آنچه درباره سیر سیاه باید بدانید

به گزارش تعطیلات رو، اشتباه نکنید! سیرهای سیاه با سیرترشی هایی که به واسطه افزودن سرکه قرمز تغییر رنگ داده اند، متفاوتند. سیر سیاه کمتر در ایران دیده می شود و نوعی فرآورده تخمیری است که معمولا از آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا استفاده می شود و خواص تغذیه ای فوق العاده ای به آن نسبت داده اند.

آنچه درباره سیر سیاه باید بدانید

دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی در مورد این محصول اطلاعات جالب توجهی را در اختیار ما گذاشته است که به شرح آن می پردازیم.

سیر سیاه سال های زیادی است که در کشورهای کره شمالی، ژاپن، تایلند و در 10سال اخیر در تایوان و سایر کشورها مصرف آن رواج پیدا کرده و در تعدادی از کشورها به عنوان ماده ای سلامت بخش شناخته شده است.

این محصول، فرآورده ای است که از تخمیر سیر معمولی در درجه حرارت و رطوبت بالا به دست می آید. طی این فرآیند، رنگ سیر سیاه شده و طعم آن شیرین و بافت ژله ای پیدا می کند.

بر اساس مطالعاتی که روی سیر سیاه اجرا شده به دلیل تغییراتی که در فرایند تخمیر روی آن اتفاق می افتد در مقایسه با سیر سفید معمولی بر خواص آنتی اکسیدانی، ضدسرطانی، ضددیابت و ضدالتهاب آن افزوده می شود.

مصرف این نوع سیر به سبب ترکیبات مفیدی که دارد به خصوص برای کنترل سرطان معده و روده پیشنهاد می شود. سیر سیاه در کاهش وزن نیز مؤثر بوده و می تواند حجم توده چربی بدن را کاهش دهد.

مطالعات حاکی از این است که سیر سیاه سبب کاهش چربی بد خون (LDL) و تری گلیسیرید و افزایش چربی خوب خون (HDL) می شود و آن را به عنوان عامل ضددیابت می شناسند؛ ضمن این که این نوع سیر با کم کردن آنزیم های کبدی در بهبود کبد چرب نیز نقش دارد.

آترواسکروز یا انسداد عروق فرآیندی التهابی است که سیر سیاه با خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی از بروز آن ممانعت می کند و در کنترل فرآیندهای آلرژیک بدن نیز نقش مفیدی داشته و مصرف آن پیشنهاد می شود.

با توجه به این که سیرهای معمولی به دلیل طعم و بوی خاصی که در دهان و تنفس و حتی بوی بدن ایجاد می کنند، کمتر استفاده می شوند اما سیر سیاه بوی کمتری دارد و می توان در مصارف روزانه از آن استفاده کرد البته مصرف زیاد از حد سیر سیاه توصیه نمی شود، زیرا با توجه به pH اسیدی که تولید می کند به خصوص برای بیماران با مسائل گوارشی مناسب نیست.

به یاد داشته باشید با وجود خواص زیادی که برای سیر سیاه مطرح شده هنوز به بررسی و مطالعات جامع تر و آزمایش های انسانی بیشتری نیاز دارد تا بتوان آن را برای همه و به راحتی تجویز کرد.

فاخره بهبهانی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1743

به "آنچه درباره سیر سیاه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه درباره سیر سیاه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید