خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد

به گزارش تعطیلات رو، خبرنگاران/یزد محقق و نویسنده یزد از جمله مشاهیر صاحب نام استان یزد را مرحوم خداداد خنجری نام برد و با اشاره به گمنامی این چهره فرهنگی اقلیت زرتشتیان یزد، به تشریح آثار و خصائص وی پرداخت.

خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد

حسین مسرت در گفتوگو با خبرنگار خبرنگاران ضمن بیان این که زنده یاد خداداد خنجری از بس گمنام بود، بسیاری از یزدیان او را نمی شناسند، توضیح داد: خنجری از زرتشتیان نیک منش یزد بود که در سال 1324 خورشیدی در محلّۀ خرّمشاه یزد به جهان آمد و تحصیلات را در همان خرّمشاه و در دبستان خدادادی به انتها برد و از همان وقت، استعداد خودش را نشان داد.

وی اضافه نمود: این فرهیخته یزدی که همواره شاگرد زبده ای بود، تا دیپلم در یزد ماند و بعد از این که در دانشسرای هدایت یزد و اصفهان تحصیل کرد، فوق دیپلم ریاضی را گرفت و دانشنامۀ ریاضی خودش را از دانشگاه پلی تکنیک تهران دریافت کرد.

مسرت با اشاره به این که خنجری در سال 1359 ازدواج کرد و سه فرزند ممتاز و برومند از او برجای مانده است، اعلام نمود: متاسفانه وی بنا به عارضۀ پزشکی که پیدا کرد و به سرطان دچار شد، عمر کوتاهی داشت ولی با این که قبل از درگذشت می دانست که سرطان دارد، همواره با روحیه و بانشاط بود و مردم از روحیۀ این معلّم صبور تعجّب می کردند.

وی در ادامه از خدمات فرهنگی مرحوم خداداد خنجری به تشکیل کلاس های دینی برای هم کیشانش و دیگری بنیان کتابخانه ناهید در خرّمشاه اشاره و عنوان نمود: تقریباً بیشتر کسانی که در زمینۀ پیشینه و بناهایی زرتشتیان یزد کار می کردند، از محضر پرفیض او استفاده می کردند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه یزد مقالات مرحوم خنجری که در مجلات چیستا، هوخت، فروهر و مجموعۀ مقالات او در کنگرۀ تحقیقات ایرانی را گواه خدمات فرهنگی اش ذکر کرد و گفت: خوشبختانه خنجری در سال های انتهای زندگی خود همانطور که گفته شد؛ چون از انتها زندگی خود خبر داشت، موفّق به چاپ سه کتاب به نام های آتش و آتشکده، چهل ستاره از کهکشان اندیشۀ زرتشت و بینش زرتشت شد ولی روزگار امانش نداد تا آن کار عظیم خود را به نام فرهنگ زرتشتیان یزد به انتها برساند.

مسرت یاداور شد: نکتۀ گفتنی درباره روانشاد خنجری، منش و کردار او بود به طوری که بسیار مهربان بود، به هم کیشان و همسایگان خود بسیار یاری می کرد و بدون این که کسی بفهمد، مخفیانه بیشترین یاری ها را به مردم ها می رساند و واقعاً به سه پیغام پیغامبر خود یعنی پیغام های گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک معتقد بود.

وی از دیگر ویژگی های خنجری را چنین بیان نمود: او دانش آموزان بی بضاعت را به رایگان درس می داد، وقت شناس و صبور بود و بسیاری از مسائل بچه ها را خودش حل می کرد و همین باعث شد روزی که مراسم عظیمداشت او برگزار گردید، تمام دانش آموزان مسلمان و زرتشتی او شرکت کردند و مسلمانان برای او فاتحه و زرتشتیان نیز بنا بر سنت خودشان برایش ایراد دعا کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 969

به "خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خداداد خنجری از مشاهیر نامی اقلیت زرتشتی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید