کوتاه ترین یلدا در چابهار و بلندترین در پارس آباد!

به گزارش تعطیلات رو، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: کوتاه ترین شب یلدای امسال (1399) ایران، در چابهار (13 ساعت و 26 دقیقه) و بلندترین شب یلدا در پارس آباد (14 ساعت و 39 دقیقه) خواهد بود. تهرانی ها هم شب یلدایی به طول 14 ساعت و 16 دقیقه را تجربه خواهند کرد.

کوتاه ترین یلدا در چابهار و بلندترین در پارس آباد!

به گزارش خبرنگاران، مسعود عتیقی روز شنبه در گفتگو با ایرنا در مورد طول شب یلدای امسال در استان های مختلف کشور گفت: از آنجایی که در استوای زمین طول روز و شب با هم برابر است، بر این اساس شاهد تغییر فصول در ناحیه استوا نیستیم. هر چه به عرض های جغرافیایی طرفین خط استوا برویم، مدت زمان تفاوت طول روز و شب نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد به گونه ای که به طور مثال در شهر چابهار در جنوب شرق کشور، لحظه غروب خورشید در روز یکشنبه 30 آذر 99 ساعت 16:42 و زمان طلوع خورشید در بامداد اول دی ساعت 6:09 صبح است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، بر این اساس طول شب یلدا برای اهالی چابهار 13 ساعت و 26 دقیقه است و اهالی این منطقه کوتاه ترین طول شب یلدا را در کشور در پیش رو دارند.

این در حالی است که در شمال غرب کشور و در پارس آباد زمان غروب آفتاب در روز 30 آذر ساعت 16:57 و طلوع خورشید در بامداد اول دی امسال ساعت 7:36 صبح است و طول شب یلدا برای اهالی آن منطقه 14 ساعت و 39 دقیقه است که یک ساعت بیشتر از طول این شب در چابهار است.

عتیقی در مورد طول شب یلدای امسال در تهران گفت: بر این اساس ساعت 16:54 روز یکشنبه 30 آذر 99 لحظه غروب خورشید و ساعت 7:10 صبح دوشنبه اول دی زمان طلوع خورشید است. با کم کردن این دو زمان از یکدیگر به عدد 14 ساعت و 16 دقیقه به عنوان طول شب یلدای 99 در تهران می رسیم.

طول شب یلدا در سایر کشورها

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد طول شب یلدا در سایر کشورها نیز گفت: اگر علاقمند به دانستن طول شب یلدا در برخی از دیگر کشورها هستید، بد نیست بدانید که در ایسلند این شب نزدیک به 20 ساعت و در کشورهای اسکاندیناوی حدود 18 ساعت است.

عتیقی افزود: طول شب یلدا به طور نمونه برای کشورهای آلمان و انگلیس در اروپا بیش از 16 ساعت بوده و در کشور روسیه نیز با توجه به پهناوری در بخش هایی از آن، طول شب یلدا حدود 17 ساعت است.

لحظه انقلاب زمستانی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: نکته مطرح آن است که لحظه رسیدن خورشید به انقلاب زمستانی، ساعتی از اوقات شبانه روز و میان روزهای 30 آذر تا اول دی است ولی با توجه به ساعت 13:33 به وقت ایران که لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی است، چه بسا طول شب در شب اول دی و شب پس از آن تقریبا با هم مساوی یا تفاوت آنها در حد چند ثانیه باشد.

عتیقی افزود: همواره یادآور شدیم که تفاوت شب یلدا با شب های قبل و بعد نیز کمتر از یک دقیقه بوده و معنی طولانی بودن این شب در همین زمان کوتاه نهفته است.

علت نام گذاری یلدا

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد نام گذاری یلدا می گوید: یلدا یک واژه سُریانی به معنی زایش است و این واژه به طلوع مهر تابان پس از یک شب طولانی اشاره دارد و گویا در باور ایرانیان باستان یلدا نقطه آغاز خلقت بوده است.

عتیقی ادامه داد: پس از یک شب طولانی و تاریک با طلوع خورشید و زایش مهر همواره تاریکی شکست می خورد و روشنایی روز بر آن پیروز می گردد؛ نکته جالب آن است که ستاره شناسان کشور از گذشته های دور از تفاوت اندک این شب نسبت به شب های قبل و بعد آن آگاهی داشتند.

یلدا از دیدگاه نجوم

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: اهل مطالعه خوب است توجه داشته باشند که اساس این شب در آسمان بالای سرمان است؛ به این صورت که محور فرضی گردش وضعی زمین به دور خود کج است؛ یعنی محور دوران زمین بر صفحه گردش زمین به دور خورشید عمود نیست بلکه به اندازه 23.5 درجه انحراف دارد و برای ساکنان روی زمین همین انحراف محوری، عامل پدید آمدن فصل هاست. از سوی دیگر، زمین هم زمان با گردش به دور خودش به دور خورشید نیز می گردد و برای ما که در زمین هستیم خورشید با وجود اینکه در مرکز منظومه خورشیدی ثابت است اما به طور ظاهری در حرکت سالیانه در آسمان جابه جا می گردد.

وی افزود: دلیل این امر این است که با گردش زمین به دور خورشید، گویا خورشید در زمینه صورت های فلکی آسمان بر خلاف جهت عقربه های ساعت جابه جا می گردد. به جهت حرکت ظاهری خورشید در زمینه آسمان در مدت یک سال خورشیدی دایرة البروج گفته می گردد و ناظر زمینی اینگونه تصور می کند که خورشید روی دایرة البروج جهتی را از میان صورت های فلکی مختلف طی می کند اما در واقع حرکت خورشید در دایرة البروج ناشی از حرکت سالیانه زمین به دور خورشید است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، از آنجا که صفحه چرخش مدار زمین حول خورشید بر استوای زمین منطبق نیست و با آن زاویه حدود 23.5 درجه می سازد، استوای سماوی که کره آسمان را به دو نیم کره شمالی و جنوبی تقسیم می کند و از امتداد استوای زمین در فضا به دست می آید با دایرة البروج در یک صفحه نیست و این دو صفحه با هم زاویه 23.5 درجه را می سازند؛ استوای آسمان و دایرة البروج دوازده گانه یکدیگر را در دو نقطه قطع می کنند که به آنها نقاط اعتدالین، اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی می گویند و در طرفین نقاط اعتدال که به نقاط گره نیز معروف است نقاط انقلابین قرار دارند که یکی انقلاب تابستانی و دیگری انقلاب زمستانی است.

عتیقی ادامه داد: در روز اول بهار که زمان اعتدال بهاری است خورشید دقیقا از شرق طلوع می کند و هر چه به انتهای فصل بهار نزدیک می شویم فاصله خورشید از استوای آسمان بیشتر می گردد و نه تنها طول روز (فاصله میان طلوع تا غروب خورشید) بیشتر می گردد بلکه محل طلوع خورشید بر روی افق به سمت شمال شرق نیز تغییر می کند. در ابتدای تابستان طولانی ترین روز پس از یک شب کوتاه را ساکنان نیم کره شمالی زمین تجربه می کنند و خورشید به این نیم کره عمود می تابد که به آن انقلاب تابستانی گفته می گردد این در حالی است که فصول در نیم کره شمالی و جنوبی زمین عکس یکدیگر رخ خواهد داد و برای ساکنان نیم کره جنوبی در این موقع از سال آغاز فصل زمستان خواهد بود. با گذشت روزهای تابستان بر طول شب اضافه و از طول روز کاسته می گردد تا در اعتدال پاییزی طول روز و شب در سراسر کره زمین با هم برابر گردد و باز هم خورشید دقیقا از نقطه شرق آسمان طلوع خواهد کرد.

وی گفت: با گذشت روزهای پاییز به طول شب اضافه و از طول روز کاسته می گردد ضمن آنکه رفته رفته محل طلوع خورشید به سمت افق جنوب شرق متمایل می گردد و در شب یلدا ، طولانی ترین شب سال و در روز اول زمستان کوتاه ترین روز را تجربه می کنیم که به این شرایط که در اصطلاح نجومی انقلاب زمستانی اطلاق می گردد. بدیهی است به مرور در روزهای زمستان از طول شب کاسته و به طول روز اضافه می گردد تا در اول بهار مجددا طول روز و شب در تمام این کره خاکی با هم برابر گردد که همان نوروز ایرانی است.

عتیقی یادآور شد: علاقه مندان دقت داشته باشند که حدود کمتر از 2 هفته قبل از یلدا، زودترین غروب خورشید رخ می دهد و تقریبا کمتر از 2 هفته پس از ابتدای زمستان، دیرترین طلوع خورشید را شاهد خواهیم بود، ولی این موضوع به معنای این نیست که شب یلدا طولانی ترین شب سال نباشد.

وی توضیح داد: برای محاسبه طول شب باید به هر دو مولفه زمان غروب و طلوع خورشید و اندازه گیری فاصله میان آنها توجه گردد و یا به عبارتی از کم کردن طول روز از 24 ساعت شبانه روز، طول شب به دست می آید. ساعت13:33 دقیقه روز دوشنبه اول دی ماه 99 لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1467

به "کوتاه ترین یلدا در چابهار و بلندترین در پارس آباد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتاه ترین یلدا در چابهار و بلندترین در پارس آباد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید