و خانه هایی به سبک سال های دور، محلی عالی برای کشف هندوستانِ در میان کوه های آراوالی ناشناخته است.

با سفر به دل جنگل ها و کوه های آراوالی و ماجراجویی بیشتر در میان ناشناخته های هندوستان، روستاهای کوچک و طبیعتی دست نخورده پیش چشمان هر مسافر نمایان می شوند که هنوز پای هیچ گردشگری به آن ها نرسیده است.

معبد راناکپور (Ranakpur Temple) در روستایی به همین نام واقع شده است و یکی از معابد اختصاص یافته به آیین جین و شاهکاری بنا شده روی 1444 ستون مرمری با کنده کاری های منحصربه فرد است که هیچ کدام مانند دیگری نیست. قدمت این شاهکار معماری که هنوز گردشگران زیادی در دنیا از وجود آن بی اطلاع هستند، به قرن پانزدهم بازمی شود.

با ادامه دادن سفر به سمت جنوب، شهری زیبا در کرانه دریاچه پیکولا آشکار می شود. کاخ اودایپور (Udaipur City Palace) در همین شهر واقع شده است؛ مجموعه ای از کاخ های متعدد که در دل کاخ های دیگر قرار گرفته و حدود 400 سال پیش به وسیله حاکمان منطقه بنا شده اند. این کاخ که روی تپه ای در کرانه شرقی دریاچه پیکولا واقع شده است، از لحاظ معماری شامل تلفیقی از سبک های راجستانی و مغولی می شود.

پس از کاوش در آراوالی نوبت به شهر مقدس واراناسی در استان اوتار پرادش می رسد؛ جایی که یک سفر آبی با کروز در رودخانه گنگ، تحسین معماری پله های سنگی و معروف کنار رودخانه که از شهرتی دنیای برخوردار هستند و دیدنی زائران معتقدی که برای غسل صبحگاهی به رودخانه می آیند، انتظارتان را می کشد. در این شهر باستانی، حتما باید از پله های سنگی وسیع و سکوی کنار ساحل غربی رودخانه مقدس گنگ (Bathing Gaths) در محله تاریخی بنگالی تالا (Bangali Tola) پایین رفت و مراسم شبانگاهی و مذهبی گانگا آرتی (Ganga Aarti) را در سواحل رود مقدس گنگ تجربه کرد.

واراناسی، شهر نورهای هندوستان، مرکز معنوی هند و مقصد نهایی میلیون ها زائر هندو از نقاط مختلف دنیا است. این شهر که آن را به نام باستانی آن یعنی بنارس نیز می شناسند، از کهن ترین شهرهای دنیا به شمار می آید که هیچ وقت خالی از سکنه نمانده است.

بودن در هند بدون شرکت در معروف ترین جشنواره هند، جشنواره رنگ و عشق هولی کامل نمی شود. برای تجربه رنگی ترین روزهای عمر خود فقط باید به ماتورا رفت. فرقی نمی نماید کجای شهر باشید، در هر مکانی که بایستید غرق در شادی، رنگ، آب و هیاهویی می شوید که از همه جا به گوش می رسد.

هولی، پرطرفدارترین، شلوغ ترین و پرهیاهوترین جشنواره خیابانی هند است. معبد دوارکادیش (Dwarkadhish Temple) در ماتورا و معبد بانکه بیهاری (Banke-Bihari Temple) در وریندیوان که هر دو در استان اوتارپرداش قرار دارند، مرکز برگزاری این جشنواره معروف هستند؛ اما هولی در همه خیابان ها و معابد هندوستان جشن گرفته می شود.

واقعیت آن است که شور و هیجان و جمعیتی که در ماتورا دیده می شود، در هیچ کجای دیگر وجود ندارد. در افسانه ها آمده که ماتورا، محل تولد لرد کریشنا، خداوندگار عشق است.

هند را نه با چشم سَر، که باید با چشم سِر دید. عکس های این سفر بیانگر تمامی واقعیت های این کشور رنگارنگ نیست که گویی از دل قصه ها بیرون آمده است. تنها مشتی است نمونه خروار.

منبع: کجارو / shopmoment.com / shopmoment.com
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2113

به "تور هند: سفر تصویری به هند؛ روایتی از دهلی تا جشن رنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: سفر تصویری به هند؛ روایتی از دهلی تا جشن رنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید