خبرنگاران مدیر جهاد کشاورزی: کاشمر جزو سه شهرستان خرده مالک در کشور است

به گزارش تعطیلات رو، مشهد- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: این شهرستان خرده مالک ترین شهرستان خراسان رضوی و جزو سه شهرستان خرده مالک در کشور است.

خبرنگاران مدیر جهاد کشاورزی: کاشمر جزو سه شهرستان خرده مالک در کشور است

حسین محمدی روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران اضافه کرد: گرچه خرده مالکی آسیب هایی را به بخش کشاورزی وارد می نماید، اما سال به سال نیز خرده مالک تر می شویم.

وی ادامه داد: هرچند باید آب را بهینه مصرف کنیم اما به خاطر خرده مالکی نمی توانیم از سیستم های نوین آبیاری استفاده کنیم به همین جهت در دیداری که چندی پیش با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم درخواست شد آبیاری کم فشار در منطقه اجرا گردد که مقرر گشت سهمیه کاشمر به طور ویژه در نظر گرفته گردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه اکنون 374 هزار واحد دامی در این شهرستان داریم، از فراوری بیش از 216 هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در کاشمر اطلاع داد و گفت: این شهرستان توان بسیار خوبی در بخش کشاورزی دارد به طوری که در محصولاتی مانند انگور، زعفران، بادام، طالبی و خیار دارای رتبه های اول تا سوم استان هستیم و برآورد ارزش مالی کل فراوری محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات کاشمر بالغ بر 9 هزار و 57 میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 244 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، 220 رشته قنات، 188 دهانه چشمه و 32 رودخانه فصلی در این شهرستان داریم که از این تعداد حدود 86 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استحصال می گردد.

محمدی ادامه داد: طی هفت ماه گذشته اقدام به نجات بادامستان های ریوش نمودیم، اگرچه پارسال برای احیای 11 هکتار اقدام شد ولی سال جاری 66 هکتار دیگر به این میزان اضافه نموده شد و 120 میلیون تومان برای احیای بادامستان نیز اختصاص یافت.

وی گفت: چون کوه سرخ یکی از شهرهای بسیار خطرآفرین در بخش کشاورزی است، به همین جهت مجبور شدیم در کنار نجات بادامستان به سوی ارقام مقاوم به سرما برویم، اکنون از 22 هزار هکتار بادامستان فقط 12 هزار 800 هکتار باقی مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر از وجود دو کارخانه طلای سفید (پنبه) و کارخانه لینترگیری که جزو چهار کارخانه لینترگیری کشور محسوب می گردد و کارخانه نساجی در منطقه اطلاع داد و اضافه کرد: فراهم شدن زیرساخت ها موجب شد سطح زیر کشت پنبه نسبت به سال قبل از 200 هکتار به 600 هکتار افزایش یابد.

وی مهم ترین رکن بخش کشاورزی را آب دانست و ادامه داد: با اینکه از 17 سال قبل با خشکسالی روبرو هستیم و از دو سال قبل به ترسالی رسیدیم و سال جاری رتبه سوم استان را در بارش ها داشتیم، ولی چون بیش از 95 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می گردد سفره های زیرزمینی خالی شده است.

محمدی گفت: باید مدیریت خاموشی چاه ها به دست خود کشاورز باشد نه آب منطقه ای یا جهاد کشاورزی، نباید در زمانی که کشاورز احتیاج مبرم به آب دارد به یک باره بخش غیرتخصصی نظر بدهد و اقدام به خاموشی چاه ها کند.

وی اضافه کرد: در شهرستان کاشمر و خلیل آباد دیگر جایی برای احداث استخر نیست، در تمام زمین ها استخر غیرمجاز احداث نموده اند لذا باید با متخلفین و کسانی که اقدام به آب فروشی می نمایند برخورد گردد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در مورد تغییر کاربری ها هم گفت: گرچه تغییر کاربری های فعلی در باغات مربوط به 10 سال قبل است، اما اعلام شده است هر کاربری غیرمجاز در همان ابتدا باید تخریب و با متخلفین برخورد گردد.

وی گفت: شهرک گلخانه ای کاشمر که از 12 سال قبل بلاتکلیف مانده بود اکنون مشکل گاز و برق آن برطرف شده و پیمانکار در حال آب رسانی به 42 واحد در 15 هکتار است و طی چند ماه آینده واگذاری نیز انجام می گردد.

محمدی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار کشت های گلخانه ای، فعال شدن این پروژه را گامی ارزشمند در زمینه توسعه فراوری محصولات متنوع کشاورزی و افزایش اشتغال دانست و اضافه کرد: اولویت در واگذاری واحدها با کارشناسان، دانش آموختگان و سرمایه گذاران بومی است که به زودی با فراهم شدن زیرساخت ها اقدامات لازم برای واگذاری 42 واحد این گلخانه انجام می گردد.

کاشمر در 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1135

به "خبرنگاران مدیر جهاد کشاورزی: کاشمر جزو سه شهرستان خرده مالک در کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیر جهاد کشاورزی: کاشمر جزو سه شهرستان خرده مالک در کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید