بازسازی منزل: فاز تازه بازسازی های چغازنبیل شروع شد

به گزارش تعطیلات رو، بزرگترین زیگورات به جای مانده در دنیا در نخستین صف اعتبارات ایستاده تا فعالیتش که با هدف بازسازی و حفاظت انجام می گیرد، به بهانه نبود بودجه و اعتبار که معضل چندین ساله پایگاه های ملی و دنیای است، به تعویق نیافتد. با خبرنگاران همراه باشید.

بازسازی منزل: فاز تازه بازسازی های چغازنبیل شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قطع بودجه مستقل پایگاه های ملی و دنیای از سال 88 و پس از آن صورت گرفت که به دستور مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی، استقلال پایگاه های میراث دنیای از بین رفت و بودجه آن ها به ادارات میراث فرهنگی استان ها تحویل شد.

همان زمان که بودجه مستقل پایگا ه های میراث ملی و دنیای قطع شد، بعضی کارگا ه های بازسازی و حفاظت پایگا ه های میراث فرهنگی کشور نیز به علت نبود بودجه تعطیل شدند. امروز اما شرایط برای پایگا ه های میراث فرهنگی، اندکی دگرگون شده است و با تغییرات ایجاد شده در کشور، بزرگترین زیگورات (نیایشگاه دوره عیلامی) بر جای مانده در دنیا شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد.

چغازنبیل نخستین اثر ایران است که در سال 1979 در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شد. این نیایشگاه باستانی میراث ماندگار دنیای است که البته در سال های گذشته بارها مورد تعرض نهاده شد. از سوی دیگر، استانی شدن پایگا ه ها و نبود اعتبارات موجب شد تا کارشناسان و کارکنان پایگا ه های دنیای با حقوق معوقه، قراردادهای عمرانی، دخالت های استانی و پیش نرفتن اقدامات پژوهشی روبرو شوند. اقدامات تخریب گرایانه نهادهای خصوصی و دولتی نیز در اطراف چغازنبیل چنان عرصه را بر بنای باستانی چغازنبیل تنگ کرد که بخش مهمی از اقدامات حفاظتی و بازسازیی در این سایت دنیای را به تعطیلی کشاند. اما دو روز پیش خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی با سفر به استان خوزستان و بازدید از محوطه باستانی چغازنبیل توانستند کارگاه فعال بازسازی این محوطه باستانی ثبت دنیای شده را از نزدیک مشاهده نمایند. احمد خنیفر، سرپرست کارگاه بازسازی و حفاظت پایگاه دنیای چغازنبیل به خبرنگاران گفت که اقدامات بازسازیی بیشتر جنبه حفاظتی دارد تا تغییرات جوی و بارندگی ها این بنای ارزشمند دوره عیلامی را بیشتر دچار فرسایش و تخریب نکند.

به گفته احمد خنیفر، فعالیت های بازسازیی پایگاه دنیای چغازنبیل از سال 1377 شروع شده و تا به امروز ادامه یافته است. این فعالیت ها با هدف بازسازی و حفاظت شروع شد و اکنون نیز تیم بازسازی، حفاظت، معماری، باستان شناسی، زمین شناسی و آزمایشگاه در حال فعالیت در محوطه باستانی چغازنبیل هستند.

بازسازی گران فصل تازه بازسازی ها را بر بازسازی های حفاظتی در چغازنبیل متمرکز نموده اند. حفاظت از حجم های خشتی، بازسازی نماهای آجری و نقاطی که محتمل است بر اثر بارندگی ها و عوامل جوی تخریب گردد و نیز فروریختگی ها کانون توجه بازسازی گران است. آن ها اندودهای گاه گلی را برای حفاظت از حجم خشتی چغازنبیل به اتمام رسانده اند.

به گفته احمد خنیفر، فاز تازه بازسازی های چغازنبیل از سه ماه پیش، پس از دریافت اعتبارات بودجه ای به وسیله مدیر تازه پایگاه چغازنبیل شروع شد.

او گفت:

هم اکنون کارهای اندود طبقات تمام شده و تنها اندود دیوارها و قله بنای چغازنبیل در پیش است که پیش بینی می گردد تا پیش از نوروز به خاتمه برسد. بعلاوه ساماندهی و آماده سازی محوطه برای نوروز نیز انجام می گردد.

سرپرست بازسازی های چغازنبیل می گوید که فعالیت های مرتبط به راهنمایی و راهنمایی بازدیدنمایندگان با هدف آسیب نرساندن به محوطه و بنای چغازنبیل انجام می گردد.

خنیفر اضافه نمود:

جهت بازدید در چغازنبیل احتیاج به ساماندهی دارد. بعلاوه آماده سازی بوفه و بلیط فروشی در کنار پارکینگ محوطه نیز باید انجام گردد. سرویس های بهداشتی تازه نیز در حال احداث هستند. قرار است از مضیف های احداث شده به عنوان غرفه فروش محصولات فرهنگی و آثار و صنایع دستی و سالن نمایش فیلم های محوطه تاریخی در تعطیلات نوروزاستفاده گردد.

وی با تاکید بر احتمال تعطیل شدن فعالیت های بازسازی در چغازنبیل در تعطیلات نوروز به علت حجم زیاد بازدیدنمایندگان، از آموزش نیروهای بازسازیی حاضر در محوطه به عنوان راهنما و نیروهای حفاظتی از محوطه چغازنبیل در نوروز اطلاع داد و گفت:

نیروهای بازسازیی در چغازنبیل به خوبی تمامی محوط ه ها را می شناسند و اطلاعات کاملی از مجموعه دارند چون از سال های ابتدایی شکل گیری پایگاه چغازنبیل، در حال فعالیت در این محوطه باستانی هستند.

احمد خنیفر بعلاوه از حل شدن مشکل بودجه چغازنبیل در دوره تازه اطلاع داد و اضافه نمود:

تا به امروز مشکل بودجه وجود نداشته و اعتبارات تازه بازسازیی نیز اختصاص یافت.

محوطه باستانی چغازنبیل، شهری باستانی مربوط به دوره عیلام میانه است که به دستور اونتاش نپیریتاش از شاهان مقتدر آن دوره در مساحت صد هکتاری بنا شد.

منبع: chn

منبع: کجارو
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2019

به "بازسازی منزل: فاز تازه بازسازی های چغازنبیل شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی منزل: فاز تازه بازسازی های چغازنبیل شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید