پارچه چهارخانه یا پارچه شطرنجی؟ تفاوت هایی که باید درباره این دو طرح بدانید

به گزارش تعطیلات رو، پارچه چهارخانه و پارچه شطرنجی هردو در دنیای مد از محبوبیت بالایی برخودار هستند. اما تعداد کمی از ما تفاوت بین پارچه شطرنجی بوفالو و چهارخانه تارتان را می دانیم. در واقع، بسیاری از طراحان از اصطلاحات شطرنجی و چهارخانه به جای یکدیگر استفاده می نمایند. اگرچه الگو های چهارخانه و شطرنجی ظاهرا هردو از مربع هایی تشکیل شده اند، اما تفاوت های اساسی بایکدیگر دارند. در ادامه با آنالیز انواع پارچه های چهارخانه و شطرنجی، بیشتر با این تفاوت ها آشنا خواهیم شد.

پارچه چهارخانه یا پارچه شطرنجی؟ تفاوت هایی که باید درباره این دو طرح بدانید

تفاوت پارچه چهارخانه و پارچه شطرنجی

اصطلاح چهارخانه به الگو هایی الهام گرفته از چهارخانه های اسکاتلندی یا همان تارتان ها اشاره دارد. اما امروزه چندین تنوع پویا از پارچه چهارخانه وجود دارد. چهارخانه های امروزی از خطوط افقی و عمودی متقاطع دو یا چند رنگی تشکیل شده اند. این خطوط لزوما نباید کاملا یکدست باشند. یعنی در پارچه های چهارخانه الگو های راه راه عمودی ممکن است با الگو های راه راه افقی متقارن نباشند.

این درحالی است که الگو های شطرنجی بسیار ساده تر هستند. کافی است تخته شطرنج را تصور کنید. طرح شطرنجی همواره متقارن است و از خطوط افقی و عمودی متقاطع تشکیل شده است که الگوهای کاشی مانند و هم مقدار ای می سازند.

انواع پارچه شطرنجی

در حالی که اغلب الگو های شطرنجی شامل فقط دو رنگ هستند، این طرح ها ممکن است بیش از دو رنگ را هم در خود جای دهند. در ادامه به معرفی معروف ترین الگوهای پارچه شطرنجی خواهیم پرداخت.

بوفالو (Buffalo)

شطرنجی بوفالو معمولا با دو نخ رنگی ساخته می شود که با یکدیگر تلاقی می نمایند تا بلوک های بزرگ را تشکیل دهند. در حالی که قرمز و مشکی رنگ های اصلی پارچه شطرنجی بوفالو هستند، امروزه ترکیب رنگ های مختلفی مانند سفید و آبی، خاکستری و سیاه، زرد و مشکی هم از این الگو فراوری می شود.

گینگهام (Gingham)

پارچه گینگهام شاید یکی از نمادین ترین و پرکاربردترین الگو های شطرنجی باشد. در این الگو معمولا راه راه های عمودی و افقی همواره یک رنگ هستند و روی پس زمینه سفید قرار می گیرند. بلوک های پارچه شطرنجی گنیگهام در مقیاس بسیار کوچک تری نسبت به پارچه شطرنجی بوفالو هستند و به همین علت پیچیده تر بافته می شوند. این طرح پارچه به یک پارچه کلاسیک، جاودانه و همه کاره تبدیل شده است که علاوه بر لباس، در دکوراسیون خانه هم استفاده می شود.

شپردز چک (Shepherds Check)

شپردز چک به راحتی با بافت جناغی (برگرفته از جناغ شاه ماهی به معنی خطوط مورب) آن قابل تشخیص است. این الگو معمولا روی جنس پارچه فلانل و برای فراوری کت و شلوار استفاده می شود. این طرح پارچه هم یکی از پرطرفدارترین طرح های شطرنجی به شمار می رود.

هوندستوث(Houndstooth)

الگوی شطرنجی هوندستوث که به طرح سگ تازی یا پیچازی هم معروفیت دارد یک الگوی منحصربه فرد و بسیار لوکس درمیان الگوهای شطرنجی است. در این طراحی، مربع ها بریده و نوک تیز و شبیه دندان نیش هستند. منشأ این پارچه کشور سوئد است ولی شباهت زیادی به الگوی شپردز چک دارد. این پارچه عموما در رنگ سیاه و سفید دیده می شود. هوندستوث ظاهر پیچیده ای را ارائه می دهد و بافت بسیار زیبا و چشمگیری دارد. این الگو اغلب در لباس های رسمی تری مانند کت وشلوار، شال گردن یا آستر کت های اسپرت کاربرد دارد.

گراف (Graph)

پارچه شطرنجی با الگوی گراف کاملا شبیه به کاغذ نقشه کشی است. این الگو از خطوط نازک و تک رنگ تشکیل شده است که به طور مساوی از هم عبور می نمایند و مربع های مجزا را تشکیل می دهند.

پنجره ای (Window Pane)

همانطور که از نام آن پیداست این الگوی پارچه شبیه الگو هایی است که معمولاً روی یک پنجره می بینید. نوار های نازکی که با یکدیگر متقاطع اند و یک الگوی پنجره ای را تشکیل می دهند. سادگی این طرح، آن را به ترکیبی عالی برای هماهنگ شدن با طرح های شلوغ تبدیل می نماید. این الگو همه کاره است و با طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها مطابقت دارد. پنجره ای و گراف هردو مجذوب کنندهیت مینیمالیستی دارند.

تاترسال (Tattersall)

شطرنجی تاترسال الگویی است که قدمت آن به قرن 18 باز می شود. این الگو نام خود را از بازار های اسب Tattersall در لندن گرفته است و معمولا برای تهیه پتو برای این حیوانات استفاده می شد. امروزه اما این الگو از لباس های غیررسمی گرفته تا روبالشی و حتی فرش قابل اجرا است. رنگ نوار های تاترسال معمولاً تیره تر از رنگ پایه هستند. پارچه تاترسال انتخابی عالی برای تابستان و بهار است.

انواع پارچه چهارخانه

پارچه های چهارخانه در الگوها و پهنای خطوط متنوعی وجود دارند. در ادامه با 4 الگوی چهارخانه بسیار پرطرفدار آشنا خواهیم شد.

چهارخانه تارتان (Tartan Plaid)

چهارخانه تارتان که منشأ اسکاتلندی دارد، از نوار های عمودی و افقی با پهنای متفاوت متقاطع تشکیل شده است. اغلب، این خطوط در چندین رنگ، معمولاً حداقل سه رنگ، وجود دارند که باعث می شود تارتان ها پویاتر و از نظر بصری مجذوب کننده تر به نظر برسند. اگرچه مواد سنتی یک پارچه تارتان، نخ پشمی بافته شده است، اما امروزه از مواد دیگری مانند ترکیب پنبه و ویسکوز هم برای بافت پارچه چهارخانه تارتان استفاده می نمایند. رویال استوارت، شناخته شده ترین تارتان است که با رنگ پایه قرمز با نوار های متضاد زرد، آبی، سبز و سفید شناخته می شود. رویال استوارت الگویی است که در لباس های سنتی اسکاتلندی و سلطنتی بریتانیا دیده می شود.

باربری (Burberry)

این طرح مشهور به وسیله شرکت پوشاک انگلیسی باربری در دهه 1920 به عنوان بخشی از تبلیغ خط فراوری تازه کت های پشمی معرفی گردید. با گذشت زمان، پارچه چهارخانه باربری به ویژه در دهه 1990 به نمادی از شرایط اجتماعی افراد تبدیل شد و این شرکت با گنجاندن آن در طیف گسترده ای از محصولات، از دامن گرفته تا روسری، کیف و سایر اکسسوری از محبوبیت آن بهره برد.

مدرس (Madras)

در حالی که دیگر الگو های پارچه چهارخانه ریشه اروپایی دارند، این چهارخانه خاص به نام شهر چنای در شرق هند (که قبلاً مدرس نامیده می شد) نامگذاری شده است. برخلاف سایر سبک های چهارخانه، این نوع پارچه بسیار پرجنب و جوش و رنگارنگ است. این الگو شبیه یک تارتان عجیب و غریب تر است که با عدم تقارن راه راه های آن شناخته می شود. مدرس به عنوان چهارخانه پیراهنی برای پیراهن های سبک غیررسمی و لباس های روزمره کاربرد بالایی دارد.

گلن پلید (Glen Plaid)

این نوع چهارخانه که ملقب به شاهزاده ولز هم هست، از نوار های روشن و تیره متناوب و متقاطع ساخته شده است. گلن پلید الگو هایی از چهارخانه های متنوع را در خود دارد و اغلب برای لباس های اداری و رسمی استفاده می شود.

منشأ پارچه چهارخانه

در دهه 1500، قبایل مختلف اسکاتلند از الگو های منحصر به فرد تارتان برای نشان دادن هویت خود استفاده می کردند. دیر یا زود، پارچه چهارخانه به وسیله بریتانیایی ها به عنوان بخشی از الگو های مد نوظهور آن ها انتخاب شد. الگوی چهارخانه تقریباً به مدت پنجاه سال پس از شورش اسکاتلند در سال 1745 در بریتانیا ممنوع شد. سال 1782 بود که این الگو دوباره ظاهر و بار دیگر استفاده از آن قانونی شد. در نیمه دوم قرن نوزدهم، پارچه چهارخانه از اروپا به ایالات متحده رسید. جایی که به علت نفوذ یک شرکت غرب میانه بنام Woolrich Woolen Mills محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

سخن پایانی

الگوهای چهارخانه قرن هاست که کاربرد دارد و همچنان در حوزه مد و دکوراسیون خانه محبوب هستند. شما می توانید الگوی چهارخانه و شطرنجی را در انواع پارچه های گرم و خنک ببینید که به وسیله افراد مختلف از نوازندگان گرفته تا طراحان مد، دانشجویان و افراد مختلف در تمام فصول به ویژه در ماه های سردتر استفاده می شود. روشی که پارچه چهارخانه تکامل یافته است، آن را به یک مد فراموش نشدنی و غیرقابل جایگزین در دنیای امروز تبدیل می نماید.

چه در پی اضافه کردن رنگ وطرح تازه به کمدلباس خود باشید و چه در فکر ایجاد فضایی دنج در خانه خود هستید، چهارخانه ها و شطرنجی ها انتخابی عالی خواهند بود. بنابراین، دفعه بعد که قصد خریدلباس یا دکوراسیون منزل را داشتید، حتما یک الگوی چهارخانه به مجموعه خود اضافه کنید.

منابع: fashionangelwarrior, searchforfabric

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 آذر 1402 بروزرسانی: 15 آذر 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2366

به "پارچه چهارخانه یا پارچه شطرنجی؟ تفاوت هایی که باید درباره این دو طرح بدانید" امتیاز دهید

144 کاربر به "پارچه چهارخانه یا پارچه شطرنجی؟ تفاوت هایی که باید درباره این دو طرح بدانید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه چهارخانه یا پارچه شطرنجی؟ تفاوت هایی که باید درباره این دو طرح بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید