لندرور تولد در آمستردام

به گزارش تعطیلات رو، ساخت و فراوری لندرور بعد از جنگ جهانی دوم شروع شد. کارخانه روور در آن موقع می بایست مانند رقیبانش سیاست تازه ای در فراوریات خود به کار می بست. سال 1948 میلادی بود که کارخانه روور در سالی هیل انگلستان از فراوری خودروی موریس دست کشید و 30اُم آوریل همان سال در نمایشگاه جهانی خودرو، که در شهر آمستردام برگزار می شد، لندرور را به جهانیان معرفی کرد.

لندرور تولد در آمستردام

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

از فراوری تا ورود به کشور

موریس ویلکس فردی بود که طراحی و ساخت لندرور را به عهده گرفت. او طراحی و فراوری خودرویی سرسخت، چندمنظوره و البته دودیفرانسیل را در ذهن می پرواند. درواقع، موریس با همکاری برادرش لندرور را طراحی و فراوری کرد تا بتواند رقیب سرسختی برای جیپ ویلز، خودرو آمریکایی دودیفرانسیل، باشد. جیپ ویلز که در سال 1947 میلادی فراوری شده بود در آن دوران تنها خودروی دودیفرانسیل دنیا محسوب می شد. لندرور از سال 1336 شمسی، با تأسیس شرکت مرتب که خودروسازی ایرانی بود، وارد کشور شد. این شرکت، که آن را کارخانجات لندرور می شناختند، به عنوان نمایندگی فروش خودروهای شرکت روور فعالیت می کرد. فعالیت این شرکت در سال 1380 شمسی و با مونتاژ آخرین پاژن به انتها رسید.

ماجراجوی قدیمی

در اتفاق غیرمنتظره ای بعد از رونمایی از لندرور، این خودرو گوی سبقت را از همه هم قطارانش ربود. جزئیات قابل توجهی در طراحی این خودرو دیده شد که توانست نظر مشتریان را به خود جلب کند. بدنه آلومینیومی این خودرو قابلیت ضدپوسیدگی و زنگ زدگی دارد. به همین خاطر بسیار مناسب آب وهوای شرجی و رطوبت بالاست. موتور این خودرو چهار سیلندر دارد که توسط گیربگسی چهارسرعته قدرت را به چهار چرخ آن منتقل می نماید. این اتومبیل در سری اول خود دارای 2 پیشرانه 1.6 و 2 لیتری بود که هر دو در بازار ایران موجود است.

به همراه گیربکس کمکی

علاوه بر این، لندرور سانتانا، که امروزه آن را به عنوان موتور قرمز می شناسند، از گیربکس کمکی سود می جوید که می تواند در شرایط سخت مانند گل ولای و حتی از رودخانه های خروشان عبور کند. این خودرو دارای دو گیربگس است. گیربکس اصلی آن دارای چهار دنده سبک و یک دنده عقب است و گیربکس کمکی آن چهار دنده سنگین و یک دنده عقب کمکی دارد. در این خودروی سواری دو مزیت به عنوان پدیده ای نو و اعجاب انگیر محسوب می گردد. یکی فیلتر هوای روغنی آن، که از عبور گردوغبار به آن جلوگیری می نماید و دیگری سیستم خنک نماینده آن است که موتور تحت فشاری درون این سیستم خنک نماینده تعبیه شده که توانسته عملکرد سیستم خنک نماینده آن را در حد قابل ملاحظه ای افزایش دهد. سیستم ترمز دستی این خودرو برخلاف دیگر خودروها بر روی چرخ ها متمرکز نیست بلکه روی گاردان تعبیه شده است. این سیستم ترمز دستی قابلیت آن را دارد که خودرو را در شیب های بسیار تند سر جایش میخکوب کند.

شاسی بلندی با قابلیت های تراکتور!

در گیربگس لندرور بخشی تعبیه شده است که درست مانند تراکتور می توان از نیروی محرکه آن استفاده های مکانیکی کرد. مثلاً می تواند مانند تراکتور نقش پمپ آب کشی و ژنراتورهای مختلف را بازی کند. با توجه به قابلیت هایی که درمورد این خودرو ارائه شد، می توان گفت که لندرور خودرویی است که از ابتدای طراحی و فراوریش با هدف چندمنظوره بودن پا به عرصه وجود گذاشته است. برادران موریس در کارخانه خود توانسته اند خودرویی را طراحی نمایند که افراد زیادی تابه حال تجربه ماجراجویی با آن را داشته اند. جالب است بدانید که در گذشته، برای بسیاری از مردم که در نقاط دورافتاده زندگی می کردند، لندرور اولین خودرویی بود که با آن آشنا شدند.

منبع: دیوار
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 244

به "لندرور تولد در آمستردام" امتیاز دهید

1 کاربر به "لندرور تولد در آمستردام" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لندرور تولد در آمستردام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید