تحولات سیاسی و تاثیرات آن بر صنعت گردشگری کشورها

به گزارش تعطیلات رو، همان طور که از طریق اخبار این چند روز اخیر مطلع شده اید، جمعه شب، کشور ترکیه شاهد یک کودتای نظامی بود. بدون شک تحولات سیاسی کشورها می توانند تاثیرات گاه جبران ناپذیری بر گردشگری یک کشور داشته باشند. با خبرنگاران همراه باشید تا نمونه هایی از تاثیرات این تحولات را بر توریسم مناطق مختلف بررسی کنیم.

تحولات سیاسی و تاثیرات آن بر صنعت گردشگری کشورها

فعالیت ها و درگیری های مسلحانه اخیر در ترکیه که شامل بمب گذاری های داعش نیز می شود، صنعت گردشگری این کشور را نشانه رفته و با خطر جدی روبه رو کرده است. البته کودتا در ترکیه اتفاق تازه ای نیست. از سال 1960 تا 1997 چهار کودتا در ترکیه به وقوع پیوسته که در طی آن وقایع تلخ و خونینی رخ داده و نظامیان قدرت را به دست گرفته اند.

در جریان کودتای یک روزه اخیر نیز پرواز هواپیماها به این کشور لغو شد و وزارت خارجه ایران نیز از گردشگران ایرانی و ایرانیان مقیم در ترکیه درخواست کرد تا اطلاع ثانوی محل اقامت خود را ترک نکنند، از حضور در تجمع ها خودداری کنند و به هشدارهای امنیتی مسئولان مربوطه توجه کنند.

اکنون به نظر می رسد که با این اتفاقات، گردشگری ترکیه با مشکل جدی روبرو شود. اما شرایط فعلی این کشور به نحوی است که به نظر می رسد مرتب کردن اوضاع و بازگردان شرایط به حال سابق بسیار سخت است.

به عقیده همه کارشناسان یکی از مهم ترین عواملی که سبب جذب گردشگران به یک کشور می شود، ثبات و امنیت سیاسی است. ناآرامی ها سبب می شود تا گردشگران از اهمیت و اعتبار فرهنگی و تاریخی یک مقصد گردشگری چشم بپوشند و راه خود را به سوی جهت دیگری کج کنند. چرا که این بی ثباتی حتی برای مدت کوتاه نیز می تواند صنعت گردشگری را با مشکل روبرو کند.

علاوه بر ترکیه چند کشور پربازدید دیگر از جمله تایلند و مصر نیز درگیر کودتای نظامی بوده اند.

ترکیه

ترکیه از سال ها پیش با سرمایه گذاری در صنعت گردشگری آن را به یکی از منابع اصلی درآمد خود تبدیل کرده است. البته شرایط آب وهوایی، ویژگی های جغرافیایی و جاذبه های تاریخی و فرهنگی این کشور نیز در رشد گردشگری این منطقه تاثیرگذار بوده اند. قرار دریافت ترکیه در کنار دریای اژه، مرمره، مدیترانه و سیاه موجب تسهیل شرایط برای افزایش ورود گردشگران به این کشور شده است. گردشگری ترکیه تا جایی گسترش یافت که در پایان سال 2014، تعداد گردشگران ورودی به آن به 40 میلیون نفر رسید.

از سال 2006 به بعد گردشگری ترکیه روند روبه رشدی داشته اما اگر به گذشته برگردیم خواهیم دید که کودتا در تاریخ ترکیه چطور گردشگری آن را با مشکل روبرو کرده است. آخرین کودتا در ترکیه در سال 1997 به وقوع پیوسته است. این تحول سیاسی موجب کاهش تعداد گردشگران در دو سال متوالی شد. تا اینکه در سال 2000 تعداد گردشگران به حالت سابق یعنی بالغ بر 9 میلیون نفر رسید و درواقع گردشگری این کشور احیا شد. از آن پس در فاصله سال های 2000 تا 2014 گردشگری در این کشور به سبب شرایط آرام و مساعد، روند روبه رشدی داشته و تنها در سال 2006 رشد گردشگران بین المللی ورودی به ترکیه منفی بوده است .

این روزها نیز وقوع درگیری ها و تحولات سیاسی مختلف در این کشور مانند ظهور داعش، اوج گیری درگیری با کردها، تنش با روسیه و کودتای روزهای گذشته موجبات نگرانی سیاستمداران این کشور را از تبعات ناشی از کاهش گردشگران فراهم کرده است .

تایلند

تایلند هم مانند ترکیه یکی از قطب های گردشگری به ویژه در شرق آسیا است. این کشور نیز در سال 2014 شاهد یک کودتای نظامی بوده است. در پنج ماه اول سال 2014 آمار گردشگران تایلند 5 درصد کاهش یافت. پیش از این نیز در سال 2006 کودتایی درنتیجه بحران سیاسی سال 2005و 2006 به وقوع پیوسته بود. درواقع می توان گفت که این کشور به طور متوسط هر 3-2 سال یک بار با تنش های داخلی روبرو شده است. از تحولات سیاسی تا پدیده های جغرافیایی مثل سیل و سونامی یا گسترش بیماری های مختلف چون انتشار ویروس سارس .

از آن جایی که این کشور، تاکید شدیدی بر صنعت گردشگری خود دارد، این اتفاقات و تنش ها به خوبی مدیریت شده و توریسم تایلند را از پا نیانداخته اند. سوال مهم اینجاست که تایلند چگونه توانسته این بحران ها را به خوبی مدیریت کند و گردشگری خود را نجات دهد؟

در مورد کودتای سال 2014، نهاد گردشگری تایلند با کمک بخش خصوصی، کمیته بحران تشکیل داد تا بتواند هر چه سریع تر صنعت گردشگری تایلند را از سقوط نجات دهد. رابطه با سفارتخانه ها و نهادهای دولتی و برپایی نمایشگاه های سفر و فروش بسته های سفر به تایلند، از راهکارهای این کشور برای خروج از بحران بودند.

مصر

مصر نیز مانند سایر کشورهای خاورمیانه در سال های اخیر با تحولات و ناآرامی های متعددی روبرو بوده است. گردشگری این کشور با وجود ظرفیت های فراوان پس از کودتای نظامی سال 2013 با مسائل زیادی روبرو شده که هنوز هم پیامدهای آن مشاهده می شود.

کاهش درآمد حاصل از گردشگری در این کشور که پیامد ناآرامی های سیاسی بوده، موجب نارضایتی مردم و ضعف اقتصادی شده است. پس از این کودتا، آمار گردشگران وارد شده به این کشور در حدود دو میلیون نفر کاهش یافت.

قبل از این کودتا نیز در سال 2011، انقلاب مصر و افزایش ناآرامی ها به گردشگری این کشور آسیب زده بود. در سال 2013 مصر میزبان کمترین تعداد گردشگر از سال 2006 به بعد بود. گرچه در سال 2014 این آمار اندکی بهبود پیدا کرده است اما هنوز با آمار گردشگران مصر در سال های قبل از انقلاب و کودتا فاصله زیادی دارد.

Save

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 617

به "تحولات سیاسی و تاثیرات آن بر صنعت گردشگری کشورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات سیاسی و تاثیرات آن بر صنعت گردشگری کشورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید