عسگرپور: فیلم های جشنواره های معتبر جهان را نمایش خواهیم داد

به گزارش تعطیلات رو، تهران (پانا) - دومین نشست خبری محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز 3 خردادماه در پردیس چارسو؛ محل برگزاری این رویداد سینمایی برگزار گردید.

عسگرپور: فیلم های جشنواره های معتبر جهان را نمایش خواهیم داد

در ابتدای این نشست دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به آزادسازی خرمشهر این روز را گرامی داشت. او در ادامه به ارائه شرحاتی درباره شرایط برگزاری این رویداد پرداخت و پس از آن گزارشی از ترکیب فیلم های حاضر در بخش های مختلف ارائه کرد.

برگزاری بخش های رقابتی این دوره در قالب دو بخش اصلی

عسگرپور تأکید کرد: دوستان ما کوشش زیادی برای فراهم آوردن شرایط برگزاری جشنواره کردند که اگر تعداد حاضر در این رویداد را معرفی کنم همه متوجه خواهند شد کوشش زیادی انجام شده است. این اسامی با کمترین امکانات بوده، واقعیت این است که امکانات ما زیاد نبوده است. همانطور که قبلاً هم اعلام شده بود بخش های رقابتی این دوره در قالب دو بخش اصلی سینمای سعادت و جلوه گاه شرق برگزار می گردد.

رقابت بخش سینمای سعادت

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در بخش سینمای سعادت، فیلم های حافظ برادر از ترکیه، کوهستان جادویی از هلند، گذار از ژاپن، اگر باد بایستد از ارمنستان، عوامل انسانی از آلمان، هلن از فنلاند، نور طبیعی از مجارستان، ما اینجاییم ما نزدیکیم از اوکراین، معجزه از کره جنوبی، بن بست از اسلوونی، جزیره دروغ از اسپانیا، بهداشت اجتماعی از کانادا و سه فیلم از ایران، شامل میجر، شهربانو و گیسوم به رقابت می پردازند.

رقابت در بخش جلوه گاه شرق

عسگرپور در ادامه گفت: در بخش جلوه گاه شرق هم فیلم های 200 متر از اردن، سگ ها دیشب نخوابیدند از افغانستان، انیما از چین، در سایه از ترکیه، در کنار دریا از ژاپن، به زیر آسمان و زمین از فرانسه، من به آتش نمی زنم از کره جنوبی، جاده ای به بهشت از قرقیزستان، سلما از عمان و سه فیلم ایرانی سیارک، صحنه زنی و افسانه بناسان، غول چراغ جادو رقابت می نمایند.

بخش مستند زیر ذره بین مستندسازان

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سهم آثار مستند در جشنواره سال جاری هم شرح داد: در بخش مستند زیره ذره بین که همیشه قابل توجه مستندسازان بوده است، سعی شده مستندهای خوبی جمع گردد. شهر فلینی از ایتالیا، استعداد از ایتالیا، حقایقی درباره زندگی شیرین از ایتالیا، واپسین و نخستین انسان ها از ایسلند، خطای کوچک در ماتریس از آمریکا، شنا تا به آنجا که آبی می گردد دریا از چین، شهامت از آلمان و سه مستند ایرانی روزگار بلور، ایساتیس و زمزمه های گمشده در دوردست در این بخش حضور دارند.

رقابت در بخش شاخه های زیتون

عسگرپور ادامه داد: در بخش شاخه های زیتون هم فیلم های 200 متر از اردن، دیوار صوتی از لبنان، سلما از عمان، جاده آسمان از سوریه و به زیر آسمان و زمین از فرانسه در کنار سه فیلم ایرانی فرزندان شب، هجده هزارپا و برادرم نادعلی به نمایش درمی آید.

او با اشاره به بخش مرور سینمای دانمارک در این دوره از جشنواره از نمایش 6 فیلم مطرح از سینمای دانمارک در این بخش اطلاع داد. ارنا در جنگ ساخته هنریک روبن گینز، گاتربی ساخته اولریش تامسن، سواران عدالت ساخته آن درس توماس ینسن، شرطه ساخته فردریک لوییس وید و آن درس الهولم، آخر الزمان ساخته یوناس کاروپ یورت و عمو ساخته فرل پیترسن از جمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی آیند.

برجسته ترین فیلم ها در بخش جشنواره جشنواره ها

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه گفت: در بخش جشنواره جشنواره ها کوشش شد برجسته ترین فیلم ها که در جشنواره های معتبر جهان مطرح شده بودند و سینمادوستان احتمالأ اسم آن ها را شنیده اند، به نمایش دربیایند. دختر آبی، بوتاکس و دشت خاموش سه فیلم ایرانی این بخش هستند و فیلم های تعادل از ژاپن، خاطرات محاصره از روسیه، ارنا در جنگ از دانمارک، هراس از بلغارستان، گزارش نهایی از مجارستان، خوراک عزا از ترکیه، هرگز گریه نمی کنم از لهستان، کم پیدایی از فرانسه، صدسال به این سال ها از آلمان، آقای باخمن و کلاس درس او از آلمان، یک جای معمولی از انگلیس، بر فراز دریا از چین، پدر ما از ایتالیا، پس از مرگ از مجارستان، احساسات از روسیه، سوپرنوا از لهستان و گودال از لیتوانی در این بخش به نمایش درمی آیند.

فیلم های ژانر معاصر مورد توجه قرار می گیرد

محمدمهدی عسگرپور در ادامه به بخش ژانر معاصر اشاره نمود و گفت: قبلا این سابقه در برگزاری جشنواره جهانی فجر وجود داشت که فیلم های متعلق به یک ژانر موردتوجه قرار می گرفت. سال جاری هم در این بخش 5 فیلم اکران خواهد شد. پنج فیلم سینمایی گاتربی، موفقیت عظیم، سیرک پرنده، شیفت و خداحافظ اتحاد جماهیر فیلم های خارجی هستند که در بخش فیلم های ژانر معاصر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد.

حضور 6 فیلم در بخش نمایش های ویژه

او در ادامه به معرفی فیلم های بخش نمایش های ویژه پرداخت و گفت: 6 فیلم در بخش نمایش های ویژه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می فرایند. 200 متر از اردن، هیولا از ایرلند، لیتوانیای نوین از لیتوانی، در باز از آلبانی، قصه های درختان بلوط از اسلوونی و پدر از بلغارستان از جمله آثاری هستند که در این بخش به نمایش درمی آیند.

بخش محبوب جشنواره، نمایش کلاسیک های بازسازی شده و فیلمخانه ملی است

دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه این نشست مجازی، گفت: بخشی که در طول دوره های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است، نمایش کلاسیک های بازسازی شده است و فیلمخانه ملی در کشور ما کوشش زیادی در همراهی با این بخش از جشنواره فجر داشته که در جشنواره های قبل، تعدادی از این آثار به نمایش درآمده و دبیرخانه جشنواره جهانی فجر در این زمینه با کشورهای دیگر هم ارتباط برقرار نموده است. سال جاری از چند کشوردر این بخش فیلم هایی خواهیم داشت بعضی از این فیلم ها شاید برای بعضی سینمادوستان آثاری معروف باشد. مثل نان روزانه ما و یا چهارصد ضربه که در تاریخ سینما فیلم های معروفی هستند و نام آنها زیاد شینده شده و اینبار با نسخه بازسازی شده یا کیفیت بالای آن ها روبرو هستیم.

او در شرح ترکیب فیلم های این بخش اضافه کرد: فیلم بدوک ساخته مجید مجیدی، آن سوی آتش ساخته کیانوش عیاری، دختر لر ساخته اردشیر ایرانی و سفر سنگ مسعود کیمیایی فیلم های ایرانی این بخش هستند. در این بخش یک فیلم هم بازسازی شده که تماشای آن می تواند جالب باشد. ایران پرشیای جدید اولین فیلم رنگی است که در ایران فیلمبرداری شده و تصاویر درجه یکی از ایران در آن وجود دارد و توصیه می کنم حتما این آثار را ببینید. تعدادی فیلم هم از سینمای سویس خواهیم داشت که توانستیم با همکاری مراکزی در آن کشورها به دست بیاوریم. زحمت فیلم های ایرانی را عمدتا فیلمخانه ملی بر عهده داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 دی 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1720

به "عسگرپور: فیلم های جشنواره های معتبر جهان را نمایش خواهیم داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسگرپور: فیلم های جشنواره های معتبر جهان را نمایش خواهیم داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید