اندیکا؛ محرومیت خفته در دل کوهستان

به گزارش تعطیلات رو، اندیکا دارای بکر ترین و زیباترین طبیعت ایران سرشار از ظرفیت های متنوع است، اما این منطقه به شدت از نبود امکانات رنج می برد.

اندیکا؛ محرومیت خفته در دل کوهستان

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از اهواز، تا پیش از رفتن به اندیکا و بازدید میدانی، تمام تصورات ذهنی ام کلیشه هایی از وجود دام ها با زنگوله هایی آویخته به گردن، سگ های گله و غروب خورشید از پشت کوه های بلند بود.اما وقتی که تصمیم گرفتم برای آشنایی بیشتر به این منطقه سفر کنم، پس از دیدن منطقه تمام تصوراتم بهم ریخت؛ برای ورود به منطقه ها عشایری اندیکا باید از کوهستان های پر پیچ و خم در مسجد سلیمان عبور کرده سپس به قلعه خواجه، مرکز شهرستان اندیکا رفته و با گذر از روستا ها به منطقه ها عشایری برسیم.

تا جایی که یکجانشینی هست، جاده های آسفالت و لوله های آبرسان، برق، گاز، خدمات تلفن همراه و اینترنت نیز کم و بیش وجود دارد، اما هر چه به سمت منطقه ها کوهستانی و عشایری پیش برویم از درصد امکانات نیز به تدریج کاسته می گردد تا جایی که دیگر نه آب لوله کشی وجود دارد و نه خدمات برق و تلفن همراه.

در بدو ورود به منطقه ها کوهستانی و با گذر از روستاها، راستاهای دسترسی به شدت سخت می شوند؛ همه منطقه ها عشایری بخش شاهزاده عبدالله اندیکا به لحاظ جاده در شرایط نامناسبی قرار دارند و اهالی مجبورند برای گذراندن راستا ها از موتور، نیسان وانت و چهارپایان استفاده کنند، اگرچه خودرو های دیگر نیز در این راستا رفت و آمد دارند، اما سرعت استهلاک و فرسودگی آن ها بالا می رود.

به نظر می رسد، آنچه در این منطقه ها اولویت دارد، خدمات جاده ای و هموار شدن راستا رفت و آمد و تردد عشایر، سپس ساخت و ساز و استحکام خانه ها در قشلاق و ییلاق و آبرسانی مطلوب به این منطقه ها است؛ برق رسانی تا دور افتاده ترین منطقه امامزاده عبدالله وجود دارد و اهالی نیز از این مسئله شاد هستند، اما آنچه موجب نارضایتی آن ها شده و جوانان عشایر را مجاب به کوچ می نماید بی بهره بودن از سرپناه مطلوب، آبرسانی نامناسب و راه های کج و معوج در راستا های پر پیچ و خم کوهستان است.

در زمینه ساخت و ساز و همچنین ایجاد برخی امکانات برای عشایر، گروه های جهادی سعی کرده اند مسائل در این زمینه را تا حد زیادی مرتفع سازند، یکی از این گروه های جهادی که پیش از آغاز زلزله های پی در پی در قلعه خواجه اندیکا، راهی منطقه امامزاده عبدالله شده بود، جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند.

حضور فعال گروه های جهادی در منطقه ها عشایری اندیکا

محمد امین عسگرزاده مسئول برگزاری این اردوی جهادی در مصاحبه با خبرنگار ما با گلایه از همکاری نکردن برخی مسئولان و مقامات محلی شهرستان در حین اقدامات جهادی این گروه گفت: اردو در منطقه اندیکا امامزاده عبدالله اجرا و از پیش نیز نیاز سنجی ها انجام شده بود.

او در تشریح طرح ها اضافه کرد: قصد ما بیشتر انجام اقدامات عامه پسند و ساخت مدرسه، مسجد و غسالخانه بود، هر چند بعدا آموزش و پرورش به دلیل حساسیت ها در خصوص مقاومت ساختمان و حفظ جان دانش آموزان مجوز ساخت مدرسه را صادر نکرد، اما سعی کردیم 2 طرح دیگر را جایگزین ساخت مدرسه نماییم.

عسگرزاده بیان نمود: چند تن از جهادیون تخصص لوله کشی داشتند و بنابراین تجهیز و لوله کشی سرویس بهداشتی مدرسه و مسجد سکونتگاه روستا در دستور کار قرار گرفت و طی 2 روز به صورت کامل اجرا شد و علاوه بر آن دیوارکشی مسجد در یکی از روستا های عشایری و غسالخانه نیز مجموعا طی 8 روز عملیاتی شدند و ما به تمام تعهداتمان در زمینه ساخت و ساز ها عمل کردیم.

اقدامات فرهنگی و اثر گذاری مطلوب گروه های جهادی بر عشایر

مسئول برگزاری اردوی جهادی دانشگاه شهید چمران اهواز در منطقه امامزاده عبدالله اندیکا گفت: در این اردو افزون بر طرح های عمرانی از سوی برادران، 18 تن از بانوان نیز در حوزه های فرهنگی، آموزش، مشاوره و روانشناسی در روستا ها اقدام کردند.

محمد امین عسگر زاده یکی از تاثیرات مهم این اردو جهادی را تشویق و ترغیب اهالی به تحرک و ساخت و ساز دانست و ادامه داد: برخی از بچه ها روستایی نیز وقتی اقدامات ما را مشاهده می کردند سعی داشتند در کار ها ما را یاری بدهند و تشکیل این روحیه جهادی در بچه ها ارزشمند است.

اردو های جهادی روحیه جهادی را در جوامع محلی ایجاد می کنند

ترغیب جوامع محلی به کار و کوشش مهم ترین مسئله ای است که اردوهای جهادی دنبال می کنند، رضا شایسته مسئول رسانه گروه جهادی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در مصاحبه با خبرنگار ما می گوید: این اردو ها روحیه جهادی را نیز در انسان ایجاد می نماید و رفتن میان جمعیت محروم باعث می گردد انسان جامعه را نیازمند اقدامات جهادی ببیند و با جدیت بیشتری برای برطرف مسائل کوشش کند.

او با بیان اینکه کار برای محرومین ارزشمند است، اضافه کرد: اردو های جهادی باعث می شوند جوامع محلی الگو بگیرند و در پی کوشش و کوشش برای برطرف محرومیت اطرافیان خود باشند، کما اینکه در منطقه های پس از حضور جهادیون، چندین گروه جهادی از سوی مردم محلی شکل گرفته و در حال فعالیت در زمینه محرومیت زدایی و ساخت و تعمیر منازل برای مردم هستند.

شایسته یادآور شد که یکی از مسائل تشکیل اردو های جهادی بها ندادن به آن ها از سوی بسیاری از مسئولان و مدیران دانشگاه شهید چمران اهواز است، حال آنکه تاثیر و اهمیت این گروه ها از آنچه انتظار می رود بیشتر است.

محرومیت در منطقه ها بکر طبیعی و سرشار از ظرفیت

شهرستان اندیکا در استان خوزستان یکی از محروم ترین منطقه ها کشور به شمار میرود که به لحاظ بسیاری از شاخص های توسعه عقب مانده است.

هزاران خانواده عشایری اهل اندیکا در امتداد و در دل کوهستان ها زمستان و تابستان خود را سپری می کنند که نقش مهمی در حفاظت از طبیعت و تولید گوشت مورد نیاز جوامع دارند و اهالی از زمانی که در خاطرشان است، پدر و پدر جدشان در این منطقه ها بز و گوسفند نگهداری می کردند.

پسران با لباس های معمولی در انظار عمومی ظاهر می شوند، اما مردان کهن تر همچنان بی کلاهی را عار می پندارند و با لباس های بختیاری؛ به ویژه کلاه که آن را با پارچه ای بسته اند به میان جمع می آیند.

اندیکا دارای منطقه ها کوهستانی پوشیده از پوشش گیاهان محلی و درخت اصیل بلوط است، صبحگاه طلوع خورشید منظره بی نظیری را خلق می نماید و عصر هنگام غروب آفتاب نیز بسیار مجذوب کننده و دلنشین است، اما علی رغم همه این ظرفیت ها منطقه محروم و بدون امکانات است.

زلزله ای که قوز بالا قوز شد

دولت نیز تا حد زیادی در کوشش است مسائل این بخش را برطرف نماید؛ نصب آبگرمکن های خورشیدی سازگار با محیط زیست و همچنین ساخت خانه های مستحکم طی سال های گذشته برای برخی عشایر در شرایط خاص اجرایی شده و حالا امرالله نوذری فرماندار شهرستان اندیکا نیز می گوید که در کوششیم تا هر چه سریعتر مسائل ناشی از زمین لرزه های اخیر را برطرف نماییم.

حکایت زلزله در این منطقه ها قوز بالای قوز برای اهالی شده که همان سرپناه کاه گلی شان را نیز ویران و تمام زندگی شان زیر آوار جا می نماید.

فرماندار اندیکا در مصاحبه با خبرنگار ما در خصوص میزان خسارت در این منطقه ها گفت: 537 واحد منزل مسکونی به صورت صد درصد ویران شدند، علاوه بر آن 130 کیلومتر جاده عشایری نیز تخریب گشته و باید بازسازی شوند، همچنین 178 راس دام تلف شده و 82 مدرسه آسیب دیدند که بین 11 تا 17 مورد بر اساس اعلام کارشناسان غیر قابل استفاده هستند.

اگر زلزله در زمستان بود، فاجعه رخ می داد

او اضافه کرد: روستا های تخریب شده عمدتا منازل عشایری بودند که هنوز مردم در آن ها اسکان نیافته بودند، زیرا اهالی وقتی از ییلاق باز می گردند برای مدتی به منظور خوابیدن در هوای خنک شب را خارج از منازل به سر می کنند سپس با سرد شدن هوا به داخل مراجعه می کنند، اما در غیر این صورت و وقوع زمین لرزه ها در زمستان زلزله فاجعه آمیزی رقم می خورد.

نوذری با تاکید بر لزوم استحکام سازی منازل این منطقه ها بیان نمود: در جلسات مقرر شده تا موانع از جمله جاده های نامناسب و نبود آب برطرف گردد؛ یکی از دلایل نبود انگیزه از سوی عشایر برای بازسازی خانه های خود نیز همین نامطلوب بودن جاده های دسترسی است، چرا که در این صورت هزینه حمل مصالح چندین برابر حساب می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قرارگاه سازندگی منازل آسیب دیده از زلزله نیز راه اندازی شده و طرحی نیز برای ساخت سریع آغل احشام وجود دارد، گفت: تصمیماتی برای مرتفع کردن مسائل جاده ای، آسفالت سازی و همچنین مستحکم ساختن منازل گرفته شده، اما هنوز عملیاتی نشده است.

استفاده از ظرفیت ها اندیکا را از محرومیت رها می نماید

  • بازسازی جاده و آسفالت سازی راستا های عشایری اندیکا، همچنین آبرسانی از نیاز های اساسی و زیربنای توسعه منطقه ها عشایری اندیکا محسوب می شوند تا علاوه بر آنکه اهالی را مجاب به مستحکم کردن منازل نماید، رفت و آمد، قشلاق و ییلاق را نیز برای آن ها ساده تر کند.
  • علاوه بر آن گروه های جهادی و بهره گیری از نیرو، اراده و قوای جوانی برای برطرف مسائل مردم در این منطقه ها حائز اهمیت است و می طلبد توجه بیشتری به این ظرفیت باشد.
  • منابع موجود در منطقه امامزاده عبدالله و سایر منطقه ها عشایری اندیکا ظرفیت هایی هستند که فقط نیاز به فعالسازی دارند، جمعیت عمدتا جوان، هزاران درختان بلوط و گیاهان با خواص درمانی همگی امکاناتی هستند که می توان از آن ها در زمینه های مختلف استفاده کرد.

ساسان ناصری زاده

ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1922

به "اندیکا؛ محرومیت خفته در دل کوهستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "اندیکا؛ محرومیت خفته در دل کوهستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیکا؛ محرومیت خفته در دل کوهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید