نفس تالاب قوپی باباعلی مهاباد به شماره افتاد

به گزارش تعطیلات رو، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون تالاب قوپی باباعلی در یک قدمی خشک شدن واقع شده است و احیای آن نیازمند حق آبه ثابت است.

نفس تالاب قوپی باباعلی مهاباد به شماره افتاد

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پس از بارش های مناسب سال زراعی جاری بخش عمده ای از مساحت 500 هکتاری این تالاب احیا شد، اما از اوایل شهریور ماه بر اثر تبخیر و نداشتن آب بخش های زیادی از آن هم اکنون خشک شده است.

سخنور افزود: در سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به مهاباد اهالی روستای قوپی باباعلی و جمعی از دوستداران و علاقه مندان محیط زیست این شهرستان با حضور در میز های خدمت مدیران کل و معاونان استاندار، تخصیص حق آبه را برای این تالاب بین المللی خواستار شده بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد شرح داد: در صورتی که 2 میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد رها سازی شود از طریق رودخانه مهاباد و زهکش های روستای گرده گروی که در مجموع حدود 10 کیلومتر مسافت دارد، آب وارد تالاب و زمینه برای ورود پرندگان مهاجر پاییزی فراهم می شود.

سخنور افزود: یکی از مسائل عمده تالاب ها نداشتن حق آبه رسمی است و با توجه به استفاده نامتعارف کشاورزان از آب رودخانه ها و زهکش های منتهی به این تالاب، جریان آب قبل از رسیدن به تالاب قطع می شود.

تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد دارای دیپلم افتخار از یونسکو و زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه است.

خبرنگاران مهاباد مهاباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 شهریور 1401 بروزرسانی: 24 شهریور 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2203

به "نفس تالاب قوپی باباعلی مهاباد به شماره افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس تالاب قوپی باباعلی مهاباد به شماره افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید