18 مرداد؛ روز جهانی مردم بومی

به گزارش تعطیلات رو،
روز جهانی مردم بومی
تاریخ

9 اگوست برابر با 18 مرداد

18 مرداد؛ روز جهانی مردم بومی
علت نامگذاریسازمان ملل متحد برای تضمین حقوق بیش از 5 هزار گروه بومی که در 90 کشور زندگی می نمایند، این روز را روز مردم بومی نامگذاری کرده است.

خبرنگاران | سرویس عمومی - سازمان ملل متحد 9 آگوست را به عنوان روز بومیان نام گذاری کرد. در این روز به منظور بزرگداشت هزاران نفر از افراد بومی وفادار به سنت ها و آداب و رسوم خود، توسط مردم کشورهای دنیا گرامی داشته می گردد.

تاریخچه روز دنیای مردم بومی

این روز دنیای ابتدا به مدت یک دهه از سال 1995 تا 2004 میلادی برگزار گردید و پس از آن به مدت یک دهه دیگر از سال 2005 تا 2015 میلادی به منظور حمایت بیشتر از بومیان در دنیا تمدید شد. شعار و زمینه دهه دوم روز بین المللی مردم بومی دنیا بر دهه اقدام و کرامت متمرکز است. به مناسبت این روز دنیای، سازمان ملل در تمام کشورهای دنیا کلاس ها و کارگاه های آشنایی با مردم بومی را برگزار می نماید و از همه مردم و ملل دعوت می نماید تا با شرکت در این برنامه ها، با مردم بومی دنیا بیش از پیش آشنا شوند.

تعریفی از مردم بومی

مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می گردد که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی، گذران عمر می نمایند. معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته ها و نیازهای جامعه شان راه توسعه را پیش می گیرند. می توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می نمایند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهمترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی دنیا امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.

بعضی معتقدند نوع زندگی بومیان در واقع بازتابی از زندگی انسان های دوره های نخستین است که کمتر مورد هجوم آثار منفی شهرنشینی قرار گرفته است. در اواخر قرن بیستم و همزمان با نضج و توسعه اندیشه های پست مدرنیسم در حوزه فلسفه، مکتبی نیز در جامعه شناسی شهری شکل گرفت که از آن به شهر گریزی یاد می گردد. در واقع انسان های شهری امروز با دلزدگی از آثار منفی این گونه زندگی سعی دارند به روستاها نقل مکان نمایند و در واقع نوعی بازگشت به زندگی مردمان بومی داشته باشند.

موضوع گفتگوی سال 2018: مهاجرت و جا به جایی مردم بومی

به دلیل از دست دادن زمین ها و منابع موجود در آن ها برای برطرف نیازهای اولیه زندگی در اثر توسعه یافتن شهرها و مناطق اطراف و سایر فشارهایی که جوامع شهری به آن ها می آورند، بسیاری از مردم بومی برای یافتن زندگی بهتر و کار و آموزش و…به مناطق شهری مهاجرت کرده اند. آن ها همچنین برای فرار از تغییرات آزار و اذیت های وابسته به آب و هوا به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، برخلاف تصور عموم که فکر می نمایند مردم بومی بیشتر در مناطق روستایی زندگی می نمایند، امروزه بسیاری از آنها در مناطق شهری به سر می برند. در آمریکای لاتین حدود چهل درصد از بومی های در مناطق شهری زندگی می نمایند. در بیشتر مواقع آنها شغل ها و درآمدهای خوبی پیدا می نمایند اما هر چه بیشتر با فرهنگ خود بیگانه می شوند. به طور خلاصه مهاجران بومی با چالش های بی شماری روبرو می شوند از جمله محدودیت دسترسی به خدمات عمومی و لایه هایی از تبعیض نژادی. موضوع گفتگوی سال 2018 تمرکز بر همین موضوع و یافتن علل و ریشه های مهاجرت و نوع زندگی بومی ها در مناطق شهری بود.

در سال 2015، دبیر کل سازمان ملل در پیغام ویژه خود به مناسبت این روز گفت:

مواد 21 تا 24 اعلامیه سازمان ملل در مورد مردم بومی

  • ماد 21 حق مردمان بومی به توسعه و پیشرفت مالی و اجتماعی بدون هرگونه تبعیض را مقرر کرده و دولت ها را ملزم به اتخاذ تدابیر موثر و مناسب در جهت تضمین این امر کرده است.
  • ماده 22 مقرر کرده که در اجرای این اعلامیه باید به حقوق و نیازهای ویژه سالخوردگان، زنان، جوانان، بچه ها و معلولان بومی توجه ویژه ای گردد و دولت ها باید تدابیری جهت تضمین حمایت از زنان و بچه ها در برابر خشونت و تبعیض اتخاذ نمایند.
  • ماده 23 حق معین اولویت ها و برنامه ها برای اعمال حق توسعه و مشارکت فعالانه آنها در برنامه های مربوطه به وسیله نهادهای مردمان بومی را متذکر شده است.
  • ماده 24 حق بهره مندی مردم بومی از پزشک سنتی و دسترسی بدون تبعیض به تمامی خدمات اجتماعی و بهداشتی را بیان کرده و دولت ها را در دستیابی تدریجی به تحقق کامل حق بهره مندی از بالاترین معیارهای بهداشتی ملزم به انجام اقداماتی دانسته است.

هدف از روز دنیای مردم بومی

روز دنیای بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می گردد. در ونزوئلا، پرو، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، مکزیک و سایر کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب روز دنیای بومیان به سبک ویژه ای جشن گرفته می شد. این روز بهانه ای است برای ارتقا و حفاظت از حقوق جمعیت بومی دنیا. همچنین این روز رهگذر مناسبی است برای به یاد آوردن زحمات و اقداماتی که این افراد برای بهتر نمودن دنیا انجام می دهند مانند حفاظت از محیط زیست.

منبع: setare.com
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1680

به "18 مرداد؛ روز جهانی مردم بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 مرداد؛ روز جهانی مردم بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید