هاوال H2 دوباره به بازار آمد ، همه چیز درباره ترخیص هاوال های رسوبی در گمرک

به گزارش تعطیلات رو، هاوال H2 یکی از بهترین کراس اوورهای بازار در زمان آزادی واردات خودرو بشمار می رفت. H2 کراس اووری با 5 ستاره ایمنی در بازار خودرو چین و استرالیا بود. اما درست در زمانی که پای H2 به ایران باز شد، ابتدا بزرگ خودرو آن را بدنام کرد. سپس تحریم ها موجب شد گروه بهمن نتواند در فروش آن به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند. حال منابع آگاه خبر ترخیص 100 دستگاه از این کراس اوور چینی را به بیت ران دادند که فرایند ورود مجدد آنها به بازار در حال اجرا است.

هاوال H2 دوباره به بازار آمد ، همه چیز درباره ترخیص هاوال های رسوبی در گمرک

بیت ران - محمد فتح اللهی: پیش از هر چیز باید گفت که هاوال های وارداتی به ایران همگی نسخه قبل از فیس لیفت این کراس اوور بودند.

در بازار خودرو چین، نسخه قبل از فیس لیفت Red Label و تیپ بعد از فیس لیفت این خودرو، Blue Label نام داشت. در حقیقت هاوال در سالهای 2014 تا 2016 تصمیم گرفت که خودروهای کسل کننده و معمولی خود را به نام Red Label به بازار عرضه کند.

نمونه های جوان پسندتر هم با پسوند Blue Label به فروش می رسیدند. جالب است بدانیم که تمامی نسخه های موجود در ایران، Red Label هستند که این را از لوگوی قرمز رنگ هاوال در جلوپنجره این کراس اوور چینی می توان دریافت.

تست تصادف هاوال H2 در ANCAP استرالیا

هاوال H2 کراس اووری بود که مانند مدل های H6 یا H8 و H9 هیچ وقت به جایگاهی که باید بازار خودرو ایران می رسید، نرسید. فراموش نکنیم، روبروی ما کراس اووری واقع شده است که روزگاری خودرو محبوب بازار استرالیا بود و با 5 ستاره ایمنی CNCAP (تست تصادف چین) و ANCAP (تست تصادف استرالیا) می توانست به موفقیت های بسیار زیادی در ایران برسد. اما ممنوعیت واردات خودرو باعث شد HAVAL همیشه یک برند گمنام در ایران بماند.

مشخصات فنی هاوال H2 در ایران

هاوال H2 فقط در یک نسل در بازار خودرو چین تولید شد. این کراس اوور چینی از سال 2014 روی خط تولید گریت وال حضور داشت و تا سال 2021 تولید نسخه فیس لیفت آن ادامه داشت. اما HAVAL تصمیم گرفت با خارج کردن H2 از خط، خودروهای دیگری مانند Haval Chitu و Haval Jolion را جایگزین آن کند.

این کراس اوور چینی فقط با یک موتور 4 سیلندر توربو که GW4G15B نام داشت تولید شد. این موتور در اصل همان انجین 4G15 میتسوبیشی است که از سال 2005 در بسیاری از خودروهای چینی دیده می شود. جالب اینجاست که اکنون این موتور در DAE (شریک تجاری نو سایپا در تأمین موتور) تولید و به بسیاری از برندهای چینی بفروش می رسد.

این موتور قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاوری معادل 210 نیوتن متر تولید می کند. اما زمانیکه هاوال H2 از طریق بهمن به بازار عرضه شد، قدرت آن 141 اسب بخار (در 5600 دور در دقیقه) و گشتاور آن هم 202 نیوتن متر (از 2200 تا 4500 دور در دقیقه) اعلام شد.

تمام نیرو و گشتاور موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری (1497 سی سی) این کراس اوور چینی هم از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود که یکی از نقاط قوت آن است. چرا که این گیربکس اتوماتیک مسائل جعبه دنده های دبل کلاچ را ندارد و به کندی گیربکس های CVT هم نیست.

شتاب صفر تا صد هاوال H2 با وزنی برابر با 1525 کیلوگرم برابر با 11.6 ثانیه است. اما مصرف سوخت اعلامی حدود 9 لیتر در ازای هر صد کیلومتر برای چنین خودرویی زیاد به نظر می رسد.

باید به این نکته توجه داشت که با وجود توربو بودن موتور هاوال H2 باید بنزین با کیفیت در مخزن سوخت 55 لیتری آن وجود داشته باشد. چینی ها اکتان استاندارد برای HAVAL H2 را عدد 92 اعلام کردند.

مزایا و معایب هاوال H2

H2 در سالهایی که روی خط تولید HAVAL حضور داشت، یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای بازار خودرو چین بود. این خودرو نه تنها در میان چینی ها محبوب بود، بلکه در بازارهای استرالیا و آفریقای جنوبی هم مشتریان بسیاری داشت.

کراس اوورهای رقیب هاوال H2 در بازارهای استرالیا و آفریقای جنوبی، هیوندای کرتا و سوزوکی ویتارا بودند. جالب است بدانیم که H2 نسبت به رقبای ژاپنی خود برتری های بسیاری داشت.

برای مثال 6 ایربگ، سامانه کنترل پایداری، دوربین جانبی (آیینه سمت راست)، دوربین دید عقب، نمایشگر 8 اینچی لمسی، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، فرمان الکتریکی DSR، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، تهویه دو کاناله، تریم چرم صندلی ها، صندلی برقی 6 جهته راننده ، سنسورهای نور و باران، چراغ روشنایی روز، اتولایت، کروز کنترل، رینگ های 18 اینچی، TPMS، سنسور پارک عقب، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها و… فقط بخشی از امکانات این کراس اوور چینی بشمار می روند.

به غیر از همه این موارد، HAVAL این کراس اوور کوچک را با گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری در بازارهای مختلف به فروش می رساند.

اما به عنوان یک کراس اوور چینی، قطعاً معایبی هم دارد. برای مثال، صندوق عقب 300 لیتری این خودرو حتی از صندوق عقب 423 لیتری سانگ یانگ تیوولی هم کمتر است.

علاوه بر این، کابین کاملاً قدیمی، هندلینگ ضعیف، حساسیت نگهداری از موتور توربو، تأخیر واکنش به پدال گاز در زمان شتاب گیری و مهمتر از همه، بازار دست دوم بسیار بد که ناشی از عرضه محدود این خودرو است نکات منفی هاوال H2 در بازار ایران بشمار می روند.

عرضه هاوال های H2 رسوبی در گمرک به بازار

سالهاست که از زمان عرضه این کراس اوور چینی به بازار می گذرد. شاید مالکان این خودرو کیفیت H2 را نسبت به بقیه رقبای چینی بهتر بدانند، اما می دانیم که خرید و فروش آن کار آسانی نیست.

حال پس از مدت زمانی طولانی، 100 دستگاه هاوال H2 که سالها در گمرک به دلیل ممنوعیت واردات خودرو رسوب کرده بودند، قرار است در بازار به فروش برسند.

ساعتی پس از انتشار این خبر، شاهد انتشار آگهی های صفر کیلومتر این کراس اوور چینی هستیم که قیمتی بالاتر از 1 میلیارد و 350 میلیون تومان دارند.

باید به این نکته اشاره کنیم که هاوال های ترخیصی از گمرک عمدتاً مدل 2016 هستند. این خودروها سالها هم از شرایط ایده آل نگهداری یک خودرو دور بودند.

حال که خبر ترخیص 100 دستگاه HAVAL H2 منتشر شد، نباید منتظر این باشیم که همه برای خرید یکی از آنها سر و دست بشکنند. چرا که H2 حتی در زمان حضور در بازار هم نتوانست به محبوبیت جهانی خود برسد.

اما اگر در میان چینی های بازار تصمیم به خرید یک کراس اوور چینی با کیفیت و ایمن را دارید، هاوال H2 می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. به شرط آنکه مبداء تأمین قطعات آن را پیدا کنید و با ظاهر ساده و قدیمی آن هم کنار بیایید.

قیمت نمونه صفر کیلومتر هاوال H2 در چین

توجه داشته باشید که بسیاری از نمایندگی های چینی HAVAL هنوز هم نمونه صفر کیلومتر این خودرو را در اختیار دارند. برای مثال نمایندگی ANS AUTO در استان Anhui چین نمونه صفر کیلومتر این خودرو را اکنون به بهای 9/300 دلار به فروش می رساند.

براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر است با 452/724/000 تومان. اگر هزینه های جانبی حمل و گمرک و مالیات و… را نیز بیش از 450 میلیون تومان در نظر بگیریم که در دنیای واقعی اینگونه نیست، باز هم بهای این خودرو قدیمی به یک میلیارد تومان نمی رسد! پس اگر خریدار نمونه صفر کیلومتر یکی از هاوال های H2 رسوبی در گمرک هستید، بدانید که بهای گزافی برای آن پرداخت می کنید.

سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / مشخصات فنی و تصاویر

هیوندای سانتافه 2024 برای اولین بار مشاهده شد / دیفندر کره ای در پارکینگ زیرزمینی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو بررسی شد / مشخصات فنی و قیمت

سازمان ملی استاندارد مانع اصلی واردات خودروهای نو به ایران

پارس فیس لیفت فقط برای پاس کردن استانداردها تولید شد؟

منبع: بیت ران
انتشار: 30 تیر 1402 بروزرسانی: 30 تیر 1402 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2337

به "هاوال H2 دوباره به بازار آمد ، همه چیز درباره ترخیص هاوال های رسوبی در گمرک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاوال H2 دوباره به بازار آمد ، همه چیز درباره ترخیص هاوال های رسوبی در گمرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید