هایما 8S ایران خودرو در سال 1401 به بازار می آید ، مشخصات فنی

به گزارش تعطیلات رو، هایما 8S پس از فروش بسیار پایین در بازار خودرو چین، به ایران خودرو آمده است. خودرویی که در دی ماه 1400 فقط 22 مشتری داشت و حالا ایران خودرو برنامه فروش آن را در کشورمان دارد. تصاویر این کراس اوور کامپکت در روزهای گذشته رسانه ای شد و گفته می گردد در سال 1401 فروش آن در ایران شروع خواهد شد.

هایما 8S ایران خودرو در سال 1401 به بازار می آید ، مشخصات فنی

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - ایران خودرو سه محصول تازه از هایما را برای بازار ایران انتخاب نموده است. MPV هایما 7X، کراس اوور هیبریدی 6P و کراس اوور کامپکت 8S. مدل هیبریدی 6P و 7X را پیش تر در نوشتار های جداگانه ای بطور مفصل مورد آنالیز قرار دادیم. حال نوبت خودرویی است که با استقبال بسیار پایینی در بازار چین روبرو شد. اما ایران خودرو به موفقیت آن در بازار ایران امیدوار است.

حقیقت هایی از فروش هایما 8S

فروش هایما 8S در بازار خودرو چین بسیار پایین است. این کراس اوور کامپکت خودرو تازهی در چین نیست. در تمام سه سال گذشته میلادی تنها 11/524 دستگاه از آن به فروش رسید.

آماری که به هیچ عنوان درخشان نیست. رسانه های داخلی به جای پرداختن به حقایق این خودرو، آن را با محصولات کیا و هیوندای مقایسه می نمایند. البته که پیشرفت چینی ها در زمینه خودروسازی قابل تحسین است. اما حداقل می توان گفت که چینی ها روی خوشی به این کراس اوور هایما نشان ندادند.

آمار فروش سال 2019 و 2020

سال 2019 زمان نخستین عرضه هایما 8S در بازار چین بود. این خودرو در همان سال 6/301 دستگاه فروش داشت. یعنی در خوشبینانه ترین حالت، ماهی 525 دستگاه!

فروش هایما 8S در سال 2020 نصف شد. رقمی برابر با 3/885 دستگاه. موضوعی که نشان می دهد رقبای 8S حرف های بیشتری برای گفتن داشتند.

آمار فروش سال 2021

در سال 2021 موضوع فروش هایما 8S بحرانی شد. در نخستین ماه سال 2021 فروش 8S به 95 دستگاه رسید. این رقم در ماه فوریه به 103 دستگاه رسید و مارس با فروش 743 دستگاهی، هایما 8S رکورد زد!

پس از آن 8S چهار ماه در بازار خودرو چین عرضه نشد. ماه آگوست زمانی بود که این خودرو به بازار برگشت و فروش آن به 99 دستگاه رسید.

سپتامبر 2021 تنها 33 نفر در چین این خودرو را خریداری کردند. اکتبر همان سال این رقم به 161 دستگاه رسید و در نوامبر فروش 65 دستگاهی برای آن ثبت شد.

دسامبر سال گذشته میلادی تنها 37 مشتری در کل چین 8S را خریدند و در ژانویه 2022 کل مشتری های این خودرو فقط 22 نفر بودند!

هایما 8S در بازار خودرو چین رقبای قدری دارد. هاوال H6، چانگان CS75 Plus و CS55 Plus به ترتیب سه خودرو پر فروش در رده کراس اوور های کامپکت چین هستند.

خودرو هایی که فقط در دی ماه 1400 به ترتیب 33/318، 32/112 و 29/851 دستگاه فروش را ثبت کردند. این ارقام نشان می دهد که فروش هایما 8S در مقایسه با سایر رقبای هموطن خود در بازار داخلی چین تقریباً هیچ است.

مشخصات فنی هایما 8S

هایما 8S تنها با یک انتخاب برای موتور در بازار خودرو چین به فروش می رسد. موتوری که هایما برای این کراس اوور کامپکت انتخاب نموده، یک 1/6 لیتری توربو است. موتوری که حجم دقیق آن 1594 سی سی بوده و با کد HMA GA16-YF شناخته شده است.

این موتور 192 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه نیرو دارد. مقدار گشتاور خروجی آن به 293 نیوتن متر می رسد که در دورهای 1500 تا 4500 در دسترس است.

هایما عنوان نموده که اکتان مجاز برای سوخت موتور 8S رقم 92 است و سوخت بطور مستقیم وارد چهار سیلندر آن وارد می شود. تمامی نیروی موتور به محور جلو منتقل شده و سه جعبه دنده برای آن قابل سفارش است.

گیربکس هایما 8S

8S سه گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. نمونه دستی آن 6 سرعته است و مدل اتوماتیک این خودرو نیز از همین تعداد دنده بهره مند است. نمونه سوم یک جعبه دنده دو کلاچه تَر (WDCT) است.

گیربکس DCT هایما 8S

با توجه به تصاویر منتشر شده احتمال آن وجود دارد که نمونه انتخاب شده از سوی ایران خودرو برای بازار ایران هم همین گیربکس باشد. تفاوت این جعبه دنده با سایر نمونه ها در تعداد دنده های آن است و این گیربکس 7 سرعته است.

جعبه دنده اتوماتیک هایما 8S

سیستم تعلیق 8S در محور جلو مک فرسون است. در محور عقب هم سیستم مالتی لینک یا تعلیق مستقل در نظر گرفته شده است.

ترمزهای تمامی مدل های هایما 8S دیسکی است. این دیسک ها در محور جلو خنک شونده هستند و در محور عقب معمولی دیده می شوند.

سه مدل رینگ و تایر برای این کراس اوور قابل انتخاب است. نمونه ای که از سوی ایران خودرو وارد کشور شده از رینگ های 19 اینچی بهره مند است. این گزینه که بالاترین ورژن برای 8S بشمار می رود دارای مشخصات 225/55R19 است.

دو انتخاب بعدی ابعاد کوچکتری دارند. نمونه 18 اینچی 225/60R18 بوده و مدل 17 اینچی مشخصات آن 225/65R17 است. هیچ کدام از مدل های هایما 8S از تایر زاپاس فول سایز برخوردار نیستند.

قیمت هایما 8S

یک فرد چینی برای خرید هایما 8S می تواند بودجه ای بین 79/900 تا 136/900 یوان در اختیار داشته باشد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز که 4/290 تومان است یعنی این مبلغ رقمی در حدود 342/771/000 میلیون تا 587/301/000 میلیون تومان است. تمامی مدل های دستی و اتوماتیک این کراس اوور کامپکت در چنین بازه قیمتی قرار گرفته اند.

البته این ارقامی است که چینی ها باید بپردازند. پس مثل همواره تصور حضور هایما 8S در بازار ایران با چنین قیمتی درست نخواهد بود. هدف از پرداختن به مبحث قیمت ها این است که بدانیم یک شهفرایند چینی این خودرو را با مالیات و عوارض معین شده در کشور خود به چه قیمتی می تواند خریداری کند.

تیپ های هایما 8S در چین

Haima 8S در 8 تیپ در بازار خودرو چین به فروش می رسد. دو نمونه مقرون به صرفه قیمت Comfort و Elite دارای گیربکس دستی هستند. پس قطعاً نمونه هایی نیستند که ایران خودرو برای بازار ایران انتخاب نموده باشد.

6 تیپ بعدی تماماً انتخاب هایی بشمار می فرایند که با گیربکس های اتوماتیک شش سرعته و WDCT هفت سرعته می توان آنها را خریداری کرد.

تیپ Hand in One Comfortable پایه ترین امکانات رفاهی را در میان مدل های اتوماتیک دارد. در این تیپ ترمزهای ABS و EBD، سامانه های کنترل کشش و کنترل پایداری، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها و هشدار نبستن کمربند ایمنی حضور دارند.

در بخش ایمنی تنها دو ایربگ راننده و سرنشین کناری در این نسخه دیده می شود. سه مود رانندگی اسپرت، برفی و اکونومی در این نسخه وجود دارد.

سامانه کنترل آغاز حرکت در سربالایی ها و ورود بدون کلید (تنها برای درب راننده) نیز از جمله آپشن های استاندارد این تیپ بشمار می فرایند.

آیینه های جانبی برقی هستند و ایرکاندیشن این تیپ هم کاملاً دستی است. در نسخه Hand in One Elite، موارد بیشتری به بخش آپشن ها اضافه می شود.

از جمله دوربین دید عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، ترمز پارک اتوماتیک، سانروف پانورامیک، روف رک، چراغ روشنایی روز، فرمان چند منظوره و روکش چرم مصنوعی برای جایگاه ها. در این نسخه نمایشگر لمسی 10 اینچی نیز در داشبورد وجود دارد. تهویه مطبوع این مدل همچنان دستی است. اما خروجی های تهویه برای سرنشینان عقب نیز در نظر گرفته شده اند.

تیپ های کامل تر هایما 8S

تیپ لاکچری شاهد اضافه شدن چند آپشن دیگر است. در بخش ایمنی این تیپ، ایربگ پرده ای برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است.

سامانه کنترل سرعت در سرازیری ها هم یکی از آپشن های این نسخه بشمار می رود. هشدار تصادف و ترمز اتوماتیک از بارزترین امکانات این تیپ محسوب می شوند.

درب محفظه بار این نسخه به صورت برقی باز و بسته می شود. از جمله امکانات دیگر این نسخه می توان به مالتی مدیا، اینترنت داخلی، نویگیشن، چراغ های جلو LED ماتریکسی، نورپردازی داخلی خودرو و برف پاکن عقب اشاره نمود.

تیپ Dual Clutch Distinguished نسخه ای است که تنها با گیربکس DCT عرضه می شود. هشدار نقاط کور، تنظیم برقی جایگاه راننده، آیینه داخلی ضد نور و سنسور باران به امکانات کلی هایما 8S در این تیپ اضافه شده اند.

در نسخه Flagship ایربگ های پرده ای سرنشینان وجود دارند. هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان، سنسور پارک جلو، دوربین 360 درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار رانندگی بین خطوط، سامانه تشخیص خطوط جاده، 4 دوربین در اطراف خودرو، فرمان چرمی، مانیتور لمسی 12/3 اینچی، دوربین ثبت وقایع، جالیوانی برای سرنشینان عقب، نمایشگر 10 اینچی پشت فرمان، نورپردازی Skylight، امکان روشن شدن خودرو و راه اندازی سیستم تهویه با ریموت، چراغ های اتوماتیک، ایرکاندیشن دو نقطه ای با فیلتر PM2.5 از جمله آپشن های این ورژن محسوب می شوند.

نسخه Hand in One Supreme کامل ترین تیپ هایما 8S است. تنها امکانی که در این خودرو اضافه شده، پارک اتوماتیک خودرو است. مابقی امکانات این تیپ مانند سایر نسخه هایی است که با قیمت کمتر می توان آنها را خریداری کرد.

جایگاه هایما 8S در بازار خودرو چین

هایما 8S در رده 111 کراس اوور های کامپکت بازار خودرو چین واقع شده است. این خودرو با گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری به دست چینی ها می رسد. اما باز هم مورد استقبال آنها قرار نگرفته است.

بعضی از مشتریان چینی پس از خرید این خودرو نظرات خود را درباره آن اعلام کردند. بسیاری از آنها باور دارند مصرف سوخت هایما 8S بسیار با رقمی که اعلام شده فرق دارد. حتی شمار زیادی از مالکان این کراس اوور عنوان کردند که هر روز احتیاج به سوختگیری دارند.

مالکان بسیاری از صدای زیاد موتور و ایزوله نبودن داخل کابین این خودرو انتقاد کردند. به عقیده آنها نه تنها صدای موتور زیاد است، بلکه دور موتور بسیار کند به حالت idle برمی شود. مالکان نمونه های اتوماتیک هم باور دارند گیربکس خودرو در زمان تعویض دنده اصطلاحاً دو دِل (مردد) است که کدام دنده را انتخاب کند!

هایما 8S را بخریم یا نه؟

اینکه برندهای چینی گذشته کم کم در حال بازگشت به ایران هستند، خبر خوبی است. اما اینکه خودروسازان ما عمدتاً به سراغ ناموفق ترین نمونه های آنها می فرایند، امر خوشایندی نیست.

هایما 8S در بازار خودرو چین خودرو ناموفقی در فروش بود. خودرویی که گارانتی طولانی مدت، شتاب صفر تا صد کیلومتر 8 ثانیه ای، محفظه بار 552 لیتری و ابعاد مناسب آن هم نتوانست نظر چینی ها را به خود جلب کند.

در بازار ایران اما این بحث ها بی فایده است. در سگمنت کراس اوور های ایران خودروهایی چون فیدلیتی، چری تیگو هفت و جک S5 رقابت فشرده ای با یکدیگر دارند.

البته خودروهای دیگری چون بی وای دی S6، اس دبلیوام G01، فردا SX5 و ام وی ام X55 هم در این رقابت حضور دارند. اما بسیاری از آنها دیگر نمونه صفر کیلومتری برای ارائه به بازار ندارند.

در نتیجه انتخاب های مشتری ایرانی برای خرید یک کراس اوور بسیار محدود است. در بازاری که خدمات پس از فروش و بازار دست دوم مناسب حرف اول و آخر را می زند، قطعاً برند خودرو اهمیت چندانی ندارد.

مشتری ایرانی عموماً در پی آن است که در زمان فروش آیا کسی خریدار خودرو او است یا خیر؟ آیا زمانی که احتیاج به خدمات پس از فروش دارد، این امکان در دسترس او است یا خیر؟

خوشبختانه برند هایما به وسیله ایران خودرو به بازار عرضه شده و خواهد شد. از همین رو می توان به فراوانی نمایندگی های آن در کشور اشاره نمود. البته به شرط آنکه نمایندگان خدمات دهنده به محصولات هایما از سوی ایران خودرو محدود نشوند.

هایما دیگر زیر چتر مزدا نیست. فاو مالکیت این برند چینی را در اختیار گرفته و هایما زیر مجموعه آن محسوب می شود. این موضوع نکته مهمی است. چرا که اگر پای محصولات FAW هم به بهمن موتور مجدداً باز شود، احتمال خروج دوباره هایما از بازار ایران کمتر خواهد شد. همین امر مطمئناً روی بازار دست دوم این خودرو نیز تأثیر خواهد داشت.

زمان عرضه هایما 8S به بازار ایران

از طرف دیگر احتمالاً زمان عرضه هایما 8S برابر است با اتمام فروش مدل S5. پس این گمان وجود دارد که تا زمان فروش S5، هایما 8S به بازار نخواهد آمد.

چرا که با وجود موتور قوی تر، ظاهر به روز تر و امکانات رفاهی بیشتر؛ مشتریان کمتری به سراغ S5 خواهند رفت. در نتیجه حداقل تا اواسط سال 1401 نباید انتظار حضور این خودرو را در خیابان ها داشته باشیم.

قیمت هایما S7 و قیمت هایما S5 از سوی ایران خودرو اعلام شد

زدریو GX5 کراس اوور برقی سایپا / مشخصات فنی خودرو + آپشن ها و قیمت

بایک X35 فیس لیفت یک خودرو درجه دو چینی دیگر / مشخصات، قیمت

هایما 6P هیبریدی با پیمایش محدود به ایران خودرو آمد / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

هایما 7X از سوی ایران خودرو به بازار می آید / مشخصات فنی + آپشن ها و قیمت

منبع: بیت ران
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2092

به "هایما 8S ایران خودرو در سال 1401 به بازار می آید ، مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هایما 8S ایران خودرو در سال 1401 به بازار می آید ، مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید