موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

به گزارش تعطیلات رو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست رسیده، موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد.

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

ساختمان این موزه که بیشتر شبیه پارکینگ خودروهای لوکس تاریخی، منحصر بفرد و آنتیک است، بین کیلومتر 10 و 11 جاده مخصوص کرج، انتهای کوچه 25 قرار گرفته است. ساختمان نو این موزه را پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان با همراهی عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح و از لوح موزه رونمایی کردند.

این موزه از سال 1382 با نمایش مجموعه ای غنی از خودروهای تاریخی که تا پیش از سال 1357 وارد ایران شده، راه اندازی شده بود، اما ساختمان آن در سال 99 بازسازی و مدرن سازی شد که به گفته مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان قرار بود در بهار 1400 افتتاح گردد، اما ظاهرا محدودیت کرونا افتتاح آن را به تعویق انداخت.

در موزه خودروهای تاریخی نمونه های نادر صنعت خودروسازی جهان نگهداری می شوند از جمله، پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده که تنها نمونه پنتر لیزر فراوری شده در جهان و تنها اتومبیلی است که حاصل کار مشترک کمپانی های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است، و بعلاوه مجموعه ای غنی از مدل های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه ای فانتوم 4 ضدگلوله که زمان فراوری آن از 1950 تا 1956 میلادی بود و فقط 18 دستگاه در کل جهان وجود داشت و یک دستگاه آن ضدگلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شد، فانتوم 3 و مجموعه مرسدس بنزها شامل مدل استثنائی 500 کا، 600 لیموزین و 190 SL.

سوپراسپرت ها بخش دیگر این مجموعه را تشکیل می دهند که از آن جمله میتوان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست 500، بیتزارینی، چند مدل پورشه مدل 356 و پورشه 911 توربو اشاره نمود.

کرایسلر 300 به همراه مجموعه جانبی مجذوب کننده آن، کادیلاک فلییت وود و لینکلن کانتیننتال لیموزین از دیگر خودروهای فراوری آمریکا هستند که در این مجموعه نگهداری می شوند.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که قدیمی ترین کالسکه موجود در ایران معرفی شده و کالسکه مخصوص تاجگذاری که هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش هستند، نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.

بعضی از این خودروها در جریان مدرن سازی ساختمان موزه، تعمیر و بازسازی شدند که انتقادهایی به شیوه تعمیر این خودروهای تاریخی وارد شده بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان قبلا گفته بود: برای بعضی از خودروهای موجود در گنجینه، همانند مرسدس بنزهای سری 600، رولزرویس های فانتوم در مدل های مختلف، لامبورگینی های کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه های تاریخی که سابقه بازسازی آنها در کشور کمتر وجود داشت یا اصلا وجود نداشت، از مشاوران خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه بازسازی و بازسازی آنها در کشور وجود داشت، از مشاورین مجرب داخلی استفاده شده است.

قنبری گفت: تمام فرآیند بازسازی و بازسازی این خودروها با افتخار به وسیله هنرمندان، استادان و متخصصان ایرانی و با بهره گیری از معتبرترین و بروزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و... و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و توجه به ویژگی های هر اثر از قبیل جنس بدنه، نوع تزئینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاه های اختصاصی که تنها برای بازسازی این خودروها راه اندازی شد، صورت گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1934

به "موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

909 کاربر به "موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید