خراسان: ایتالیا و تقدم پوپولیسم بر دموکراسی

به گزارش تعطیلات رو، خبرنگاران : علیرضا رضاخواه درسرمقاله روزنامه خراسان به موضوع ایتالیا و تقدم پوپولیسم بر دموکراسیپرداخت.

خراسان: ایتالیا و تقدم پوپولیسم بر دموکراسی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران ،ایتالیایی ها آدم های خونگرمی هستند، خیلی قانون پذیر نیستند و سعی می نمایند راحت و بی دغدغه به تفریحات خود برسند. سیاست های ریاضت اقتصادی هیچ وقت در این کشور جواب نخواهد داد، حتی این روزها که بحران اقتصادی اروپا همچون گردابی دولت های این کشور را در خود فرو می برد.

شاید به همین خاطر است که در جدی ترین رقابت سیاسی این کشور یک دلقک با حزبش در جایگاه سوم قرار گرفته و 26 درصد جایگاه های مجلس را از آن خود می نماید و سیلویو برلوسکونی، اسطوره فساد در میان سیاستمداران دنیا، اکثریت مجلس سنا را به دست گرفته و بار دیگر بازگشت پیروزمندانه اش را به صحنه سیاسی ایتالیا جشن می گیرد. حزب چپ میانه این کشور به ریاست پیر برسانی از حزب برلوسکونی در کرسی های مجلس عوام پیشی گرفته و کنترل مجلس عوام را به دست گرفت اما نتوانسته اکثریت مجلس سنا را بدست آورد. این درحالی است که احزاب ایتالیا برای تشکیل دولت می بایست در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت کرسی ها را در اختیار داشته باشند. بپه گریلو کمدین سابق از حزب پنج ستاره پیش تر اعلام نموده بود، حزب تحت رهبری وی ائتلاف با احزاب دیگر را نخواهد پذیرفت، لذا این احتمال تقویت شده است که تشکیل دولت ممکن نباشد و از هم اکنون زمزمه هایی مبنی بر انتخابات مجدد به گوش می رسد. انتخابات اخیر ایتالیا در بحبوحه رکود عمیق اقتصادی و تدابیر ریاضتی طاقت فرسا درحالی برگزار شده است که بازارهای اقتصادی در رکود کامل قرار گرفته است و اروپا باور نموده بود که رم را به عنوان حامی برنامه اقتصادی خود خواهد داشت. شرکای اروپایی ایتالیا و بازارهای اقتصادی اروپایی خواهان آن بودند که این انتخابات به تشکیل دولتی باثبات در ایتالیا منجر گردد، دولتی که به ادامه اصلاحات اقتصادی و سیاست های کاهش استقراض پایبند باشد. اما ناگهان و بار دیگر این برلوسکونی موجود فناناپذیر عرصه سیاست ایتالیا و نماد مجسم پوپولیسم از راه رسید و امیدها را ناامید کرد.

مسئله بر سر اقتصادیات املاک و خانه های شخصی است و در ایتالیا 80 درصد مردم صاحب خانه هستند و قاعدتا باید اقتصادیات بپردازند. ماریو مونتی نخست وزیر نیز یک هفته پیش از شروع سال نو از مردم خواسته بود که با پرداخت اقتصادیات در سامان دادن به بودجه و دولت به شدت بدهکار این کشور مشارکت نمایند. اما یک روز بعد از آن سخنرانی برلوسکونی در تالار بزرگ میلان ظاهر شد و خاطرنشان کرد که در صورت پیروزی در انتخابات اقتصادیات خانه و مستغلات را حذف می نماید و حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و وعده داد که در ماه مارس اقتصادیات های دریافت شده را نیز به صاحبان املاک و مستغلات به صورت نقدی مسترد خواهد نمود: اگر به من رای بدهید می توانید پول خود را از دفاتر پست دریافت کنید.

سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا را می توان پیروز ترین سیاستمدار پوپولیست دوران مدرن نامید. این ششمین بار است که برلوسکونی کاندیدا می گردد و به گفته خودش آخرین مبارزه بزرگ سیاسی او خواهد بود. بزرگ ترین توانایی و قابلیت برلوسکونی را می توان تسلط بر رسانه ها دانست که مسلما این قابلیت ارتباطی مستقیم با میزان دارایی های هنگفت او دارد. برلوسکونی ثروتمندترین شخصیت سیاسی دنیا است. او مالک باشگاه آث میلان می باشد و ثروتش به میلیاردها دلار می رسد. با این ثروت برلوسکونی ثروتمندترین مرد ایتالیا است. او همچنین مالک امپراتوری بزرگ رسانه ای در ایتالیا است و از این بابت بسیاری او را رقیب روبرت مرداک غول رسانه ای دنیا می دانند. به هر حال ظاهرا بحران آشکار و پنهانی که در اروپا وجود دارد باعث شده است تا مردم از برنامه ریزی درازمدت چشم پوشی نمایند و بیشتر به امتیاز و لذت های زودگذر روی بیاورند. این رویکرد باعث شده است تا افرادی مانند برلوسکونی در میدان قدرت حضور پیدا نمایند. اروپا نگران است عدم پیروزی قاطع هیچ یک از احزاب ایتالیا در این انتخابات، سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به وضعیتی مشابه انسداد سیاسی یونان مبتلا کند.

با این حال این ترس نیز وجود دارد که موج جدیدی از پوپولیسم با حضور دوباره برلوسکونی در اروپا به راه افتد. دموکراسی های غربی با یک بحران اساسی روبرو هستند. با حضور برلوسکونی طلیعه این بحران در ایتالیا دمیده شده است. همه کشورهای اروپایی در حال گرفتار شدن در این بحران مشهور به پست مدرن هستند.این بحران برای خیلی از جامعه شناسان عبارت بود از دنیای اشباح و یا عصر پوچی که دنیا صنعتی پیش روی خود دارد،در ایتالیا این مشکل به مراتب نمایان تر است، آن هم به این دلیل که ساختار ضعیف سیاسی که ایتالیا با آن روبرو است،باعث شده بنیادهای دموکراسی نتوانند کارکرد مناسبی از خود نشان دهند. به بیان دیگر در این کشور پوپولیسم بر دموکراسی تقدم دارد.

خبرنگاران : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 306

به "خراسان: ایتالیا و تقدم پوپولیسم بر دموکراسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان: ایتالیا و تقدم پوپولیسم بر دموکراسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید