هیژده چرخ از پرداختن به جنبه های تصنعی و کلیشه ای پرهیز نموده است

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (اینبا) در قم، حامد جلالی شامگاه دوشنبه در نشست رونمایی و آنالیز مجموعه روایت هیژده چرخ، با اشاره به گونه ناداستان، گفت: امروز می توانیم درباره دو نوع ناداستان صحبت کنیم. نوع اول شخصیت محور است که ما به عنوان مخاطب، یک شخصیت را می شناسیم و به همین علت زندگینامه او را می خوانیم. نوع دوم اما نویسنده یا راوی آدم مشهوری نیست، بنابراین نویسنده باید موقعیت جذابی را انتخاب کند تا خواننده جذب متن گردد و با قلم نویسنده آشنا گردد. اینجاست که نویسنده کم کم تبدیل به نام می گردد و مثلاً وقتی کتاب پنجم را به چاپ می رساند، مخاطب کنجکاو می گردد که این بار نویسنده چه چیزی را برای ما نوشته است.

هیژده چرخ از پرداختن به جنبه های تصنعی و کلیشه ای پرهیز نموده است

وی توضیح داد: کتاب هیژده چرخ در موقعیتی قرار گرفته که توانسته است روی پای خودش بایستد. یونس عزیزی یک مسئله یا موقعیتی را مطرح نموده که مخاطب بتواند با کتاب و نویسنده ارتباط برقرار کند. نویسنده کار خوبی که در این کتاب انجام داده، این است که درباره حرم حضرت معصومه(س) و خادم های آن نوشته است و این موقعیت برای ما ایرانی ها مجذوب نماینده است.

برنده جایزه ادبی جلال ادامه داد: کار خوب دیگری که نویسنده هیژده چرخ انجام داده است این است که از فکر هایی که بدون هیچ منطقی قصه هایی برای خودشان ساخته اند که کمتر با واقعیت همخوانی دارد، آشنایی زدایی نموده است. نویسنده توانسته

کار خوب دیگری که نویسنده هیژده چرخ انجام داده است این است که از فکر هایی که بدون هیچ منطقی قصه هایی برای خودشان ساخته اند که کمتر با واقعیت همخوانی دارد، آشنایی زدایی نموده است.

است این اتفاق را رقم بزند و تصویر دیگری از حرم و افرادی که در آنجا خدمت می نمایند، ارائه دهد.

نویسنده رمان شرایط بی عاری با اشاره به اینکه عنوان کتاب هیژده چرخ خیلی مجذوب نماینده است و طرح جلدی که برای کتاب استفاده شده دوست داشتنی است، اضافه نمود: از دیگر مولفه های کتاب زبان روایت است. بدون تعارف زبان کتاب خیلی شسته رفته است و مخاطب بسیار راحت طی دو ساعت با آرامش می تواند کتاب را بخواند و آن را کنار نگذارد.

وی با بیان اینکه فصل هایی روایت کوتاه است و همین موضوع به مجذوب نمایندهیت کتاب اضافه نموده است، اضافه نمود: هیژده چرخ داستان نیست اما قواعد داستان های کوتاه را کاملا رعایت نموده است. از جملات کوتاه و موقعیت های کوچک استفاده شده، به گونه ای که انگار شما داستان کوتاه می خوانید. شخصیت ها، لوکیشن ها و رویدادهای محدود نیز از دیگر مولفه هایی است که به مجذوب نمایندهیت کتاب اضافه نموده است.

جلالی در ادامه گفت: هیژده چرخ یک کتاب جمع و جور و خوش خوان است. اگر این کتاب سیصد صفحه بود قطعاً مجذوب نمایندهیت خودش را از دست می داد اما نویسنده با زیرکی به موقع آغاز می نماید، به موقع وارد روایت می گردد، خرده روایت ها را بیان می نماید، شخصیت را معرفی می نماید و خیلی به موقع به ماجرا انتها می دهد و به قول معروف در اوج خداحافظی می نماید.

این منتقد ادبی تاکید نمود: ما شخصیت راوی را از نظر سن و ظاهر تشخیص نمی دهیم و در کتاب هم اشاره چندانی با آن نشده است. این خیلی مهم نیست چرا که ما با شخصیت باطنی راوی روبرو می شویم و این برای من فوق العاده بود. یعنی اینکه ما یک انسان را می بینیم که وقتی وارد حرم می گردد، ویژگی های فردی خودش را حفظ نموده است و خیلی راحت مثل جلال آل احمد زمانی که به مکه سفر می نماید، خودش را با همه ویژگی هایش روایت می نماید.

وی

نویسنده با زیرکی به موقع آغاز می نماید، به موقع وارد روایت می گردد، خرده روایت ها را بیان می نماید، شخصیت را معرفی می نماید و خیلی به موقع به ماجرا انتها می دهد و به قول معروف در اوج خداحافظی می نماید.

در بخش دیگری از سخنانش، اعلام کرد: من یک سری کُد در کتاب دیدم که برایم مجذوب نماینده بود و این کدها بخش های زیبای کتاب را تشکیل داده بود. وقتی کلمات و کدها را کنار هم می چینم، می بینم که راوی هویت خودش را حفظ نموده و با تمام تردید ها، خوشی ها، ناخوشی ها و علاقه هایش حالا می خواهد در حرم خدمت کند.

جلالی تاکید نمود: نویسنده از رفتن به سمت جنبه های تصنعی و کلیشه ای پرهیز نموده است و ما را با یک یک شخصیت خاکستری رو به رو می نماید، توگویی پیش روی ما نشسته و با ما حرف می زند و همین هیژده چرخ را مجذوب نماینده نموده است. نویسنده شخصی را به ما معرفی می نماید که از نظر روانشناختی به منِ نویسنده یاری می نماید اگر خواستم اثری بنویسیم، می توانم کتاب بنویسم اما خود نویسند ه ام را هم حفظ کنم.

زهرا کاردانی دیگر منتقد این برنامه، گفت: عنوان کتاب هیژده چرخ برایم مجذوب نماینده بود. تا کتاب را باز نکردم و چند صفحه از آن را نخوانم متوجه نشدم که موضوع کتاب چیست. کشف همین موضوع باعث شد که با اشتیاق کتاب را بخوانم.

وی ادامه داد: موضوع کتاب از این جهت برای من مجذوب نماینده بود که تقریبا یازده سال است در قم زندگی می کنم و هنوز خودم را کامل قُمی نمی بینم، همین باعث می گردد نگاه جستجوگرانه ای به حوالی حرم داشته باشم. خیلی از جزئیاتی که در این کتاب آمده من در مراجعه به حرم با آنها روبرو شده ام.

نویسنده کتاب زن آقا اضافه نمود: هیژده چرخ کتاب خیلی خوبی است و برای ما که در قم زندگی می کنیم، ملموس تر است. از نوع بیان نویسنده نسبت به سیری که در کتاب رقم می زند و روایتی که از دور زدن های خادم در حرم برای ما بازگو می نماید لذت بخش بود.

وی توضیح داد: دوست داشتم یکبار درباره این موضوع ها حرف بزنم اما به مقدار آقای عزیزی کلمه درباره آن ها نداشتم که صحبت کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 خرداد 1402 بروزرسانی: 10 خرداد 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2316

به "هیژده چرخ از پرداختن به جنبه های تصنعی و کلیشه ای پرهیز نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیژده چرخ از پرداختن به جنبه های تصنعی و کلیشه ای پرهیز نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید