روف گاردن کوچک راهکار موثر برای مسائل ناشی از آلودگی

به گزارش تعطیلات رو، لزوم کنترل اثرات منفی توسعه شهری، سازندگان، معماران منظر و برنامه ریزان شهری را بر آن داشته است تا برای حفظ کیفیت مطلوب محیط زندگی راهکار هایی ارائه دهند. یکی از گزینه هایی که آن ها توصیه می نمایند ساخت روف گاردن یا بام سبز است. آن ها به همه ساختمان ها اعم از مسکونی و تجاری پیشنهاد می دهند که حتی اگر فضای کمی در پشت بام دارند، به فکر ساخت یک روف گاردن کوچک باشند، اما چرا؟ برای پاسخ با ویکی ساختمون همراه باشید.

روف گاردن کوچک راهکار موثر برای مسائل ناشی از آلودگی

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن در واقع باغی در پشت بام یک ساختمان است، فضاهای سبز ساخته شده توسط بشر در بالاترین سطح سازه های مسکونی و تجاری. این منطقه سرسبز و متشکل از گیاهان مختلف به بهبود زیبایی ساختمان یاری می نماید.

روف گاردن اکنون مدت هاست که وجود دارد. مردم بین النهرین در عهد باستان درختان و بوته هایی را در بالای زیگورات ها پرورش می دادند. بعضی از خانه های اروپایی در روزگاران قدیم دارای سقف هایی پوشیده از چمن بودند. باغ های معلق بابل، یکی از عجایب هفتگانه دنیا باستان است که دارای باغ های چند طبقه با پوشش گیاهی فراوان بودند.

تا قرن بیستم، داشتن یک روف گاردن کوچک مساوی با ثروت بود. اما با توجه به مناظر شهری امروزی که ازدحام و فضای سبز کمتری وجود دارد، افراد بیشتری به توسعه روف گاردن ها روی آورده اند. اما چطور می توان روی پشت بام یک روف گاردن ایجاد کرد؟

مطلب پیشنهادی: اجرای روف گاردن ، راهنمای مرحله به مرحله ساخت روف گاردن

فواید روف گاردن کوچک

  • نه تنها یک بام سبز عایق صدا است بلکه در زمستان و تابستان نیز گرما را در داخل یا خارج حفظ می نماید.
  • باغ بام ظاهری طبیعی دارد و رنگ بام متناسب با فصول تغییر می نماید (به دلیل رنگ برگ گیاهان در بهار و پاییز).
  • طول عمر سقف به دلیل اثر محافظتی پوشش گیاهی حداقل دو برابر می گردد.
  • بام های سبز به کاهش انتشار CO2 یاری می نمایند. در کنار آن، آن ها ذرات معلق را فیلتر نموده و از این طریق به بهبود کیفیت هوا یاری می نمایند.
  • روف گاردن ها آب باران را به خوبی جذب می نمایند. در نتیجه، در صورت بارش شدید باران، فشار بر فاضلاب و روان آب ها کمتر خواهد شد.

معایب روف گاردن کوچک

  • علف های هرز نیز ممکن است در یک بام سبز ظاهر شوند. اگرچه ممکن است بام های سبز مجبور باشند با آن کنار بیایند!
  • بام های سبز توجه پرندگان و سایر حیواناتی که مشتاق جستجوی مواد خوراکی هستند را جلب می نماید.
  • ردیابی و برطرف نشت سخت تر است (آب دادن بام).
  • حتی اگر هم کوچک باشد و فضای کمی را اشغال کند، بام سبز هنوز هم به نگهداری مداوم نیاز دارد.
  • بسته به نوع روف گاردن، ممکن است هزینه های قابل توجهی برای احداث آن صرف گردد.

مطلب پیشنهادی: طراحی روف گاردن مدرن و معرفی المان های آن با تصاویر زیبا

روش های ساخت روف گاردن کوچک

سه روش ساخت برحسب تعداد لایه وجود دارند که به توضیح زیر هستند:

سیستم تک لایه

این سیستم از یک لایه خاک با عملکرد زهکشی قوی تشکیل شده است که مستقیماً در بالای یک لایه محافظ ضد آب قرار می گیرد. گیاهان در این لایه خاک رشد می نمایند. عیب این سیستم این است که در یک نقطه خاص، پایه با ریشه های گیاهان اشباع می گردد. به همین دلیل، لایه ممکن است عملکرد زهکشی خود را از دست بدهد. در این صورت ممکن است سقف خیلی مرطوب یا خشک گردد که برای گیاهان فاجعه آور است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سقف، لازم است لایه محافظ روی سقف به اندازه کافی محکم باشد. این سیستم ارزان ترین نوع روف گاردن است ولی به دلیل معایبش، از محبوبیت کمتری برخوردار است.

سیستم دو لایه

با استفاده از این سیستم، یک لایه زهکشی اضافی در زیر لایه رویی اعمال می گردد. این لایه اضافی ممکن است از حصیرهای مخصوص زهکشی یا مواد معدنی مانند سنگ های آتشفشانی یا سنگریزه های سفالی منبسط شده ساخته گردد. پس از آن، یک لایه فیلتر (پارچه فیلتر یا گاهی چمن) به بالای لایه زهکشی متصل گردد. این امر باید از رسیدن ذرات زیرلایه به لایه زهکشی و ایجاد انسداد از این طریق جلوگیری کند. در بالای لایه فیلتر، یک لایه از مواد معدنی ساخته می گردد. با بهبود شرایط زهکشی، این سیستم هنوز بسیار بهتر از سیستم تک لایه است.

سیستم سه لایه

این سیستم گران ترین و در عین حال باکیفیت ترین نوع روف گاردن است. در خصوص ساخت آن باید بگوییم که این سیستم مشابه سیستم دو لایه است. تفاوت در استفاده از مخزن آب باران است که در لایه زهکشی واقع شده است. در طول دوره های طولانی خشکسالی، گیاهان به لطف مخزن آب هنوز می توانند رطوبت کافی دریافت نمایند.

نحوه ساخت روف گاردن کوچک

اول از همه، باید در خصوص نحوه اخذ مجوز برای بام سبز اطلاعات خود را افزایش دهید. دوم اینکه، یک معمار یا پیمانکار را استخدام کنید تا فرآیند طراحی و اجرا انجام دهد. از لحاظ قانونی شما برای کل مراحل ساخت روف گاردن به معمار یا پیمانکار نیاز ندارید، اما برای ساخت اصولی باغ بام وجود آن ها لازم است.

بعضی از ساختمان ها برای مقاومت در برابر وزن اضافی که روف گاردن به پشت اضافه می نماید، طراحی نشده اند. ساختمان های دیگر ممکن است بتوانند وزن اضافی آن را تحمل نمایند اما فقط قادر به تحمل یک وزن مجاز هستند. یک معمار یا پیمانکار باید بتواند به شما بگوید که آیا در ساختمان شما احداث بام سبز شدنی است یا خیر!

سوم، حتی اگر ساختمان شما از نظر ساختاری بتواند وزن روف گاردن کوچک ساختمان شما را تحمل کند اما وزن بام سبز باید در طراحی نقش داشته باشد. سعی کنید از کمترین وزن ممکن بهره ببرید. از ظروف پلاستیکی و فایبرگلاس بهره ببرید و استفاده از سنگ فرش را محدود کنید. از خاک گلدان سبک به جای خاک باغ بهره ببرید. از سنگ ریزه ها برای زهکشی بهره ببرید تا خرده سفال یا سنگ های درشت.

چهارم، به این فکر کنید که چگونه آب را به باغ پشت بام خود می رسانید. در هوای گرم پشت بام باید مرتباً آبیاری گردد و حمل سطل های سنگین آب به پشت بام کاری اصولی و عملی نیست! داشتن سیستم ذخیره آب در داخل و یا نصب سیستم آبیاری اتوماتیک را در نظر بگیرید. به طور کلی، روف گاردن کوچک از بخش های زیر تشکیل شده است که باید به ترتیب اجرا شوند:

  1. لایه ضد آب
  2. لایه عایق
  3. لایه زهکشی
  4. لایه ژئوتکستایل
  5. خاک
  6. پوشش گیاهی

سخن آخر

کیفیت زندگی در مناطق شهری هر لحظه بدتر می گردد! شهرها برای کاهش پدیده جزیره گرمایی و آلودگی هوا و صدا با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند. از این رو، شهرها دست به دامن فضاهای سبز مانند روف گاردن شده اند. روف گاردن ها می توانند چه از نظر زیبایی و چه عملکردی یک راه چاره موثر برای مسائل ناشی از آلودگی باشند. به همین دلیل، می توان حتی برای فضاهای کوچک نیز به فکر احداث یک روف گاردن کوچک بود.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1326

به "روف گاردن کوچک راهکار موثر برای مسائل ناشی از آلودگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روف گاردن کوچک راهکار موثر برای مسائل ناشی از آلودگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید