حفاران غیر مجاز به غار تازه کشف شده در خورزنه زودتر رسیدند

به گزارش تعطیلات رو، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، حفاران غیر مجاز به غار تازه کشف شده در خورزنه زودتر رسیدند.

حفاران غیر مجاز به غار تازه کشف شده در خورزنه زودتر رسیدند

بدنبال شناسایی یک غار نو در منطقه خورزنه در استان همدان، حسین زندی، فعال میراث فرهنگی و محیط زیست پس از پیمایش این غار با همراهی دو غارنورد حرفه ای و محلی ها گفت: هفته گذشته از کشف یک غار نو در خورزنه اطلاع دادیم که این بار با همراهی دو غارنورد حرفه ای حمیدرضا زارع و فؤاد رضاپور و دکتر محمدیان منصور و یکی از محلی ها به نام آقای طاهریان وارد این غار شدیم. اولین بار است که این غار حرفه ای پیمایش می گردد. متاسفانه درون غار آثاری از حفاران غیرمجاز و جویندگان گنج مشاهده می گردد، چاهی در 30 متری این غار حفر شده است. در واقع، قبل از غارنوردان، حفاران غیرمجاز وارد این غار شده اند که ظاهرا به نتیجه ای هم نرسیده اند. بعضی ابزار و ادوات خود را هم داخل غار رها نموده اند.

او با اشاره به به فعالیت معدنکاران در منطقه باستانی خورزنه اظهار کرد: درون غارهای خورزنه که بعضی از آنها پناهگاه حیوانات محلی بوده، ریزش نموده است.

زندی که از شناسایی دو غار نوتر در کوه خورزنه اطلاع داد، گفت: تعداد غارهای شناسایی شده در خورزنه به هشت حفره رسیده است. البته محلی ها از خیلی وقتِ پیش از وجود این غارها اطلاع داشتند، اما شکافی که بین ملت و دولت وجود دارد، باعث شده مردم اعتماد ننمایند و موضوع را به گوش مسئولان نرسانند. اکنون نوبت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی است که این منطقه را ثبت و حفظ نمایند.

او یادآور شد: وسعت خورزنه به 200 هکتار می رسد، مهمترین و سریع ترین اقدامی که ضروری است برای حفظ این محوطه انجام گردد، تعطیلی معدن است. باید شغلی جایگزین معدن کاری و منطقه ثبت گردد و فقط طبیعت گردان وارد شوند، نه حفاران غیرمجاز. آنچه در پیمایش غارهای نو خورزنه مشاهده کردیم، حضور حفاران غیرمجاز پیش از مدیران و مسئولان است. متاسفانه مسئولان میز و اتاق خود را رها نمی نمایند تا ببینند بیرون از محل کارشان چه اتفاقی درحال وقوع است.

زندی گفت: معدن غیرمجاز خورزنه که می گویند کسی اجازه ندارد از آن برداشت کند، همچنان شاهد انفجار و برداشت سنگ است. این معدن در عرصه غارهای طبیعی و تاریخی خورزنه واقع شده و متاسفانه مسئولان تا کنون برای تعطیل کردن آن اقدامی ننموده اند. اگر انفجارها و برداشت سنگ ادامه داشته باشد، غاری که بتازگی شناسایی شده است نابود خواهد شد. این معدن در دل یک اثر تاریخی و طبیعی همچنان فعال است و مسؤولان در خواب به سر می برند.

او بعلاوه از مردم همدان خواست ثبت ملی و حفاظت از خورزنه را به مطالبه عمومی تبدیل نمایند.

بعلاوه فؤاد رضاپور، یکی از غارنوردان که غار تازه شناسایی شده خورزنه را اخیرا پیمایش نموده، گفت: غاری که هفته گذشته معرفی گردید، دارای حیات جانوری است و به لحاظ باستان شناسی فاقد نشانه است و کاملا طبیعی بوده و به لحاظ زمین شناسی غار جوانی محسوب می گردد، اما به مطالعات زمین شناسی بیشتری احتیاج دارد.

او بعلاوه اظهار کرد: انفجار معدن باعث ریزش یکی از دهلیزهای داخل این غار شده و مدخل را مسدود نموده و ادامه کاوش و پیمایش سخت شده است. برای همین ضرورت دارد تا شعاع چند کیلومتری غارها فعالیت معدن انجام نگردد، چیزی که در خورزنه و دیگر منطقه ها کشور رعایت و توجه نشده است.

این غارنورد به فعالیت حفاران غیرمجاز درون این غار اشاره نمود و اضافه نمود: افراد سودجو به خیال پیدا کردن گنج به کف غار آسیب زده اند. برای حفظ غارهای خورزنه ضروری است منطقه سریع تر ثبت ملی شده و اقدامات بعدی برای توقف فعالیت معدنِ نزدیک آن صورت گیرد.

حمیدرضا زارع، غارنورد هم با اشاره به کاوش های ناشیانه حفاران غیرمجاز درون غارهای جوان تر خورزنه بیان نمود: بهتر است این غارها تا زمان پیمایش، نقشه برداری، مطالعه و بهره برداری بسته بمانند تا ثبت ملی شوند.

صاحب محمدیان منصور، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و مدیر پروژه تبدیل خورزنه به سایت موزه تاریخ طبیعت و ورزش هم پس از پیمایش غارهای تازه شناسایی شده اظهار کرد: در منطقه خورزنه، معدن باستانی جز ویژگی اصلی بشمار می آید که طبق گزارش ها از دوره اشکانی برداشت سنگ از این کوه سابقه داشته است. با توجه به جنس سنگ های این منطقه، غارهای زیادی ایجاد شده و جنس سنگ هم مناسب مجسمه سازی و استفاده برای پایه ستون و مواردی مشابه بوده است و از دوران کهن از سنگ های این منطقه استفاده میشد. در دوران نو هم کاربری آن بیشتر برای صخره نوردی بوده، ضمن اینکه ویژگی های جانوری مجذوب کنندهی دارد. دیواره های صخره نوردی زیادی در خورزنه وجود دارد و به نوعی مدرسه صخره نوردی بشمار می آید که از این نظر مجذوب کننده است. علاوه بر این منطقه بافت گیاهی بکری دارد.

محمدیان منصور گفت: مجموعه غارهایی که تا کنون در خورزنه شناخته شده دستکند بوده و فرضیه استقرار کهن و یا نیایشگاه مطرح بوده است، ولی غاری که اهالی اخیرا معرفی نموده اند چند سالی است که روی آن شناخت دارند و به نام جمشید شناخته شده است، ولی تا به امروز مطالعه و گزارش نشده بود. در بازدید آماتوری که از غار داشتیم متوجه شدیم بدون تجهیزات نمی توان این غار را پیمایش کرد و پس از آنالیز های حرفه ای تر متوجه شدیم این غار طبیعی است و ویژگی نوی به این منطقه اضافه شده که شبکه ای از غارها است و مجذوب کنندهیتی برای گردشگران حرفه ای دارد، ولی باید نقشه برداری گردد. اولین گام عاجل هم ثبت محوطه و عرصه باستانی و طبیعی خورزنه است. پس از آن، مسیرهای گردشگری تعریف گردد. سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست هم باید پای کار بیایند تا این منطقه حفظ گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1875

به "حفاران غیر مجاز به غار تازه کشف شده در خورزنه زودتر رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاران غیر مجاز به غار تازه کشف شده در خورزنه زودتر رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید