5 انتها تاثیرگذار و 5 انتها ضعیف انیمیشن های دیزنی

به گزارش تعطیلات رو، خاتمه بندی های آثار دیزنی معمولا خوش است. با وجود اینکه ممکن است در طول داستان چرخش های غیرقابل انتظاری رخ بدهد، در نهایت اتفافی می افتد که تماشاگران امیدوار باقی بمانند. در سال های اخیر دیزنی داستان های گوناگون و راه های متفاوتی برای روایت آن ها برگزیده است ولی معمولا این خاتمه های متفاوت هم با رعایت همان اصول همیشگی خلق شده اند؛ پیغام های امیدواراکننده با تاکید بر امکان ایجاد دنیای بهتر.

5 انتها تاثیرگذار و 5 انتها ضعیف انیمیشن های دیزنی

اما شادی در تمام جزئیات مربوط به انتها بندی های دیزنی حاضر نیست. گاهی نشان دادن برخی لحظات تلخ و واقعیت های ناراحت نماینده می تواند مخاطبان را تشویق کند تا ارزش زندگی، خانواده و دوستانشان را دریابند. در هر حال سوای شادی آفرینی یا غم انگیزی انتها بندی مساله کیفیت و تاثیرگذاری انتها بندی هم مطرح است. در عموم موارد فارغ از محتوای انیمیشن، انتها بندی های دیزنی مجذوب نماینده و موثر از کار در می آید اما در مواردی هم تردید می کنیم که آنچه دیده ایم واقعا برترین انتخاب ممکن برای انتها دادن به اثر بوده باشد.

10) انتها تاثیرگذار: شیرشاه (The Lion King)

  • کارگردانان: راب مینکاف٬ راجر آلرز
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.5 از 10
  • محصول: 1994

نسخه اورجینال شیرشاه بدون شک یکی از برترین آثار ساخته شده به وسیله دیزنی است. این اثر کلاسیک پیغام قدرتمندی دارد، فراوری باشکوهی و یکی از برترین موسیقی متن های تاریخ دیزنی که شامل آثار پرطرفداری چون می توانی عشق را امشب احساس کنی؟ و چرخه زندگی می گردد. بعلاوه ترانه آخری پیغام کلی فیلم را نیز نمایندگی می نماید.

سیمبا پس از دوری جستن از قبیله خویش و مسئولیت هایش، کنترل سرنوشت خود را در دست می گیرد و چرخه زندگی را دوباره به راه می اندازد. سیمبا با شناخت راهی که باید بپیماید تغییر می نماید و تماشاگر شاهد بلوغ و شکل گیری احساس مسئولیت در او است تا در نهایت به آن انتها درخشان که به ابتدای فیلم متصل است می رسیم؛ این چرخه زندگی است.

9) انتها ضعیف: صد و یک سگ خالدار (One Hundred & One Dalmatians)

  • کارگردانان: ولفگانگ رایترمن٬ کلاید جرونیمی٬ همیلتون لاسک
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10
  • محصول: 1961

این انیمیشن کلاسیک دیزنی یک جواهر نوستالژیک است که هم بچه ها و هم بزرگسالان عاشق آن هستند. شخصیت های آن فراموش نشدنی هستند و بعلاوه دارای یکی از مشهورترین شرورهای تاریخ سینما یعنی کروئلا نیز است. کاریزمای شخصیت های اصلی انیمیشن باعث شد تا دیزنی در چند موقعیت مختلف روی این داستان ریسک کند.

در انتها انیمیشن، تمام سگ ها به خانه بازمی گردند و راجر قول می دهد در مزرعه ای زندگی کند تا آن ها فضای بیشتری در اختیار داشته باشند. با وجود اینکه این یک انتها خوش بنظر می رسد، از منظر واقع گرایی خیلی متقاعدنماینده نیست. بزرگ کردن بیش از 100 سگ حتی در یک مزرعه کاری تقریبا نشدنی است. جدای از ارزش های خانوادگی، این انتها از دیدی واقع گرایانه و نکات مهم دیگری محروم بود که در فیلم های بعدی دیزنی به آن ها توجه بیشتری به خرج داد.

8) انتها تاثیرگذار: ماشین ها (Cars)

  • کارگردان: جان لستر
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • محصول: 2006

ماشین ها محصول پیکسار هواداران بسیاری دارد که عاشق ماشین سواری و مسابقات آن هستند. دیزنی هم به برترین شکل ممکن داستان را روایت نموده است که نه تنها بچه ها، بلکه بزرگسالان را نیز مجذوب خود می نماید.

شخصیت اصلی، لایتنینگ مک کویین، در ابتدا خودخواه و گستاخ است، ولی تغییری شدید در زندگی اش او را به شناخت مفهوم واقعی دوستی می رساند. در دقایق انتهای تماشاگران از تماشای تغییر او لذت می برند؛ درست در همان لحظه که او تصمیم می گیرد در حین مسابقه برای یاری به ماشین دیگری توقف کند، چون بردن همواره مهم ترین مسئله در دنیا نیست.

7) انتها ضعیف: جوجه کوچولو (Chicken Little)

  • کارگردان: مارک دیندال
  • امتیاز IMDb به فیلم: 5.7 از 10
  • محصول: 2005

جوجه کوچولو نه تنها انتها ناامیدنماینده ای دارد، بلکه از شاخص ترین آثار دیزنی است که در نهایت هواداران چندانی به دست نیاورد. این انیمیشن طوری که آثار گذشته دیزنی تماشاگران را جذب کردند پیروز نبود. اما در نهایت منجر شد تا دیزنی تنها به پیشرفت بخش های فنی فیلم هایش توجه نکند و بازنگری تازه ای در روایت داستان هایش بکار گیرد.

جوجه کوچولو با وجود آغاز خوب و امیدوارنماینده اش، به علت شوخی های بی مزه و ترند-محور بودنش حوصله تماشاگران را سر برد. در انتها انیمیشن کوشش می نماید تا به هر طریقی همدلی بینندگان را جلب کند ولی پیروز نمی گردد، چون هر چه پیش از آن بود را زیادی مسخره وار برگزار نموده بود.

6) انتها تاثیرگذار: درون و بیرون (Inside Out)

  • کارگردان: پیت داکتر
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10
  • محصول: 2015

یکی از برترین ساخته های دیزنی تا الان که الهام بخش تفکر است، احساسات را تحریک می نماید و در نهایت سرگرم می نماید و تماشاگران را به خودشان نزدیک تر می سازد. درون و بیرون با پیرنگی پیچیده پیروز می گردد تا مخاطبان را در هر سنی راضی کند، به طوری که هم با صراحت مشخصی به درک بیشتر بچه ها از اثر یاری کند و هم شخصیت ها و لحظات عمیقی را فراهم سازد.

انتها درون و بیرون تماشاگر را نه تنها به سفری درون فکر رایلی می برد، بلکه به روان والدین و افراد پیرامونش نیز توجه می نماید. این صحنه ها بسیار بامره اند ولی مهم تر از آن به بیننده یاری می نمایند تا بداند که در تجربه این احساسات تنها نیست و تغییر حالت هایی چون ناراحتی به رشد یاری می نماید.

5) انتها ضعیف: پوکاهانتس (Pocahontas)

  • کارگردانان: اریک گلدبرگ٬ مایک گابریل
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.7 از 10
  • محصول: 1995

این اقتباس انیمیشنی از داستان پوکاهانتس قرار بود یک روایت عاشقانه تمام عیار باشد. با این حال به مانند شیرشاه که تقریبا همزمان با آن اکران شد به پیروزیت دست پیدا نکرد. یکی از دلایل عمده این عدم پیروزیت را می توان به ناسازگاری شخصیت پوکاهانتس با فرمول های جواب پس داده دیزنی در خصوص پرنسس های پیشینش نسبت داد.

این انیمیشن اقتباسی آزادانه از داستانی واقعی است، دیدار جان اسمیت و پوکاهانتس. با وجود اینکه به طور کلی اقتباسی قابل قبول است، انتها بندی راضی نماینده نیست. پوکاهانتس با جان اسمیت خداحافظی می نماید و به تماشای او در حال دور شدن با قایق می نشیند؛ به عبارت دیگر انتها خوشی که در حال رقم خوردن بود به یکباره متوقف می گردد.

4) انتها تاثیرگذار: وال ای (Wall-E)

  • کارگردان: اندرو استانتون
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10
  • محصول: 2008

این محصول پیکسار پیشرفت غیرمنتظره دیزنی در داستانگویی و امکانات فراوری را نمایندگی می نماید. این انیمیشن هیچکس را از تماشای خود ناامید نمی نماید و می توان از آن به عنوان یک شاهکار و اثری بالغانه نام برد که سرنوشت شوم بشر در صورت بی توجهی به مسائل زیست محیطی را موکد می نماید.

در انتها، این عشق است که پیروز می گردد؛ ایو به بازسازی وال ای می پردازد و در این بین می ترسد که او حافظه اش را از دست بدهد، ولی مداومت و عاطفه ایو است که باعث می گردد وال ای گذشته اش را به خاطر آورد. در سوی دیگر انسان ها نیز با امید به اصلاح مسائل زیست محیطی به زمین بازمی گردند تا رابطه ای پایدار و سالم با آن برقرار سازند.

3) انتها ضعیف: رالف اینترنت را خراب می نماید (Ralph Breaks The Internet)

  • کارگردانان: ریچ مور٬ فیل جانستون
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10
  • محصول: 2018

داستان رالف عالی است و این دومین ماجراجویی او نیز مؤید خلاقیت عالی و کیفیت بالای روایت و مسائل فنی در آن است. در رالف اینترنت را خراب می نماید دیزنی از نقدها و تمسخرهایی که طی این سال ها دریافت نموده بود به عنوان شوخی هایش استفاده می نماید و ثابت می نماید که در دست انداختن خودش رقیب ندارد.

همانطور که گفته شد، جالب است که دیزنی انتهای را برگزید که همه در آن خرسند نیستند و رویاهای شخصی بر آرزوهای جمعی اولویت دارند. با این حال باز تا حدودی ناامیدنماینده است که ونلوپه را در حالتی ببینیم که گویی هرگز خرسند نیست و آماده است تا جان دیگران را برای کسب شادی های لحظه ای به خطر بیاندازد. هر چه بیشتر که به این انتها فکر کنیم، اشکالات پنهان آن بیش از پیش نمایان می گردد.

2) انتها تاثیرگذار: داستان اسباب بازی 3 (Toy Story 3)

  • کارگردان: لی آنکریچ
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10
  • محصول: 2010

تمام فیلم های مجموعه داستان اسباب بازی عالی بودند، اما قسمت سوم آن عمق بخصوصی دارد و پیغامی مختص به آن ها که با فیلم های قبلی بزرگ شده اند. داستان این قسمت حاوی فرمول ایده آلی برای ساخت یک دنباله پیروز بدون افت کیفیت از منظر خلاقیت است. داستان اسباب بازی 3 ریتمش را تا انتها حفظ می نماید و تا مدتی نیز به عنوان انتها بزرگ این مجموعه در نظر گرفته می شد.

در انتها، وودی، باز و دیگر اسباب بازی های بازمانده اندی هیجان انگیزترین و تکان دهنده ترین ماجراجویی ممکن را از سر می گذرانند. حالا صاحبشان بزرگ شده و آن ها دیگر بخشی از زندگی او نخواهند بود. هیچ طرفداری نمی تواند در انتها و وقتی اندی اسباب بازی هایش را می بخشد جلوی اشک هایش را بگیرد. این انتهای معرکه بود که نشان می داد زندگی مراحلی دارد که ما رفته رفته آن ها را پشت سر می گذاریم، پس برترین و سالم ترین راه به جلو پیش رفتن است و در کنارش برقراری صلح با گذشته.

1) انتها ضعیف: داستان اسباب بازی 4 (Toy Story 4)

  • کارگردان: جاش کولی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10
  • محصول: 2019

با وجود اینکه قسمت چهارم این دنیا ماجراجویی خوبی را نمایش می دهد، به هیچ عنوان نزدیک قسمت قبلی از منظر عاطفی نمی گردد. انتها بندی این قسمت، جایی که وودی راستا متفاوتی را نسبت به دوستانش برمی گزیند واقعا قانع نماینده نیست.

با وجود اینکه علت این اتفاق قابل درک است، با ذات وودی سازگار نیست. جدای از این، انتها بندی قسمت سوم بی نقص بود و حداقل اضافه کردن نکته خاصی بر آن بسیار سخت. اما با این وجود داستان اسباب بازی 4 همچنان نسبت به انیمیشن های دیگری که ایده های مشابهی داشتند در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2165

به "5 انتها تاثیرگذار و 5 انتها ضعیف انیمیشن های دیزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 انتها تاثیرگذار و 5 انتها ضعیف انیمیشن های دیزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید