شهر هوشمند با یاری هوش مصنوعی در کشور توسعه یافت

به گزارش تعطیلات رو، 12 محصول مبتنی بر هوش مصنوعی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه شهر هوشمند در کشور فراوری شد.

شهر هوشمند با یاری هوش مصنوعی در کشور توسعه یافت

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، هوش مصنوعی از جمله فناوری هایی است که در عرصه های مختلف و صنایع گوناگون کاربردی است. این فناوری برای تقلید از تفکر بشر پا به میدان گذاشته و قرار است در بعضی موارد به جای انسان فکر و عمل کند.

هوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه است که برای فراوری ماشین های هوشمند توانمند در انجام وظایفی که به هوش و تفکر انسانی احتیاج دارند به کار می آیند. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق گردد که به گونه ای همچون فکر انسان عمل می نمایند و می توانند کار هایی مانند حل مساله و یادگیری را انجام دهند. نمونه آشنا و ساده این فناوری، جستجوی اینترنتی یا گشت و گذار در صفحات شبکه های اجتماعی است.

اما هوش مصنوعی یکی از فناوری های تاثیرگذار بر روی دیگر عرصه های فناورانه نیز هست و دستیاری کارآمد برای آن ها محسوب می گردد. به طور مثال یکی از پایه های اصلی تحقق شهر هوشمند، هوش مصنوعی است. شهری که با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات، قصد برطرف چالش ها و معضلات شهری را دارد. در این نوع از شهر ها یک شبکه هوشمند از اشیاء متصل و ماشین هایی است که اطلاعات را با استفاده از فناوری بی سیم و رایانش ابری انتقال می دهند.

روشنایی هوشمند، هوشمند، مدیریت هوشمند ضایعات، ساختمان هوشمند و ... از جمله شاخص های شهر هوشمند به شمار میرود. از جمله احتیاج های تحقق این نوع از شهر ها اتصال بی سیم فراگیر، وجود داده های منبع باز، امنیتی که بتوان به آن اعتماد کرد و طرح های کسب عایدی انعطاف پذیر و ... است.

مفهوم شهر هوشمند در دنیا با یاری فناوری های مختلفی از جمله هوش مصنوعی در حال توسعه یافتن است. در ایران نیز 12 محصول فناورانه برای توسعه شهر هوشمند با یاری هوش مصنوعی فراوری شده است.

محصولات کدامند؟

نرم افزار سامانه هوشمند کنترل ترافیک دریا-ساحل مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، ربات بازرسی مجاری فاضلاب (ویدیومتری)، مگاپارکینگ (پارکینگ مکانیزه طبقاتی)، سامانه محدوده ترافیک، سامانه موبایلی قرائت کارکرد کنتور، سامانه مدیریت هوشمند مخازن آب شرب، سامانه پلاک خوان LPR-OCR، خدمات ویژه شهروندی (خوش)، پارکومتر (مدیریت پارک حاشیه ای) - ezpark، سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار، سامانه ستا و نرم افزار سامانه حامی مدیریت تخصیص و توزیع منابع آب در دشت قزوین، 12 محصول فراوریی شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه است.

کوشش ها چه مسیری را طی نموده است؟

اهتمام های دولتی و خصوصی در این حوزه منجر شد که اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)، شهر مشهد را به عنوان نخستین شهر هوشمند ایران انتخاب کند. این کار پس از فرآیندی مستمر انجام شد. این فرآیند در قالب پروژه ارزیابی شاخص های شهر هوشمند پایدار دنیا صورت گرفت که تا کنون حدود 100 شهر در کشور های مختلف را مورد آنالیز قرار داده است.

ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به این حوزه می تواند نویدبخش تحقق شهر هوشمند و افزایش تعداد این شهر ها در کشور باشد. اینکه فناوران و متخصصان به این حوزه ورود نمایند و با فراوری محصولاتی تکنولوژیک که می تواند زندگی شهروندان را راحت تر و دسترسی آن ها به خدمات اجتماعی و مالی را سهل تر و بهتر کند، شهر هوشمند را محقق نمایند.

البته این کار احتیاجمند حمایت ها و هم افزایی های بخش دولتی نیز هست. به همین علت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کوشش است تا فراوری این محصولات را زیر چتر حمایتی خود بیاورد و از امکانات موجود برای توسعه این حوزه استفاده کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1915

به "شهر هوشمند با یاری هوش مصنوعی در کشور توسعه یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر هوشمند با یاری هوش مصنوعی در کشور توسعه یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید