بهترین مکان رصدی خورشیدگرفتگی یکم تیرماه

به گزارش تعطیلات رو، علی ابراهیمی سراجی تیرماه گفت: در کل 4 نوع خورشید گرفتگی کلی، جزئی، حلقوی و مرکب داریم که به طور متوسط گرفت کلی هر 360 سال یکبار در یک نقطه رخ می دهد.

بهترین مکان رصدی خورشیدگرفتگی یکم تیرماه

وی اضافه نمود: در خورشید گرفتگی کلی، تمام قرص خورشید توسط ماه پوشیده می شود و شبی مینیاتوری خواهیم داشت. در خورشید گرفتگی حلقوی ماه نمی تواند قرص خورشید را به صورت کامل بپوشاند و حلقه ای از آتش بر گرد ماه باقی می ماند. همچنین در خورشید گرفتگی مرکب که نادرتر است، به علت کرویت زمین، ابتدا و سرانجامی راستا کسوف حلقوی و در مرکز راستا به صورت کلی اتفاق می افتد و در خورشید گرفتگی جزئی نیز فقط نیم سایه ماه به زمین می رسد ولی در سه نوع اول نیز مناطق واقع در نیم سایه شاهد خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود.

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: در خورشید گرفتگی حلقوی، حرکت سایه باریک ماه مانند نواری باریک خواهد بود و همواره از کشورهای مختلفی عبور می کند؛ آخرین بار در 20 مرداد 1378 نوار سایه وارد ایران شد و تا 30 اسفند 1412 وارد کشورمان نمی شود. ولی در کسوف 1 تیر 1399 نوار گرفتگی حلقوی از روی دریای عمان و نزدیک به ساحل ایران عبور می کند و شاهد کسوف جزئی عمیق در جنوب شرقی ایران خواهیم بود.

به گفته کارشناس نجوم، به طور متوسط هر 2.5 سال یک بار می توانیم شاهد خورشیدگرفتگی جزئی باشیم، ولی تعداد خورشید گرفتگی های جزئی در دهه 80 از دهه 90 بیشتر بوده است.

ابراهیمی سراجی در خصوص خورشید گرفتگی تیرماه امسال که به صورت حلقوی رخ می دهد ادامه داد: کسوف اول تیرماه در دنیا به صورت حلقوی روی خواهد داد و از کشورهای آفریقایی از جمله سودان، کنگو، اتیوپی وارد آسیا و کشورهای یمن، عربستان، عمان و سپس وارد دریای عمان می شود و سپس به سمت پاکستان و هند می رود.

نقشه خورشید گرفتگی جزئی یکم تیرماه

کارشناس نجوم با بیان اینکه مرکز این گرفتگی در هند است، اعلام نمود: در منطقه ای نزدیک به تبت مرکز خورشیدگرفتگی حلقوی به مدت 34 ثانیه خواهد بود. پس از هند، نوار گرفتگی به سمت چین و تایوان رفته و سپس وارد اقیانوس آرام می شود و با غروب خورشید در نزدیکی گوام از سطح زمین جدا می شود.

وی با اشاره به بهترین مکان رصدی خورشید گرفتگی حلقوی در ایران گفت: استان های سمت جنوب شرقی کشور همچون سیستان و بلوچستان بیشتر و بهتر می توانند شاهد گرفت یکم تیرماه باشند و قدر گرفتگی در این استان ها بیشتر است یعنی خورشید گرفتگی طولانی تری را می توانند رصد کنند.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: بهترین نقطه رصد خورشید گرفتگی روستای پسابندر با قدر 98.2 درصد است و هر چقدر به سمت روستای بورآلان در استان آذربایجان غربی برویم قدر خورشیدگرفتگی کاهش و به 40 درصد خواهد رسید.

زمان رصد خورشید گرفتگی در تهران

وی با اشاره به ساعت رصد خورشید گرفتگی یکم تیرماه گفت: این خورشید گرفتگی در تهران در ساعت 09:04:36 شروع می شود و در ساعت 10:16:40 به اوج رسیده و در ساعت 11:38:01 به سرانجام می رسد. قدر پوشیدگی در تهران 58.2 درصد است و زمان کمتری در تهران نسبت به جنوب کشور قابل رصد است.

وی با تاکید براینکه مشخصه های خورشید گرفتگی جزئی یکم تیرماه در استان ها و نقشه این رویداد در کل کشور را بدست آوردیم، گفت: در این نقشه و جدول زمان، مکان و … جزئیات این خورشید گرفتگی حلقوی را مشخص کرده ایم.

این کارشناس نجوم با اشاره به شرایط رصد خورشید گرفتگی حلقوی گفت: این خورشید گرفتگی با چشم غیرمسلح دیده می شود ولی برای رصد نیاز به ابزارهای محافظتی چشم وجود دارد، فیلترهای مخصوص، عینک های رصدی که از فروشگاه های نجومی قابل تهیه هستند برای رؤیت این خورشید گرفتگی نیاز است.

ابراهیمی سراجی خاطر نشان کرد: خورشید گرفتگی حلقوی در حالتی است که ماه از زمین دورتر است و شرایطی را ایجاد می کند که حلقه ای از خورشید به دور ماه باقی بماند؛ رؤیت این حلقه از خورشید بسیار جذاب است که فرصت مناسبی برای عکاسی و مطالعه بر روی عوارض سطحی لبه ماه خواهد بود.

منبع : مهر

منبع: آی تابناک
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1140

به "بهترین مکان رصدی خورشیدگرفتگی یکم تیرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مکان رصدی خورشیدگرفتگی یکم تیرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید