گردشگری غار؛ گرایش تازه طبیعت گردی در میان مسافران

به گزارش تعطیلات رو، هندوستان، ویتنام، اروپا، آمریکا و یا هر جای دیگری که باشید فرقی نمی کند، غارهای زیرزمینی همیشه این ارزش را دارند که آن ها را در برنامه تعطیلات خود بگنجانید.

گردشگری غار؛ گرایش تازه طبیعت گردی در میان مسافران

غارگردی نوعی سرگرمی سرگرمیی با هدف کاوش در سیستم های غارهای وحشی است. امروز، گردشگری غار با بررسی سیستم های غارهای وحشی و همچنین غارهایی که از طریق انسان ها حفر شده اند و دارای اهمیت تاریخی هستند، مرتبط است.

غارگردی را غارشناسی و مطالعه غارها هم می نامند. علاقه مندان به ماجراجویی، طبیعت گردان و کسانی که با سری نترس در پی موضوعات بدیع می گردند به شدت در جستجوی زوایای تنگ و تاریک جهانی زیرزمینی هستند. بررسی سیستم های غارهای وحشی چالش هایی متفاوت با ماجراجویی های دیگر دارد: تاریکی محض در غارها که از چند قدم بعد از ورودی غار آغاز می گردد، همهمه هایی که از عمق زمین به گوش می رسد، تنگناها و خطرات ناشی از آب.

برخی از معروف ترین غارها به نقاط گردشگری تبدیل شده اند و درون آن ها، مسیری را با استفاده از لامپ هایی که سازه های جالب و فسیلی را نورانی می کنند، تعیین کرده اند. هر غاری دارای سطح دسترسی متفاوتی است؛ یعنی مسافرین می توانند غار مقصد خود را بر اساس میزان ظرفیت خود برای ماجراجویی و تمایل خود برای خزیدن در میان فضاهای تنگ انتخاب کند.

غار آبی، ایتالیا

غار آبی یک غار دریایی در ساحل جزیره کاپری در جنوب ایتالیا است. این غار معروف ترین غار در میان گردشگرانی است که از این منطقه بازدید می کنند. منحصربه فرد بودن این غار به خاطر درخشش آبی رنگی است که از دو منبع سرچشمه می گیرد: ورودی غار و چاله بزرگ تری که زیر ورودی قرار گرفته است. تنها با استفاده از یک قایق پارویی کوچک می توان وارد این غار شد. وقتی که از درون غار به بیرون آن نگاه می کنیم، ورودی آن مانند یک منبع نور سفید درخشان به نظر می رسد که درست بالای خط آب قرار گرفته است؛ در حالی که چاله ای که زیر آب هست و نورگیر بزرگ تری برای غار محسوب می گردد، نور آبی تولید می کند.

غار کروبرا، گرجستان

غارهای کروبرای گرجستان در سال 1960 کشف شدند و عمیق ترین غار شناخته شده زمین هستند. عمق آن بیشتر از 2000 متر است. نام دیگر آن غار ورونیا (Voronia) است که در زبان روسی به نام غار کلاغ ها است. به این دلیل به این نام خوانده می گردد که در زمان کشف آن، تعداد زیادی کلاغ در ورودی آن آشیانه ساخته بودند. نام اصلی آن به افتخار الکساندر کروبر، یک دانشمند جغرافیدان معروف روسی، نامگذاری شده است.

غار بلور در چیواوا، مکزیک

معدنچیان مکزیکی غار شمشیرها را در سال 1910 و درست در بالای غار بلورها کشف کردند. کریستال هایی که در غار شمشیرها وجود دارند بسیار کوچک تر از آن هایی هستند که در غار بلورها دیده می شوند. غار بلورها در سال 2000 کشف شد؛ این غار شامل بزرگ ترین بلورهای طبیعی سلنیت است که تا کنون یافت شده اند. بزرگ ترین کریستالی که در این جا کشف شده است 12 متر درازا و 4 متر قطر دارد. میانگین دما در این غارها، 50-58 درجه سانتیگراد بود. با توجه به گرمای شدید، دانشمندان و محققان با استفاده از ابزارهای مناسب تنها 30 تا 45 دقیقه توانستند در این غارها دوام بیاورند. واقعیت جالبی که در مورد این غارها وجود دارد آن است که آن ها فقط به دلیل عملیات پمپاژ شرکت استخراج معدن که در معادن آن حوالی کار می کرد، قابل دسترسی بودند. هنگامی که فعالیت معدنی در این منطقه در سال 2017 متوقف شد، یک بار دیگر سیل این غار را فرا گرفت.

غار یخی ایس ریزن ولت در ورفن، اتریش

غار یخی آیس ریزن فیلت (Eisriesenwelt) یک غار یخی آهکی طبیعی در اتریش است که بزرگ ترین غار در نوع خود محسوب می گردد. این غار دارای وسعتی برابر با 42 کیلومتر در عمق زمین است. علی رغم وسعت زیاد این غار، ولی فقط یک کیلومتر اول آن پوشیده از یخ و به روی گردشگران باز است. بقیه بخش های غار فقط از سنگ های آهکی تشکیل شده است. اعتقاد بر این است که قدمت قدیمی ترین لایه یخی این غار به 1000 سال پیش برمی گردد. این غار از طریق رود زالتساک (Salzach) ساخته شده است که به آرامی از میان کوه ها می گذرد.

غار فونگ نها، ویتنام

غار فونگ نها (Phong Nha) در پارک ملی فونگ نها-که بانگ در ویتنام واقع شده است و یک سایت میراث جهانی یونسکو است. این غار، 7729 متر درازا دارد و شامل 14 غار و یک رودخانه 13969 متری زیرزمینی است. این پارک نزدیک به 300 غار دارد، ولی فقط تعداد کمی از غارها به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته اند. سنگ های آهک با انواع دیگر سنگ ها درهم آمیخته اند و مکانی ساخته اند که برای هر کسی که کمی دانش زمین شناسی دارد، مکانی مجذوب کننده به شمار می آید. فقط یک مایل اول از این غار برای بازدید گردشگران آزاد است. غار فونگ نها به خاطر داشتن طولانی ترین رودخانه زیرزمینی، چشم نوازترین دریاچه زیرزمینی، بلندترین و عریض ترین ورودی، زیباترین و عریض ترین غار خشک، مسحورکننده ترین شن ها و ماسه ها و صخره ها و همچنین به خاطر دیدنی ترین استالاکتاتی ها، استالاگمیت ها و طولانی ترین غارهای آبی که دارد؛ به عنوان عنوان یکی از مجذوب کننده ترین غارها شناخته شده است.

جی کانتاوالا از WIYO Travel معتقد است که ما غارهای زیادی در سرتاسر جهان داریم و گردشگری غار یکی از محبوب ترین شیوه های گردشگری محسوب می گردد. سفر در برخی از غارها، تجربیات هیجان آوری را برای مسافر عرضه می کند. برخی از آن ها در مواقع خاصی در سال باز هستند و برخی از آن ها هیچ زیرساخت خاصی ندارند. در صورت گردش در این غارها، تجربه های منحصر به فردی را به دست خواهید آورد. این ها مکان های مجذوب کنندهی هستند که حتما باید از آن ها بازدید کرد.

منبع: کجارو / travelandtourworld.com
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2090

به "گردشگری غار؛ گرایش تازه طبیعت گردی در میان مسافران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری غار؛ گرایش تازه طبیعت گردی در میان مسافران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید