آیا هواپیما بدون چرخ هم می تواند فرود بیاید؟

به گزارش تعطیلات رو، فرود بدون چرخ

همین چند هفته پیش بود که مسئله ای برای چرخ های یکی از هواپیماهای ایرلاین فلای بی ایجاد شد و بعد از اینکه کارکنان هواپیما فهمیدند این مشکل برطرف شدنی نیست تصمیم گرفتند تا 2 ساعت در آنسوی سواحل ایرلند شمالی پرواز کند تا سوخت هواپیما تمام شود و بتواند فرود بی خطری داشته باشد. بعد از گذشت این دو ساعت هواپیما راه خود را به سمت فرودگاه بین المللی بلفاست منحرف کرد تا فرودی سخت و غیراستاندارد انجام دهد. حتما برای شما هم تا به حال این سوال پیش آمده که اگر مسئله ای برای چرخ های هوپیما پیش بیاید چه اتفاقی می افتد؟ آیا مسافران آسیب می بینند؟ و اصلا آیا این اتفاق شایع است یا نه؟ در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره فرود بدون چرخ بیشتر بدانید.

آیا هواپیما بدون چرخ هم می تواند فرود بیاید؟

هواپیما برای فرود آمدن از دو نوع ارابه و یا چرخ فرود استفاده می کند یکی ارابه اصلی که در زیر بال و یا بدنه اصلی قرار گرفته است و دیگری ارابه ای که در زیر دماغه است و برای حفظ تعادل استفاده می شود. در هواپیمای فلای بی که در اول متن به آن اشاره کردیم بعد از اینکه چرخ های عقب به باند رسید دماغه آن برخورد شدیدی با آسفالت داشت اما خوشبختانه توانست به سلامت بیاید. در طول این حادثه اتفاق خاصی برای مسافران نیفتاد و فقط یک نفر از آن ها مصدومیت جزئی پیدا کرد اما خود هواپیما صدمات اساسی زیادی دید. یک همچین اتفاقی ممکن است به نظر خطرناک بیاید اما اگر بدانید پیش آمدن مشکل برای چرخ های هواپیما تا چه حد متداول است احتمالا غافلگیر می شود. همین چند ماه قبل بود که یک هواپیمای دیگر از همین ایرلاین درگیر همین اتفاق مشابه شد و به محض رسیدن به آمستردام چرخ هایش سقوط کرد.

وقتی هواپیما قادر نیست که به کمک چرخ هایش فرود بیاید باید بر روی بدنه و یا دماغه به زمین بنشیند. این جور فرود، ریسک کمی دارد هر چند که به احتمال زیاد هواپیما آسیب های زیادی می بیند. اگربه سختی فرود بیاید حتی ممکن است آتش بگیرد و یا ممکن است با تکان سختی به زمین بنشیند. اگر هوا بد باشد و یا بادهای سنگین بوزد احتمال خطر بیشتر می شود. با این حال همانطور که تحقیقات بر روی موارد مشابه نشان می دهد اگر فرود به درستی و با مهارت انجام شود کاملا امن است و خطری ندارد. فیلمی که در سال گذشته از فرود هواپیمایی بدون چرخ های جلو منتشر شده بود الهام بخش فرود هفته گذشته هواپیمای فلای بی بود. هواپیما اول با چرخ های پشت بر روی باند نشست، سپس در حالی که بر روی باند با سرعت حرکت می کرد توانست موقعیت افقی خودش را حفظ کند و در نهایت در دقیقه آخر دماغه هواپیما با آسفالت برخورد کرد و هیچ کسی هم مجروح نشد. در سال 2011 هواپیمایی دیگر با همین مشکل روبرو شد، فرودی بدون چرخ انجام داد و در آن اتفاق هم هیچ کسی مجروح نشد. خلبانی به نام پاتریک نامیت در یکی از کتاب هایش با اشاره به مسئله ای که در سال 2005 برای هواپیمای جت بلو ایجاد شده بود اینطور می نویسد که در این هواپیما در هنگام بلند شدن، چرخ ها بسته نشدند و هواپیما مجبور شد در یکی از فرودگاه های آمریکا فرود اضطراری داشته باشد . او در توضیح این ماجرا می گوید با اینکه این حادثه از دیدگاه فنی فقط یک تصادف کوچک بود اما کل ماجرا در تلویزیون هم پخش شد و توجه میلیون ها آمریکایی را به خود جلب کرد و البته همه مسافران داخل هواپیما را هم ترساند. دقایقی بعد از اینکه هواپیما از یکی از فرودگاه های کالیفرنیا بلند شد خلبان متوجه این نکته شد که چرخ های جلوی هواپیما به درستی بسته نشده و در حد 90 درجه کج شده است. خلبان که در جایگذاری دوباره چرخ ها ناتوان بود تصمیم گرفت که با چرخ های کناری فرود اضطراری انجام دهد. خلبان و تیم پروازی تصمیم گرفتند که به سمت یکی از شهرهای نزدیک بروند و از باند بزرگ این فرودگاه حداکثر استفاده را ببرند. اولین خطری که درباره این فرود وجود داشت وزن زیاد این هواپیما و سوخت پر آن بود.

شاید فرود بدون چرخ را اتفاق عجیبی بدانید اما با نگاهی به آمارها می شود فهمید که اتفاقا در سراسر دنیا این اتفاق خیلی هم زیاد می افتد! و دلیل آن همیشه هم به خاطر مسائل فنی نیست! بسیار پیش آمده که خلبان ها قبل از فرود فراموش کرده اند که ارابه ها و چرخ های فرود را باز کنند و ناگهان در حین برخورد با باند متوجه این اشتباه خود شده اند! با نگاهی گذر به پرونده سوانح هواپیماهای بوئینگ در سال 2016 به این نتیجه می رسیم که در سال گذشته 12 حادثه مربوط چرخ های هواپیما بوده است.

البته ممکن است مساله چرخ های هواپیما طور دیگری هم اتفاق بیفتد و آن موقعی است که چرخ های هواپیما بعد از بلند شدن از روی باند بسته نشود در این موارد هواپیما ممکن است به فرودگاه مبداء برشود و فرود موفقی انجام دهد. در ماه جولای دو خلبان مجبور شدند که مدتی شغل خود را رها کنند! چرا؟ چون آن ها سکاندار دو هواپیما با 99 مسافر بودند اما قبل از رسیدن به مقصد نزدیک بود که سوختشان به طور کامل تمام شود! حتما می دانید که بعد از تمام شدن سوخت چه اتفاق وحششتناکی می افتد. اما فکر می کنید دلیل کم شدن سوخت این دو هواپیما چه بود؟ چون خلبان ها فراموش کرده بودند که بعد از بلند شدن از باند، چرخ ها را جمع کنند! در این جور مواقع، کشش اضافه ای که با این اشتباه به هواپیما وارد می شود باعث می شود که هواپیما سوخت بیشتری را نسبت به حالت عادی بسوزاند.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2058

به "آیا هواپیما بدون چرخ هم می تواند فرود بیاید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هواپیما بدون چرخ هم می تواند فرود بیاید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید