قلعه خیبر یکی از جاذبه های تاریخی روانسر به شمار می رود

به گزارش تعطیلات رو، سیری در ایران/ براساس اخبار بدست رسیده، قلعه خیبر یکی از جاذبه های تاریخی روانسر به شمار می رود.

قلعه خیبر یکی از جاذبه های تاریخی روانسر به شمار می رود

قلعه خیبر روانسر یا محوطه باستان شناسی تپه خیبر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان روانسر، جلگه ماهیدشت واقع شد. این محوطه تاریخی و باستان شناسی در تاریخ 19 تیر 1348 با شماره ثبت 854 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در کاوش های باستان شناسی سال 1397 در تپه خیبر روانسر، مهر استوانه ای کتیبه داری به خط میخی کشف شد. در 20 دی 1399 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت این مهر در لیست آثار ملی اطلاع داد. مردم محلی در بازدیدهای خود مواد فرهنگی و اشیای مهمی را به صورت سطحی یافته اند که در میان آنها پیکرک های گلی حیوانی و اشیای فلزی و مهر استامپی و استوانه ای وجود دارد که بعضی از آنها دارای کتیبه هایی به خط میخی هستند و شاید از همه مهمتر تکه ای از یک گل نوشته به خط میخی است که برای دومین بار در غرب ایران نمونه هایی از آن بدست آمد.

آنالیز بقایای جانوری محوطه نشان می دهد که گونه های متعددی در اینجا شکار و صید شده و بخش قابل توجهی نیز به وسیله اهالی پرورش داده شده است. آنالیز ها و مطالعات تخصصی اجرا شده به وسیله دکتر حسین داودی نشان می دهد که بیشترین بقایای جانوری کشف شده مربوط به گاوسانان و گوسفندسانان است و در میان بقایای مطالعه شده بخشی از بقایای اسکلت شتر بدست آمده که احتمالا برای اولین بار است که در محوطه ای در غرب زاگرس بقایای شتر کشف می گردد و این یافته برای درک شرایط پوشش گیاهی و جانوری و شرایط اقلیمی منطقه در دوره باستان جالب توجه خواهد بود.

براساس مطالعه باستانی گیاه شناسان، وجود شواهد زغال چوب به بازسازی بخشی از منظره منطقه یاری نموده و تا به امروز بقایای زغال چوب درختان پسته کوهی (بنه) و بادام کوهی شناسایی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2152

به "قلعه خیبر یکی از جاذبه های تاریخی روانسر به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه خیبر یکی از جاذبه های تاریخی روانسر به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید