داستان پشت پرده موزه زیست کره مونترال کانادا چیست؟

به گزارش تعطیلات رو، همواره در جهان موزه های فراوانی وجود دارد که ویژگی های معماری خاصی دارند. بعضی موزه ها با شکل و شمایل عجیب و غریب ساخته می شوند و بعضی هم ساده هستند، اما بسیاری از آثار معروف را در خود جای داده اند. یکی از موزه های معروف کانادا، در شهر مونترال قرار گرفته که به محیط زیست اختصاص داده شده است. موزه زیست کره مونترال از آن دست جاهای به یاد ماندنی و شاید مرموزی است که هرکسی در سفر به این شهر باید آن را تجربه کند. خبرنگاران در ادامه این متن، به آنالیز و معرفی این موزه پرداخته است. با ما همراه باشید.

داستان پشت پرده موزه زیست کره مونترال کانادا چیست؟

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

تاریخ موزه زیست کره مونترال

در زمان فعلی، موزه زیست کره مونترال یک موزه محبوب محسوب می شود که به محیط زیست اختصاص داده شده است. بازدید نمایندگان به این گنبد متمایز می آیند تا در خصوص هوا، آب، تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی، توسعه پایدار و غیره یاد بگیرند. افرادی که از این موزه بازدید می نمایند، اطلاعات خوبی از تمام این مواردی که ذکر شد، به دست خواهند آورد. آنچه بازدید نمایندگان و حتی افراد محلی ممکن است از آن مطلع نباشند، تاریخ این موزه و نحوه ساخت آن در قلب مونترال است.

این موزه توسط معمار، نویسنده و مخترغ آمریکایی معروف یعنی باکمینستر فولر طراحی نموده است. فولر که در 12 جولای 1895 به جهان آمد و در 1 جولای 1983 درگذشت، مخترف گنبد ژئودزیک در معماری بود. ساختار جغرافیایی گنبد، طراحی شده توسط فولر، توسط دولت ایالات متحده در نمایشگاه جهانی نمایشگاه 1967 (نمایشگاه 67) در مونترال، به عنوان غرفه آمریکا برای این رویداد، به کار گرفته شد.

این ساختمان را در ابتدا ساختاری از فولاد و سلول های آکریلیکی با 76 متر قطر و 62 متر ارتفاع تشکیل داد. سیستم پیچیده ای از سایه ها برای کنترل دمای داخلی این گبند استفاده شد. سیستم سایه آفتاب، تلاشی توسط معمار بود که منعکس نماینده فرآیندهای زیستی مشابهی باشد که بدن انسان برای حفظ دمای داخلی خود احتیاج دارد.

ایده اصلی فولر برای گنبد ژئودزیک این بود که منافذ را در سیستم محصور قرار دهد تا بیشتر آن را با حس لامسه پوست انسان مقایسه کند، اما متاسفانه سیستم سایه نتوانست به درستی کار کند و در نهایت غیر فعال شد.

فضای داخلی نمایشگاهی موزه زیست کره مونترال را معمارانی از شرکت گلدن متاک (Golden Metak Productions) طراحی کردند. بازدیدنمایندگان به 4 پلت فورم موضوعی که در 7 بخش تقسیم شده اند، دسترسی دارند. ساختمان به طور کلی 37 متر پله برقی دارد که در آن موقع طولانی ترین پله برقی ساخته شده بود.

آتش سوزی 1976

یکی از خاطرات تلخی که این ساختمان به خود دیده است، یک آتش سوزی بود که در سال 1976 رخ داد. عصر روز 20 می در آن سال، در طول بازسازی ساختاری ساختمان، آتشی شعله ور شد که حباب اکریلیکی و شفاف ساختمان را از بین برد اما ساختار فولادی محکم بنا، باقی ماند. این موضوع باعث شد که این جاذبه تا سال 1990 بسته بماند.

شروع دوباره موزه

در ماه آگوست سال 1990، سازمان محیط زیست کانادا، این بنا را 17.5 میلیون دلار خریداری کرد تا بتواند آن را به موزه ای تبدیل کند که اکوسیستم آبی مناطق دریاچه لارنتیان و رودخانه سنت لارنس را به نمایش بگذارد. این موزه در سال 1995 به عنوان یک موزه آب افتتاح شد و مجموعه ای از سازه های محصور توسط اریک گاتیر (Éric Gauthier) در داخل اسکلت فولادی اصلی طراحی شد.

متاسفانه در سال 1998، موزه دوباره دچار یک حادثه طبیعی شد. البته این حادثه کل منطقه مونترال را تحت تاثیر قرار داد و آن هم طوفان سرد و سهمگینی بود که تمام این منطقه را پوشش داد. این موضوع باعث شد که این موزه 5 ماه دیگر هم بسته مانده و از فعالیت خود عقب بماند.

این موزه نام خود را در سال 2007 تغییر داد تا یک موزه محیط زیستی شود. در حال حاضر، موزه زیست کره مونترال فعالیت های تعاملی را ارائه می دهد و نمایشگاه های مسائل مهم زیست محیطی مربوط به آب، تغییرات آب و هوایی، هوا، محیط زیست و توسعه پایدار را به نمایش می گذارد.

چند حقیقت دیگر در خصوص موزه

  • این بنا به عنوان یک نمایشگاه بزرگ گل و گیاه به کار می رفت!

برای مدت کوتاهی، ساختمانی که در حال حاضر موزه زیست کره مونترال نامیده می شود، به صورت دست نخورده باقی مانده بود، و گهگداری به عنوان غرفه اصلی آمریکایی نمایش داده می شد و نمایشگاه ها هنوز درون گنبد فلزی قرار داشتند. در طول این مدت نه چندان طولانی، این ساختمان سالانه به عنوان نمایشگاه چند طبقه ای از گل و گیاه های مختلفی به کار می رفت.

  • این گنبد امکان داشت که یک زمین بازی غول آسا شود!

برگردیم به سال 1977، تقریبا یک سال بعد از آن که آتشی که در خصوص آن صحبت کردیم، قسمت های زیادی از این موزه را از بین برد. در آن موقع، مدیران این مجموعه تصمیم گرفتند که این قاب فلزی عظیم را به یک زمین بازی عجیب و غریب برای بچه ها تبدیل نمایند. حتی تصمیم گرفتند که اگر طرح زمین بازی به انتها نرسید، این موزه به یک باغ تراس دار بزرگ تفریحی و یا یک تئاتر فضای باز تبدیل شود. اما بعد از اینکه طرح اصلی این پروژه ریخته شد، قیمتی که برای این تغییر کاربری احتیاج بود حدود 2 میلیون دلار تخمین زده شد و متاسفانه یا خوشبختانه به قدری ارزان نبود که در آن موقع، شهرداری بتواند روی همچین پروژه ای بگذارد.

  • این موزه در حال حاضر تنها موزه محیط زیستی آمریکای شمالی است!

در سال 2007، همانطور که گفته شد، این ساختمان یک بار دیگر توسط محیط زیست کانادا تغییر کاربری دارد و به عنوان موزه محیط زیست به کار گرفته شد. در آن موقع در وبسایت محیط زیست کانادا، تبلیغات زیادی از آن به نمایش گذاشته شد که مردم را ترغیب می کرد تا از آن بازدید نمایند. تمام مسائلی که مربوط به محیط زیست بود، نظیر کیفیت آب و هوا، توسعه پایدار و تکنولوژی های محیط زیست در اینجا به نمایش گذاشته شد. از آن موقع تا به امروز، این موزه دیگر تغییری کاربری نداده است و همچنان به موزه زیست کره مونترال شناخته می شود.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 224

به "داستان پشت پرده موزه زیست کره مونترال کانادا چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "داستان پشت پرده موزه زیست کره مونترال کانادا چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان پشت پرده موزه زیست کره مونترال کانادا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید