مهارلو، تنها دریاچه استان فارس خشک شد

به گزارش تعطیلات رو، تنها دریاچه استان فارس که در نزدیکی شیراز واقع شده است، خشک شده و این دریاچه به باتلاق تبدیل شده است.

مهارلو، تنها دریاچه استان فارس خشک شد

دریاچه مهارلو به خاطر ورود فاضلاب شیراز که تا چندی پیش کمی آب داشت هم اکنون خشک شده است. بنابراین از وسعت 25 هزار هکتاری فقط بخش بزرگ باتلاقی و نمکی باقی مانده است. دریاچه مهارلو یا نمک تا پیش از خشکسالی تاثیر زیادی در مرطوب نگه داشتن هوای شیراز داشت و علاوه بر ارزش های زیست محیطی، فرصت مناسب طبیعت گردی را در کمترین فاصله از کلانشهر شیراز فراهم نموده بود اما اکنون یک پهنه خالی از آب در بستر دریاچه وجود دارد که از نمک پوشیده شده است. دریاچه مهارلو هم اکنون به یک نمکزار تبدیل شده و شرایط آن بسیار نگران کننده است از این رو باید هر چه سریع تر برای احیای آن اقداماتی انجام گردد. به گفته کارشناسان، از مهمترین دلایل خشک شدن این دریاچه عدم ورود آب به دلیل مصرف بی رویه از سطح سفره آب های زیرزمینی طی چند سال اخیر بوده است. از جمله تغییر شرایط اقلیم در سطح استان و شهر شیراز می توان به اختلاف شدید دمای هوا در شب و روز اشاره نمود. در گذشته به دلیل آبدار بودن دریاچه همیشه رطوبت در منطقه وجود داشت اما در حال حاضر دریاچه به دشت نمک تبدیل شده و شرایط بحرانی است. تداوم خشکسالی این دریاچه می تواند برای مردم شیراز نیز به عنوان یک تهدید به شمار رود از این رو باید هر چه سریع تر طرح هایی برای احیای دریاچه در نظر گرفته گردد. عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در مورد آلاینده های دریاچه مهارلو گفت:

حدود پنج تا شش سال قبل با مطرح شدن موضوعاتی در مورد خاک های سمی و آلاینده های دریاچه مهارلو شش نفر از دانشجویان فوق لیسانس و یک دانشجوی دکترای علوم زمین در دانشگاه شیراز تحقیقات خود را در این خصوص شروع کردند.عزت الله رئیسی در مورد نتایج این تحقیقات گفت:تحقیقات نشان داد که مواد آلی که از سمت رودخانه کنار راهدار وارد دریاچه می گردد آلوده است اما میزان آن در حد مجاز است.وی با بیان اینکه مواد تیره و فلزات سنگین که به وسیله رودخانه وارد دریاچه می شوند در حد مجاز است، اضافه نمود:متاسفانه وقتی این مواد وارد دریاچه می شوند به دلیل اینکه تبخیر دریاچه زیاد است غلظت آن از حد مجاز بیشتر می گردد.عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به خشک شدن دریاچه مهارلو اعلام کرد:خشکسالی چند سال گذشته حداقل در 90 ساله گذشته بی سابقه بوده از این رو خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته است. وی با بیان اینکه ورود آب به دریاچه در گذشته باعث می شد که میزان آلاینده ها به حد خطرناک نمی رسید، اعلام کرد: متاسفانه چهار چشمه اطراف دریاچه از جمله چشمه برم دلک، برم جعفرخانی و... که از چشمه های مهم دریاچه بوده و آب آن وارد مهارلو می شد به طور کامل خشک شده اند که این امر در افزایش میزان آلاینده ها تاثیرگذار بوده است.پرفسور رئیسی گفت:متاسفانه طی چند سال گذشته با پمپاژ آب از این چشمه ها به سمت زمین های کشاورزی یا حوضچه های پرورش ماهی این چشمه ها به طور کامل خشک شدند که این امر باعث بروز مشکلاتی برای دریاچه شد.خشک شدن دریاچه باعث از بین رفتن رطوبت شده از همین رو پوشش های گیاهی اطراف دریاچه مهارلو نیز طی چند سال آینده و در صورت ادامه این فرایند از بین می فرایند. وی با تاکید بر اینکه نمک های کف دریاچه در زمان وزش باد روی مزارع می نشیند، گفت:با توجه به خشک شدن دریاچه این نمک ها پس از وزش باد از کف دریاچه بلند شده و بروی مراتع اطراف می نشینند و این امر می تواند باعث از بین رفتن حاصلخیزی مراتع گردد. وی با اشاره به برداشت بالای 500 میلیون مترمکعب آب از اطراف دریاچه توضیح داد:این میزان برداشت آب در از بین رفتن دریاچه موثر بوده از این رو باید هرچه سریع تر نسبت به پر کردن چاه های غیرمجاز اطراف دریاچه اقدام گردد.رئیسی اضافه نمود:علاوه بر این به دنبال خشک شدن دریاچه تردد خودروها در مهارلو شروع می گردد که این امر در از بین رفتن ساختار خاک و همچنین احتمال انتقال ریزگرد موثر است به همین دلیل باید با کامیون اطراف دریاچه را خاکریزی نموده تا از عبور و مرور خودرو جلوگیری گردد.منبع: خبرگزاری مهرمنبع: کجارو
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 823

به "مهارلو، تنها دریاچه استان فارس خشک شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارلو، تنها دریاچه استان فارس خشک شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید