فسیل کاملا سالم یک بچه دایناسور درون تخمش راز تکامل پرندگان را آشکارتر کرد

به گزارش تعطیلات رو، فسیل سالم و بی سابقه ای از یک بچه دایناسور که کاملا درون تخم خود جمع شده است، نشانه های بیشتری از پیوند میان دایناسورها و پرندگان آشکار می کند.

فسیل کاملا سالم یک بچه دایناسور درون تخمش راز تکامل پرندگان را آشکارتر کرد

این فسیل 70 میلیون ساله، اسکلت جنینی یک دایناسور از تیره اویراپتورید (Oviraptorid) یا خاگ دزدان را حفظ کرده است که بر اساس نام موزه چینی که فسیل را در خود جای داده است، به آن لقب بچه یینگ لیانگ (Baby Yingliang) داده اند. دارلا زلنیتسکی (Darla Zelenitsky) دانشیار بخش علوم زمین دانشگاه کلگری کانادا گفت: استخوان بچه دایناسور کوچک و شکننده هستند و به ندرت به صورت فسیل حفظ می شوند. این کشف خوش شانسی بزرگی است.

او که یکی از نویسندگان مقاله تازه منتشر شده پیرامون این فسیل در نشریه آی ساینس (iScience) است، گفت: این نمونه ای شگفت انگیز است… من 25 سال است که روی تخم دایناسورها کار می کنم و هنوز چیزی شبیه آن ندیده ام.

زلنیتسکی اضافه کرد: تا کنون اطلاعات کمی درباره آنچه درون تخم دایناسور پیش از تبدیل شدن به جوجه، وجود داشته است زیرا اسکلت های جنینی بسیار کمی وجود دارد، به ویژه نمونه هایی که کامل هستند و در حالت زمان حیات خود، حفظ شده اند.

طول این تخم دایناسور حدود 17 سانتی متر و طول خود دایناسور از سر تا دم 27 سانتی متر است. پژوهشگران بر این باورند که این جاندار اگر به بزرگسالی می رسید، حدود 2 تا 3 متر طول داشت.

پژوهشگران چینی، بریتانیایی و کانادایی موقعیت های بیبی یینگ لیانگ و دیگر جنین های گونه خاگ دزدان (Oviraptorid) را مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که این دایناسورها داخل تخم حرکت داشته اند و پیش از بیرون آمدن، مشابه بچه پرندگان در حال تغییر شرایط بوده اند. در پرندگان امروزی، چنین حرکاتی با رفتاری به نام جمع کردن شکم همراه است که از طریق سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود و برای موفقیت جوجه شدن بسیار مهم است.

ویسوم ما (Waisum Ma) نویسنده اصلی این پژوهش از دانشگاه بیرمنگام گفت: بیشتر جنین های دایناسور غیرپرندگان شناخته شده با اسکلت های چند بخشی (جدا شده در مفاصل) و ناقص هستند. ما از دیدن این جنین که به زیبایی داخل تخم دایناسور در حالت خوابیده مانند پرنده قرار داشت، شگفت زده شدیم. این شرایط پیش از این در دایناسورهای غیرپرنده تشخیص داده نشده بود.

همه پرندگان مستقیما از گروهی از دایناسورهای دو پا به نام تروپود (Theropod) یا ددپایان تکامل یافته اند که از جمله آن ها می توان به تیرانوسوروس رکس (Tyrannosaurus rex) یا تی رکس و دیگر انواع تیزپامرغ (Velociraptor) یا ولاسیرپتر اشاره کرد.

رفتار پیش از جوجه شدن تنها رفتاری نیست که پرندگان مدرن از اجداد دایناسور خود به ارث برده اند. به گفته زلنیتسکی درباره این نوع دایناسورها این موضوع هم شناخته شده است که بالای تخم های خود نشسته اند تا آن ها را به روشی مشابه پرندگان جوجه کشی کنند.

این فسیل در استان جیانگشی (Jiangxi) چین کشف و در سال 2000 از طریق لیانگ لیو (Liang Liu) مدیر شرکت چینی گروه یینگ لیانگ (Yingliang Group) خریداری شد. در نهایت در انباری قرار گرفت و تقریبا تا حدود 10 سال بعد فراموش شده بود تا زمانی که کارکنان موزه در طول ساخت موزه تاریخ طبیعت سنگ یینگ لیانگ ضمن مرتب کردن جعبه ها و اشیا آن را در موزه قرار دادند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از بچه دایناسور از تیره خاگ دزدان در تخم

Credit: Darla Zelenitsk

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2154

به "فسیل کاملا سالم یک بچه دایناسور درون تخمش راز تکامل پرندگان را آشکارتر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فسیل کاملا سالم یک بچه دایناسور درون تخمش راز تکامل پرندگان را آشکارتر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید