فراوری 12 درصد گندم کشور، 130هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است

به گزارش تعطیلات رو، به گزارش خبرنگاران، خالد جعفری ظهر امروز در جشن شکرگزاری گندم (خرمانان) گفت: استان کردستان به لحاظ اراضی کشاورزی، اقلیم آب و هوایی، میزان بارندگی و روان آب ها یکی از استان های مستعد و برخوردار در حوزه توسعه بخش کشاورزی است و در حال حاضر یک میلیون و 230 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که حدود 800 هزار هکتار آن اراضی درجه یک و درجه دو است.

فراوری 12 درصد گندم کشور، 130هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است

وی با بیان اینکه استان کردستان سالیانه 5 میلیارد مترمکعب روان آب دارد، اضافه کرد: متاسفانه با توجه به منابع آبی سرشاری که در اختیار داریم، تنها 130 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی است و با پیش بینی های به عمل آمده انتظار داریم تا سال آینده 100 هزار هکتار دیگر را نیز به زیر کشت آبی ببریم.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: سهم ارزش اضافه کرده بخش کشاورزی و فراوریات ناخالص کشور در این حوزه حدود 27 درصد است که کردستان به رقم 12 درصد رسیده و حدود 30 درصد اشتغال در این استان نیز در حوزه کشاورزی است.

جعفری با بیان اینکه به ازای هر مترمکعب آب در کردستان، 1.5 کیلوگرم ماده خشک دریافت می گردد و میانگین کشوری در این بخش حدود 1.3 کیلوگرم است، یادآور شد: در حال حاضر ضریب مکانیزاسیون در این استان 2.3 درصد است که نسبت به میانگین کشوری که 1.7 درصد است، وضعیت بهتری داریم.

وی در ادامه گفت: از مجموع 130 هزار هکتار اراضی آبی استان حدود 51 درصد تحت آبیاری تحت فشار است که حدود 40 درصد آن را شامل می گردد که میانگین کشوری در این بخش 21 درصد است و این نشان دهنده زمینه های مناسب برای توسعه بخش کشاورزی در کردستان است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بیشترین فراوری گندم مربوط به سال زراعی 95-94 با 950 هزار تن بود، گفت: سال جاری این رقم به یک میلیون و 17 هزار تن خرید گندم انجام شده و حدود 660 میلیارد تومان تاکنون به کشاورزان پرداخت گردیده است.

جعفری اضافه کرد: در حال حاضر علیرغم اینکه بیشترین فراوری گندم ما به صورت دیم است اما بیش از 98 درصد مراحل داشت و برداشت محصول به صورت مکانیزه صورت می گیرد و از ماشین آلات پیشرفته و بذور اصلاح گردیده در بخش کشاورزی دیم استفاده می گردد.

وی ادامه داد: در بحث برداشت سال جاری 1650 کمباین وظیفه برداشت را به عهده داشتند که 650 دستگاه آنها مهاجر بودند و با توجه به اینکه محصول کردستان در مدت زمان مناسب و کمتری برداشت شد، حجم ریزش گندم پایین آمده و میزان فراوری نیز به طبع افزایش داشته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: همچنین با نظارت های دقیق از فعالیت ماشین آلات معدوم جلوگیری شد تا از حجم ریزش جلوگیری گردد چرا که اگر تنها 1 درصد از افت ریزش گندم در زمان برداشت جلوگیری کنیم، 15 میلیارد تومان به درآمد کشاورزان اضافه کرده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 58

به "فراوری 12 درصد گندم کشور، 130هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 12 درصد گندم کشور، 130هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید