معرفی 8 مورد از برترین سوغاتی های مسکو

به گزارش تعطیلات رو، برترین سوغاتی های مسکو

مسکو، مرکز روسیه و مهم ترین شهر این کشور پهناور است و سالانه میلیون ها نفر به این شهر سفر می نمایند. یکی از دغدغه های مسافران خرید سوغاتی و یادگاری است. همه ما دوست داریم برترین سوغاتی های آن کشور و شهر را به عنوان یادگاری برای دوستان و عزیزانمان همراه بیاوریم. مسکو سوغاتی های زیادی دارد و با هر سلیقه و بودجه ای می توانید هدایای خوبی بخرید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با برترین سوغاتی های مسکو آشنا شویم.

معرفی 8 مورد از برترین سوغاتی های مسکو

1- عروسک های ماتریوشکا | Matryoshka doll

یکی از معروف ترین و برترین سوغاتی های مسکو و به طور کل روسیه عروسک هایی کوچک به نام ماتریوشکاست. این عروسک ها در واقع مجموعه ای از عروسک های چوبی است که به ترتیب مقدار ساخته شده اند و داخل همدیگر قرار می گیرند. به این ترتیب تمام عروسک ها به ترتیب می توانند داخل همدیگر پنهان شوند و در آخر تنها بزرگ ترین عروسک ماتریوشکا دیده می گردد. تعداد این عروسک ها از 3 تا 10 عدد متغیر است اما در بعضی منطقه ها تا 50 تا و حتی بیشتر هم دیده می گردد. این عروسک ها ریشه در سنت ها و آداب و رسوم این منطقه دارند و نوع سنتی و اصیل آن به شکل یک زن است که لباس های سنتی و رنگارنگ روستایی به تن دارد و یک روسری رنگی به سر نموده است. در مسکو، شهرهای دیگر روسیه و حتی کشورهایی که زمانی جزء شوروی بودند می توانید این عروسک های چوبی و رنگی را پیدا کنید. قیمت این عروسک ها هم چندان زیاد نیست و برای سوغاتی برترین گزینه به حساب می آیند.

2- کهربا | Amber

جالب است بدانید که کشور روسیه یکی از بزرگ ترین و غنی ترین معادن کهربا در دنیا را دارد و به همین علت جواهراتی که با استفاده از سنگ زیبا و ارزشمند کهربا تهیه شده اند برترین سوغاتی های مسکو محسوب می شوند. همان طور که می دانید کهربا در واقع صمغ درخت است که در طول میلیون ها سال فسیل شده و به شکل سنگی شفاف و خوشرنگ در آمده است. شاید باورتان نگردد اما 90% سنگ کهربای دنیا از منطقه کالینگراد در غرب روسیه استخراج می گردد. در سفر به مسکو یا سنت پترزبورگ پیشنهاد می کنیم فرصت را از دست ندهید و این سنگ زیبا را بخرید. در مسکو فروشگاه های جواهرفروشی متعددی وجود دارند و سنگ کهربا را به شکل های مختلف، از سنگ تکی گرفته تا زیورآلاتی که در آن ها کهربا کار شده به فروش می رسانند.

3- سماور | Samovar

بله، سماور هم یکی از برترین سوغاتی های مسکو و روسیه است! سماور و چای و استکان امروزه آن قدر در فرهنگ ما ایرانی ها جا افتاده است که خیلی ها نمی دانند که این شیوه چای نوشیدن از فرهنگ روسی به ایران وارد شده است. بنابراین اگر به مسکو رفتید و سرویس های چایخوری و سماورهای رنگارنگ و قدیمی و عتیقه را در گوشه و کنار شهر دیدید تعجب نکنید. سماور، در روزگاران قدیم سلطان بی منازع میهمانی های چای اشراف و دربار بوده است. سماورهای ذغالی که بعدها با سماور گازی و برقی جایگزین شد یکی از جنبه های سنتی فرهنگ روسی است و امروزه یکی از برترین سوغاتی های مسکو به شمار میرود. در سفر به مسکو و روسیه می توانید سماورهای زیبا با نقش و نگارهای مختلف را به عنوان سوغات و هدیه به یادگار بیاورید و از آن بهره ببرید یا به عنوان دکور و تزیین در گوشه ای از خانه تان قرار بدهید. سماور سنتی روسی که در قرن های 18 و 19 استفاده می شد با ذغال کار می کرد و دودکشی کوچک درونش داشت.

4- شال پاولووا پوساد | Pavlovo Posad shawls

شهر پاولوفسکی پوساد نام شهری کوچک در نزدیکی مسکو است که به خاطر کارخانه های شال و روسری اش معروفیت زیادی پیدا نموده است. این کارخانه از اواخر قرن 18 در این شهر فعال بوده است، اما شال هایش همچنان پرطرفدار است و مشتریان زیادی در سرتاسر دنیا دارد. شال سنتی روسی که درواقع روسری های سه گوش بزرگ با طرح گل های رنگارنگ روی آن است یکی از پوشش های سنتی و محلی مردم روسیه محسوب می گردد. اگرچه این مدل شال پوششی قدیمی به شمار میرود، اما صنعت فشن و مد آن را دوباره باب نموده و بسیاری از زنان روسی در فصل زمستان این شال های گرم و زیبا را می پوشند. به همین علت یکی از برترین سوغاتی های مسکو می تواند همین شال سنتی پاولو پوساد باشد. اگر به مسکو سفر کردید می توانید چند عدد از این روسری های زیبا و رنگارنگ را برای عزیزانتان سوغات بیاورید.

5- جعبه های لاکی پالخ و فدوسکینو | Palekh and Fedoskino Lacquer Boxes

یکی دیگر از برترین سوغاتی های مسکو جعبه های چوبی پرنقش و نگاری است که با لاک الکل پوشیده شده اند و برترین جعبه برای نگهداری جواهرآلات و زیورآلات محسوب می شوند. البته در قدیم این جعبه ها برای نگهداری نامه های عاشقانه هم استفاده می شدند که این روزها با وجود اینترنت و موبایل و تلفن دیگر این جعبه کاربری سابق خود را از دست داده اند. اگرچه این جعبه ها را می توانید در شهرهای مختلف روسیه پیدا کنید، اما اصالتا در شهرهای پالخ و فدوسکینو این جعبه های لاکی به صورت دستی ساخته و نقاشی می شوند. طرح و نقش های روی این جعبه تا حدی به مینیاتورهای ایرانی شبیه است و از آن جا که نقاشی آن ها با دست صورت می گیرد یکی از باارزش ترین و برترین سوغاتی های مسکو محسوب می شوند. این جعبه های چوبی در مقدار ها و طرح های بسیار متنوعی فراوری می شوند، بنابراین می توانید با توجه به سلیقه و بودجه ای که دارید چندتایی از آن ها را بخرید و به عنوان سوغات همراه بیاورید.

6- خاویار | Caviar

خب، به خاویار معروف روسی می رسیم. کشورهای حاشیه دریای خزر از منبع باارزش ماهی اوزون برون و در نتیجه فراوری خاویار بهره مند هستند و این خوراکی گرانقیمت و لاکچری را در بسته بندی های فاخر عرضه می نمایند. خاویار قرمز یا خاویار سالمون یکی از انواع کمیاب خاویار است که از شرق دور روسیه به مسکو آورده می گردد و به عنوان سمبل ثروت و زندگی لاکچری معروف شده است. این خاویارها با ظاهر شفاف و رنگ قرمزشان طعم خوبی هم دارند و یکی از برترین سوغاتی های مسکو به حساب می آیند. البته علاوه بر بحث قیمت، خاویار از ارزش تغذیه ایی بالایی هم برخوردار است و منبع غنی ویتامین ها و پروتئین های مختلف است. البته همان طور که می دانید خاویار کالایی گران قیمت و لوکس به شمار میرود، اما به هرحال به عنوان یکی از لوکس ترین و برترین سوغاتی های مسکو می توانید آن را برای شخص یا اشخاصی خاص سوغات بیاورید.

7- چکمه های نمدی والنکی | Valenki

روسیه کشور سردسیری است و به همین علت پوشاک زمستانی بخش مهمی از فرهنگ این کشور را تشکیل می دهند. یکی از برترین سوغاتی های مسکو چکمه هایی نمدی به نام والنکی است که به نام چکمه های نمدی روسی شناخته می شوند. در روزگاران قدیم این چکمه ها پاپوش اصلی مردم در طول زمستان بوده اند. اما امروزه این چکمه ها در شهرهای بزرگ کمتر استفاده می شوند و در شهرهای کوچک رایج تر هستند. اما اگر در پی سوغاتی سنتی و روسی هستید که به برترین شکل یادآور سفر شما به روسیه باشند می توانید چکمه های نمدی والنکی را بخرید. چکمه های والنکی بسیار گرم هستند و در برابر رطوبت و سرما بسیار مقاوم هستند. این چکمه ها با طرح ها و رنگ های متنوعی که دارند برای کادو و سوغاتی بسیار مناسبند و به ویژه بچه ها عاشق آن ها خواهند شد.

8- تخم مرغ های سلطنتی فابرژه | Faberge Eggs

اگر برای شخصی خاص در پی سوغاتی منحصربفرد و باارزش می شد تخم مرغ های قابرژه انتخابی بسیار وزین و مناسب است. گفته می گردد که تزار روس به مناسبت عید پاک تصمیم گرفت تخم مرغی خاص به همسرش هدیه بدهد. به همین علت به پیتر کارل فابرژه، جواهرساز مشهور روس دستور داد که هدیه ای خاص برای او تهیه کند. فابرژه در نهایت تخم مرغ جواهرنشان و زیبای فابرژه را درست کرد و از آن به بعد این تخم مرغ ها به بخشی از فرهنگ روس تبدیل شدند. این تخم مرغ در ظاهر شبیه به یک تخم مرغ نگین دار بود که باز می شد و درون آن یک جواهر طلایی یا الماس و … وجود داشت. البته تخم مرغ های فابرژه ای که امروزه در فروشگاه ها فروخته می گردد در رده های قیمت مختلف هستند و نمونه های مقرون به صرفه تر آن ها را هم می توانید پیدا کنید. حتی نمونه های بدل این تخم مرغ ها هم وجود دارد که سنگ قیمتی و طلا در آن ها استفاده نشده و به همین علت قیمت زیادی گرانی ندارند.

منبع: bridgetomoscow.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2196

به "معرفی 8 مورد از برترین سوغاتی های مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 8 مورد از برترین سوغاتی های مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید