زنگنه:دلم می خواست دیگران حسرت کشور ما را بخورند

به گزارش تعطیلات رو، وزیر نفت خاطرنشان کرد که اگر دولت ابراهیم رئیسی برای بازگشت ایران به بازار های جهانی نفت خام مشورت بخواهد، دریغ نمی کنم.

زنگنه:دلم می خواست دیگران حسرت کشور ما را بخورند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در فاصله دو نشست 181 سازمان کشور های صادرکننده نفت (اوپک) و هجدهم اوپک پلاس (که شامگاه پنجشنبه برگزار نشد) فرصتی فراهم شد تا در اتاق کار بیژن زنگنه، وزیر نفت چند پرسش کوتاه از مسائل اوپک و بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریم ها بپرسیم. ساعت از 21 و 30 دقیقه پنجشنبه (دهم تیرماه) گذشته بود. میز کارش شلوغ بود؛ از ما خواست پرسش هایمان را بپرسیم. از موضوع اوپک آغاز کردیم و با گزینه هایی که برای وزارت نفت مطرح می شود خاتمه دادیم.

زنگنه تاکید کرد که از هیچ کمکی به دولت ابراهیم رئیسی دریغ نمی کند، او در این باره گفت: فکر می کنم شرایط کنونی کشور فوق العاده سخت است. هر دولتی که بیاید با شرایط فوق العاده سختی روبه روست. برخلاف برخی ها که فکر می کنند با کار ها و راه حل های سریع می توانند مسائل را حل کنند، من فکر می کنم راه حل سریعی وجود ندارد و شرایط بسیار سخت است. همه باید کمک کنیم تا فشار ها به مردم به حداقل ممکن برسد.

گفت وگوی کوتاه وزیر نفت را در ادامه بخوانید.

آقای زنگنه، با توجه به اینکه نشست یکصدوهشتادویکم اوپک آخرین حضور شما در این سازمان بوده است از بهترین و بدترین خاطره 16 سال حضورتان در اوپک برایمان بگویید.

در دورانی که من در اوپک بودم سختی زیادی داشتیم، نمی دانم چرا؟! اما دوران هایی بود که بازار نفت دچار تلاطم می شد و ما باید به توافق می رسیدیم، توافق هایی که بسیار سخت بود؛ بازگشت ایران به بازار نفت در سال های 1395 - 1394 پس از لغو تحریم ها هم بسیار سخت بود، یک نشست بسیار مشکل در الجزایر داشتیم و سپس یک نشست سخت تر در وین. ایران پس از نشست وین توانست به سهمیه گذشته خود برشود. خاطرات خوب در اوپک هم مربوط به زمانی بود که به توافق می رسیدیم و نتیجه آن را با بهتر شدن شرایط می دیدیم.

ببینید، وقتی فردی در نشستی حضور پیدا می کند که بار سنگین خواسته های یک ملت 80 تا 85 میلیونی روی دوشش است کار سختی پیش رو دارد. به این می اندیشد که چطور باید این بار را با تصمیم های درست به زمین بگذارد. بالاخره چشم یک ملت چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی دنبال آن است و افزایش و کاهش قیمت نفت بسیار مهم است. 2 دلار بالا و پایین شدن قیمت نفت به آن معناست که 2 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور کم یا زیاد می شود.

با این تفاسیر یک فرد چگونه باید این تصمیم ها را بگیرد؟ وقتی فردی به نشستی می رود یا باید تصمیم بگیرد یا باید کار را به بن بست برساند. بن بست رساندن یک نشست هم برای یک مدت کوتاه می تواند یک راهبرد باشد، نه برای بلندمدت، زیرا دیگران هم در این شرایط بیکار نمی نشینند.

چرا با وجود اینکه تمایلی برای پذیرش پست وزارت نفت نداشتید، این سمت را پذیرفتید؟

من برای تحقق آرزویی بزرگ وزیر شدم و آن این بود که بتوانم تولید نفت و گاز کشور را بالا ببرم تا منابع حاصل از آن صرف توسعه و سرمایه گذاری در کشور شود، منتهی نگذاشتند این کار شود و من به آرزویی که برای کشورم داشتم تا به جایگاه نخست اقتصادی، فنی و فناوری در منطقه برسد آن گونه که در سند چشم انداز آمده، نرسیدم.

دلم می خواست کشوری داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند. من تمام زندگی ام را برای رسیدن به این هدف صرف کردم و هرچه دست و عقلم رسید و استعداد داشتم برای تحقق آن گذاشتم، خودم و همکارانی که بیشتر آن ها افراد شایسته، باهوش، توانمند و بااستعداد بودند، اما متأسفانه تقریباً در مقطعی نتوانستیم جلو برویم، من افسوس آن را می خورم که البته افسوس فایده ای ندارد.

اما ناراحتم از این بابت که از نظر جایگاه جهانی و منطقه ای حق ما این نبود و ما خیلی باید جلوتر از این می بودیم. یک بار هم گفتم 42 سال است که یک عده آدم در داخل و یک عده دشمن در خارج نگذاشتند تولید نفت ایران حتی به 4 میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که ما به راحتی می توانیم 6 میلیون بشکه نفت تولید کنیم، نه اینکه این اندازه تولید به بودجه برود و نه اینکه نفت آن به صورت خام صادر شود، بلکه در صنایع پایین دستی از آن استفاده و درآمد بزرگی برای کشور ایجاد شود.

با افزایش تولید نفت به این اندازه نزدیک 30 میلیارد بشکه نفت تا سال 1420 اضافه می شود، این یعنی 2 هزار میلیارد دلار درآمد نو برای کشور ایجاد می شود که می تواند چهره فقر، بدبختی، بیکاری و عدم رشد را تغییر دهد، کشور را از نظر فناوری وارد دوران نوی کند، تولید ناخالص و درآمد سرانه را بالا ببرد و دست مردم در جیبشان باشد و با عزت زندگی کنند.

شما 42 سال در این کشور مسئولیت داشتید، سهم خود را در نرسیدن ایران به آرمان هایی که از آن صحبت کردید چقدر می دانید؟

من خودم را در همه موارد مسئول می دانم، این گونه نیست که بگویم نبودم. به سهم خودم که بودم مسئول هستم و به هیچ وجه نمی گویم که مسئول نبودم.

توصیه شما به وزیر بعدی چیست؟ اگر با چالش ها و مسائلی که شما در این دوره داشتید روبه رو شود...

اگر بخواهم پرسش شما را در محور اوپک و بازار جهانی پاسخ دهم باید بگویم که من همه تجربه ها و دیدگاه های خود را با استدلال به دولت آینده ارائه خواهم داد. حتی گزارش نشست اخیر اوپک و برداشت خود از این نشست را برای آقای رئیسی می فرستم تا در جریان باشد. دیدگاه هایم را هم به هر فردی که وزیر شود یا هر تیمی که آقای رئیسی تعیین کنند صادقانه می گویم، تصمیم با خودشان است.

معتقدم برگشت به بازار و گرفتن سهم کار سختی نیست، البته فشار زیادی به وزارت نفت و وزیر خواهد آمد، اما این گونه نیست که قابل تحمل و گذرا نباشد. البته دلم می خواست بازگشت ایران به بازار نفت در دوران خودم اتفاق می افتاد، زیرا می دانستم از چه مسیری بروم که پیروز شوم، اما هر شخصی به وزارت نفت بیاید و کمک بخواهد من در خدمت هستم و ریزه کاری ها و مسائل را خواهم گفت تا به گونه ای عمل کنند که هم به نفع جمهوری اسلامی باشد و هم آسیبی به بازار نرسد.

آیا به وزیر آینده توصیه می کنید قیمت حامل های انرژی را تغییر دهد؟

خیر.

یعنی فکر می کنید هزینه تغییر قیمت از یارانه ای که پرداخت می شود بیشتر است؟

نمی خواهم این را بگویم، اما تا وقتی زمینه سیاسی و اجتماعی فراهم نباشد هر کاری در این زمینه انجام شود به دلیل بالا بودن هزینه های اجتماعی ارزشش را ندارد. در واقع هر تغییر در قیمت مستلزم فضای مناسب است و باید زمینه سازی زیادی برای آن انجام شود که چند سال طول می کشد. فکر نمی کنم تا چند سال آینده هیچ کس بتواند وارد بحث قیمت ها شود.

شما اوایل دولت یازدهم گفتید که شب هایی که باید پول یارانه را به حساب هدفمندی پرداخت می کردیم، از استرس نمی خوابیدم؛ اکنون با توجه به اینکه یارانه معیشت هم اضافه شده است این مشکل همچنان وجود دارد؟

سازوکار پرداخت پول یارانه به دولت تغییر کرده است و قرار شد سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی همه پول های نفت را بگیرند و گفتند مستقیم به آن ها بدهیم و از همین رو دیگر لازم نیست منابع پرداخت یارانه را از مجموعه های وزارت نفت تأمین کنیم.

درآمد حاصل را مستقیم به حساب آن ها می ریزیم و دیگر کم و زیادش به ما مربوط نیست و خیال ما راحت است.

با توجه به نگرانی که نسبت به بازگشت نفت ایران به بازار وجود دارد، آیا این بازگشت سبب شوک به بازار و افت شدید قیمت نفت نمی شود؟

نه به نظرم هیچ اتفاقی نمی افتد. اوپک به اندازه کافی عاقل هست و اوپک پلاس هم با اوپک همکاری می کند و آن ها هم افراد عاقلی هستند و حتماً برگشت ایران را به خوبی درک و هضم می کنند.

شما گفتید که مهم ترین اولویت بین المللی وزیر دولت سیزدهم باید برگرداندن سهم ایران به بازار باشد، مهم ترین اولویت در بخش داخلی چه باید باشد؟

باید خیلی مراقب تأمین مایحتاج مردم در بخش سوخت (بنزین و گازوئیل) و تأمین گاز در زمستان چه برای امسال چه برای سال آینده باشند. این موضوع خیلی مهم است. در بخش نفت ما تا به امروز طرح های زیادی اجرا کردیم که تولید نفت ما پس از اینکه تحریم ها برداشته شد در فاصله بسیار کوتاهی به قبل از تحریم ها برسد که باید آن طرح ها پیگیری شوند.

آیا گزینه ای برای وزارت نفت به آقای رئیسی، رئیس جمهوری منتخب پیشنهاد دادید؟

نه اصلاً قرار نبوده و قرار هم نیست. وظیفه ای هم ندارم. ایشان خودشان با آگاهی و تسلط تصمیم می گیرند، از من هر مشورتی بخواهند در خدمتشان هستم، اما من هیچ پیشنهادی برای هیچ کار انتصابی نمی دهم، مرسوم هم نبوده و درست هم نیست.

البته اگر نظر خواستند خواهم گفت. دوره قبل هم این طور بود و چیزی نگفتم. البته فرق این دوره با دوره قبل این است که در آن دوره برنامه ام این بود که هیچ همکاری و مشورتی به آن ها ندهم، زیرا آن ها را از اول هم قبول نداشتم، اما آقای رئیسی و دولتش هر کمکی بخواهند، دریغ نمی کنم.

رسماً هم اعلام کردم هر مشورتی که بخواهند می دهم، اما نه پستی می گیرم و نه حکمی، نه ماشینی می خواهم نه دفتر و حقوق. به صورت رایگان هرچه بخواهند در خدمتشان هستم، اگر خواستند استفاده کنند و اگر نخواستند استفاده نکنند.

من به خاطر ایران این کار ها را انجام می دهم. چون فکر می کنم شرایط کشور اکنون فوق العاده سخت است. هر دولتی که بیاید با شرایط فوق العاده سختی روبه روست. برخلاف برخی ها که فکر می کنند با کار ها و راه حل های سریع می توانند مسائل را حل کنند، من فکر می کنم راه حل سریعی وجود ندارد و شرایط خیلی سخت است. همه باید کمک کنیم تا فشار ها به مردم به حداقل ممکن برسد.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1789

به "زنگنه:دلم می خواست دیگران حسرت کشور ما را بخورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه:دلم می خواست دیگران حسرت کشور ما را بخورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید