داشبورد سایپا آریا محصول مشترک ایران و چین، عامل نو تاخیر در ورود به بازار

به گزارش تعطیلات رو، سایپا آریا خودرویی است که نزدیک به 10 سال از اتمام فاز طراحی آن می گذرد. اما هنوز هم سایپا پیروز به عرضه آن به بازار نشده است. دلایل این تاخیر بسیار است و عامل جدیدی که دیگر بار به این تاخیر افزوده، داشبورد سایپا آریا است.

داشبورد سایپا آریا محصول مشترک ایران و چین، عامل نو تاخیر در ورود به بازار

بیت ران - رضا نوروزی: سایپا آریا پس از حل موضوع پیشرانه، بنا بود با داشبورد مشابه شاهین اتوماتیک به بازار بیاید. اما در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، سایپا اعلام نمود میخواهد آریا را با طراحی تازه داشبورد عرضه کند.

از دومین نمایشگاه صنعت خودرو بیش از یک سال می گذرد و شنیده ها حاکی از آن است که تا کنون تنها بخشی از قالب های داشبورد و رودری ها آماده شده است.

فراوریکننده داشبورد سایپا آریا

شرکت پلاسکوکار سایپا که یکی از زیر مجموعه های این خودروساز است، فراوریکننده داشبورد آریا خواهدبود. این شرکت در حال حاضر مشغول ساخت قالب ها است و پس از اتمام آن، روند فراوری آغاز خواهدشد. طراحی و فراوری قالب های داشبورد و رودری های سایپا به یک شرکت چینی واگذار شده است. این کار به علت نبود دانش فنی طراحی قالب های مواد سافت تاچ (داشبوردهای با مواد نرم) اجرا شده است و امیدواریم این قرارداد با انتقال دانش فنی همراه باشد. شرکت داشنگ مولد (DASHENG MOULD) چین طرف خارجی شرکت پلاسکو کار است.

تغییرات داشبورد سایپا آریا

فریم داشبورد سایپا آریا به علت پلتفرم مشترک، کاملا مشابه شاهین است. اما پوسته و ادوات آن تغییرات عمده دارد و به کنسول تازهی متصل است. اصلی ترین تغییرات داشبورد آریا نسبت به شاهین، پیروی آن از ترند روز است. مانتیور و کلاستر به هم پیوسته، کنسول دو تکه، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، شارژر وایرلس تلفن همراه، شیفترهای پشت فرمان و تزئینات کرومی از مهم ترین تغییرات است.

آپشن های دیگر

  • سامانه ورود به خودرو بدون کلید و استارت دکمه ای
  • ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
  • سانروف
  • رادار نقطه کور
  • تنظیم برقی صندلی راننده همراه با گرمکن
  • سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل
  • 2 کیسه هوای ایمنی (احتمال افزایش وجود دارد)
  • ترمزهای ABS، EBD و BA
  • سامانه کنترل پایداری همراه با سامانه کنترل حرکت در سراشیبی و سربالایی
  • گرمکن آینه های جانبی
  • شیشه های دودی عقب
  • تزئینات کرومی
  • نمایشگر لمسی همراه با نویگیشن
  • دوربین دنده عقب، به همراه سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • سنسور نور
  • رینگ های آلومینیومی طرح تازه
  • صندلی های چرمی با تریم تازه
  • باز و بسته کردن برقی آینه های جانبی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • فرمان برقی
  • دی لایت و پوزیشن لایت
  • تریم چرمی صندلی ها
  • سامانه GSI
  • سیستم SDVC (افزایش صدای سیستم صوتی با افزایش سرعت خودرو)

پیشرانه سایپا آریا

موتور سایپا آریا یک موتور دو لیتری با توان 150 اسب بخار و 204 نیوتون متر گشتاور است. این موتور دو لیتری از خانواده موتورهای میتسوبیشی است که به وسیله شرکت DAE چین و AVL اتریش پیشرفته است. پیشرانه دو لیتری آریا مجهز به دابل VVT است و سیکل اتکینسون را هم ساپورت می نماید.

بعلاوه تکنولوژی EGR دود خروجی دارد و نسبت تراکم این موتور معادل 11.5:1 است. این موتور با این ویژگی ها، استاندارد آلایندگی یورو شش را پاس می نماید. از نظر اندازه مصرف سوخت نیز در شرایط خوبی قرار گرفته است. گیربکس آریا از نوع شش سرعته اتوماتیک (AT) شرکت DAE و نسل هفتم آن است. این گیربکس با شیفتر الکترونیکی و آپشن نیوترال کنترل روی آریا سوار خواهد شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2385

به "داشبورد سایپا آریا محصول مشترک ایران و چین، عامل نو تاخیر در ورود به بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داشبورد سایپا آریا محصول مشترک ایران و چین، عامل نو تاخیر در ورود به بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید