اظهار نظر شهرام ناظری درباره موسیقی پایانی نون خ

به گزارش تعطیلات رو، شهرام ناظری ـ خواننده نام آشنای کشورمان ـ درباره موسیقی نون خ 3 و تیتراژ قسمت پایانی این سریال با قطعه لیلُم لِیل اظهارنظر کرد.

اظهار نظر شهرام ناظری درباره موسیقی پایانی نون خ

به گزارش ایسنا، در آخرین قسمت از سریال نون خ 3، قطعه قدیمی لیلم لیل با موسیقی ترکیه ای برای پخش انتخاب شد که از سوی بعضی کارشناسان و رسانه ها با انتقاد همراه بود.

این قطعه کُردی که قدمتی دیرینه دارد، تا به امروز بار ها بازخوانی شده است و یکی از این بازخوانی ها در سال 1984 توسط ابراهیم تاتلیس ـ خواننده ترک که از مادری کُرد متولد شده ـ با عنوان لیلیم لِی در قالب آلبوم ماوی رخ داده و در سکانس پایانی فیلم مشهوری ترکیه ای به همین نام هم استفاده شده است.

ناظری در این باره گفت: به هر حال موسیقی کُردی همچون اقیانوسی بی انتهاست. مردم کُرد طی گذشت هزاره ها و قرن ها حافظ ارزش های آئینی، فرهنگی و هنری از جمله پایکوبی و موسیقی بوده اند. تنوع شگفتی در موسیقی کُردی وجود دارد. شاید دوستان انتظار داشته اند، چون این سریال در داخل ایران تهیه شده بهتر بود که از موسیقی و هنرمندان داخل استفاده می شد یا حداقل در انتخاب قطعه موسیقی دقت و حساسیت بیشتری ابراز می شد.

پیشتر هم این مسئله را با هوشنگ جاوید مطرح نموده بودیم که او در پاسخ گفته بود: اگر اکنون بخواهیم نسبت به این ماجرا حساس شویم خیلی دیر است. این اتفاق تقصیر اهمال کاری دستگاه های فرهنگی، به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد فرهنگی است که تنها از نظارت حرف می زنند، ولی در عمل کاری نمی نمایند. البته جوانان آهنگساز، مرزی برای فرهنگ ها و نوع ملودی ها قائل نیستند و مرز کلیه جغرافیای کشور ها و مناطق کُردزبان را در نظر می گیرند، در نتیجه از موسیقی کُردی مثلا ترکیه در کار خود بهره می گیرند. از طرفی نمی توان به این اتفاق ایراد خاصی وارد کرد؛ چراکه ساختار استفاده شده دارای مشکل نیست و به مرور زمان به امری رایج بدل شده است.

این کارشناس موسیقی در عین حال تاکید نموده بود: اگر قرار باشد موسیقی کُردی با تکیه بر اصالت فرهنگی خودمان ساخته گردد باید با تکیه بر موسیقی کردی چهار استان کردنشین ایران صورت بگیرد. از یک سو مشکل تحقیق نکردن و نداشتن مشاور در فراوری هست و از سوی دیگر هم در نظر دریافت ذائقه امروز جوان ها؛ درحالی که اگر خوراک درست به وسیله رسانه به آن ها داده گردد این مسائل پیش نمی آید.

منبع: فرارو
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1663

به "اظهار نظر شهرام ناظری درباره موسیقی پایانی نون خ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهار نظر شهرام ناظری درباره موسیقی پایانی نون خ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید