سوغات خوزستان، از لذیذترین خوراکی ها تا صنایع دستی

به گزارش تعطیلات رو، سوغات خوزستان را می شناسید؟ استان خوزستان یکی از استان های جنوب غربی ایران است که آب و هوای گرمی دارد. اما با این وجود زیبایی های طبیعی و مردم خون گرم و مهمان نواز استان خوزستان، هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند. افرادی که قصد سفر به خوزستان را داشته باشند، باید بدانند که خوراکی ها و غذاهای این استان جنوبی کشور، نسبت به سایر منطقه ها ایران تفاوت زیادی دارد. به همین علت بیشتر مسافران خوراکی های این استان را به عنوان سوغات خوزستان تهیه نموده و به شهر خود می برند. چرا که بیشتر این خوراکی ها در جایی جز خوزستان پیدا نمی شوند.

سوغات خوزستان، از لذیذترین خوراکی ها تا صنایع دستی

اما در کنار خوراکی، صنایع دستی این شهر هم جزو سوغات خوزستان محسوب می شوند. در ادامه این مقاله از خبرنگاران ، قصد داریم تا بعضی از برترین سوغات خوزستان را معرفی کنیم. پس به هیچ عنوان ادامه مقاله را از دست ندهید.

خوراکی های سوغات خوزستان

خوزستان یکی از شهرهای جنوبی بوده و بدیهی است که با گفتن نام خوزستان، همه یاد خرما و غذاهای جنوبی بیفتند. در این استان خرماهای متنوع و بسیار خوشمزه ای وجود داشته و بسیاری از خوراکی های معروف این شهر هم با خرما تهیه می شود. در ادامه این بخش، بعضی از معروف ترین و خوشمزه ترین خوراکی هایی که جزو سوغات خوزستان محسوب می شوند را آنالیز نموده ایم. اگر قصد دارید تا به عنوان سوغاتی از خوزستان، یکی از خوراکی های محبوب این شهر را با خود به خانه ببرید، ادامه این بخش را به هیچ وجه از دست ندهید.

خرما و فرآورده های آن از جمله سوغات خوزستان

انواع مختلفی از خرما و رطب در استان خوزستان وجود دارد. طعم و بافت این خرماها و رطب ها با یک دیگر متفاوت بوده و با خرمایی که در سایر شهرها، به ویژه شهرهای شمالی تهیه می کنید بسیار فرق دارد. در خوزستان می توانید خرماهای زیادی مانند استعمران، کبکاب، خضراوی، برهی، زاهدی، گنتار و خاصویی پیدا کنید. در فصل رطب می توان رطب تازه از این شهر تهیه کرد و از خواص بی شمار آن بهره مند شد. علاوه بر خرما، در خوزستان می توان از فرآورده های خرما مانند شیره، سرکه، قند و قهوه خرما هم به عنوان سوغات خوزستان یاد کرد. استفاده از فرآورده های خرما به عنوان شیرین نماینده بسیار سالم بوده و خواص زیادی دارد. از هسته خرما هم پس از انجام فرایندهای مختلف می توان به عنوان قهوه خرما استفاده کرد.

رنگینک، معروف ترین سوغات خوزستان

همان طور که پیش تر اشاره شد، یکی از محصولات بسیار محبوب استان خوزستان، خرما و فراورده های آن بوده و بسیاری از دسرها و خوراکی های خوزستانی هم با خرما تهیه می شوند. رنگینک یکی از همین خوراکی های خوشمزه است. این دسر، برخلاف سایر دسرهای شیرین که ضرر زیادی دارند، بسیار مقوی و انرژی زاست. از سایر خواص رنگینک می توان به خون ساز بودن و برطرف ضعف بدن اشاره نمود. این دسر در فصل رطب، با رطب خوزستان و در سایر فصل ها با خرما درست می شود. در خوزستان می توان این دسر خوشمزه را تهیه کرد و به عنوان یکی از سوغات خوزستان به منزل برد.

لوز کنجدی خوزستان

استان خوزستان یکی از برترین شهرهای ایران برای تهیه لوز کنجدی ارگانیک و تازه است. کنجد هم مانند خرما خواص بسیار زیادی داشته و همین امر باعث می شود تا لوز کنجدی خوزستان هم مانند سایر شیرینی های خوشمزه خوزستان بسیار مفید، انرژی زا و سالم باشد. در دستور پخت این دسر و سوغات خوزستان می توان مواد اولیه سالم و خوشمزه ای مانند کره محلی و گردو مشاهده کرد. اگر در پی تهیه یک شیرینی متفاوت، خوشمزه و سالم در استان خوزستان هستید، لوز کنجدی برترین انتخاب برای شماست.

کلیچه از جمله شیرینی های سوغات خوزستان

یکی دیگر از دسرهای مخصوص استان خوزستان که با استفاده از خرما تهیه می شود، کلوچه های کلیچه هستند. درست مانند سایر شیرینی های خوزستان که با استفاده از خرما تهیه شده اند، خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد. والدین می توانند با خیال راحت این شیرینی های خوشمزه خوزستان را به بچه ها خود داده و از بابت به خطر افتادن سلامتی آن ها نگرانی نداشته باشند. افرادی که قصد دارند تا بچه ها خود را با تغذیه سالم بزرگ نمایند، می توانند از این کلوچه خوشمزه خوزستان استفاده نمایند.

سوغات اهواز

حلوا سفید از دسرهای محبوب

حلوا سفید که با نام حلوا قبیت هم شناخته می شود، یکی از دسرهای محبوب در بین سوغات خوزستان است. این حلوا هم یکی دیگر از محصولات خوزستان است که با استفاده از خرما پخت شده و عطر و بوی هل و گلاب آن می تواند اشتهای هرکسی را باز کند. این حلوا به صورت مایع و سفید است. شیرینی حلوا قبیت خوزستان به طوری است که دل را نزده و برترین گزینه برای کسانی است که از دسرهای خیلی شیرین خوششان نمی آید. گاهی این حلوا به همراه نان به عنوان صبحانه میل شده و در کل روز انرژی لازم را به افراد می دهد.

گلیم افشار

گلیم های افشار، در فهرست سوغات نفیس و بسیار زیبای خوزستان قرار دارند. این گلیم ها با استفاده از ابریشم بافته شده و ضخامت بیشتری نسبت به گلیم های معمولی دارند. در بافت این گلیم ها از روش بافت متصل جفت قلاب استفاده شده، حاشیه های گلیم معمولا نازک است و در طرح آن از اشکال مستطیلی شکل با رنگ های گرم و تیره تر استفاده می شود. طرح های گلیم افشار بسیار ساده و تعیین هستند، اما ظرافت بافت و طراحی خاص آن، باعث شده تا گلیم افشار یکی از سوغات خوزستان محسوب شود.

سوغات دزفول

عسلیه دزفولی

عسلیه دزفولی یا شیرینی خنجرباری یکی از ساده ترین و در عین حال خوشمزه ترین سوغات خوزستان است. بسیاری از افراد با این شیرینی در بچگی های خود خاطره دارند. این شیرینی را با استفاده از رنگ های خوراکی، شکر و آرد درست می نمایند و همین موضوع باعث می شود تا عسلیه یکی از خوش رنگ و روترین دسرهای خوزستان باشد. بسیاری از بچه ها از ظاهر و طعم این شیرینی خوششان می آید. اگر قصد تهیه یکی از سوغات خوزستان برای بچه ها خود را دارید، عسلیه دزفولی انتخاب مناسبی است.

کپوبافی دزفول - سوغات خوزستان

یکی از گیاهان خودرو که در منطقه ها گرمسیر و باتلاقی رشد می نماید، گیاه کرتک نام دارد. این گیاه خودرو ساقه هایی شبیه نی داشته که بسیار مقاوم بوده و در برابر رطوبت، ضربه و آفات تا حدود زیادی در امان است. مردم خوزستان با استفاده از ساقه های گیاه کرتک، یکی از زیباترین صنایع دستی و سوغات خوزستان به نام کپوبافی را انجام می دهند. محصولات حاصل از کپوبافی به شکل ظرف های در دار هستند و در بازارهای سنتی خوزستان به فروش می رسند. این ظرف ها می توانند جزو برترین سوغاتی های خوزستان برای عزیزان شما باشند.

سوغات شوشتر

کلوچه شوشتری

یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین خوراکی های جنوبی که در فهرست سوغات خوزستان واقع شده است، کلوچه شوشتری است. این کلوچه باب میل بیشتر سلیقه ها بوده و کمتر کسی پیدا می شود تا از کلوچه شوشتری استقبال نکند. برای پخت این کلوچه خوشمزه از مواد اولیه آرد، شیر، شکر، روغن، مایه خمیر و زیره استفاده می نمایند. به طور معمول این کلوچه را مانند باقلوا در سینی و به صورت یک جا پخته و پس از خنک شدن برش می دهند. اگر در پی خرید یکی از دسرهای خوشمزه خوزستان به عنوان سوغاتی هستید، کلوچه شوشتری انتخاب مناسبی برای شماست.

صنایع دستی از سوغات خوزستان

با وجود این که استان خوزستان خوراکی ها و دسرهای خوشمزه بسیاری دارد، اما سوغات خوزستان محدود به این خوراکی ها نمی شوند. این شهر صنایع دستی و آثار هنری سنتی بسیاری داشته که تمامی افراد می توانند هنگام سفر به خوزستان، از آن ها تماشا نموده و حتی آن ها را ب عنوان سوغاتی برای عزیزان خود تهیه نمایند. از جمله سوغاتی های خوزستان می توان به گلیم افشار، احرامی بافی، قلم نی و خراطی خوزستان اشاره نمود. تمامی این صنایع دستی خوزستان، در ادامه این بخش معرفی شده اند.

صنایع دستی حصیری

حصیربافی یکی از هنرهایی است که در بیشتر منطقه ها کشور مشاهده شده و این که ریشه و اصالت این هنر مربوط به کدام شهر است خیلی روشن نیست. اما یکی از استان هایی که برترین حصیربافان کشور را در خود جای داده است، استان خوزستان است. زنان خوزستان از گذشته تا به امروز با الیاف برگ درختان خرما، حصیربافی و بوریا بافی انجام می داده اند. بوریا زیر اندازهای حصیری هستند که جزو صنایع دستی و سوغات خوزستان محسوب می شوند.

احرامی بافی - سوغات خوزستان

یکی از صنایع دستی سنتی و بسیار زیبای خوزستان، احرامی بافی است. احرامی بافی به هنر بافتن پارچه هایی از جنس پشم و پنبه با اشکال هندسی مختلف می گویند. پارچه های احرامی بافی جزو سوغات خوزستان هستند و می توانند یک یادگاری بسیار زیبا و نفیس برای شما باشند. در احرامی بافی از رنگ های ثابتی مانند سبز و سفید یا قرمز و سفید استفاده می شود. این پارچه ها علاوه بر زیبایی، جنس بسیار مستحکمی داشته. برترین هنر احرامی بافی خوزستان متعلق به شهرستان های شوشتر، دزفول، بهبهان، سوسنگرد و مسجد سلیمان است.

قلم نی

قلم نی یا همان قلم خوش نویسی که با استفاده از نی ساخته می شود، یکی از سوغات خوزستان و دزفول است. در این استان کشت نی از گذشته تا کنون رایج بوده و همین امر سبب شده است تا صنعت ساخت قلم نی در این منطقه رونق بگیرد. برای افرادی که به خوش نویسی علاقه داشته باشند، قلم نی می تواند یکی از برترین سوغاتی های خوزستان باشد. چرا که این قلم ها جنس بسیار مرغوبی داشته و کار با آن ها بسیار راحت است. قلم نی های خوزستان مرکب را به خوبی جذب نموده، استحکام بالایی داشته و به خوبی روی کاغذ حرکت می نمایند.

خراطی خوزستان

یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین هنرهای خوزستان، ساخت صنایع خراطی است. صنایعی که در خوزستان با خراطی چوب ساخته می شوند، جزو فرهنگ کشور ما بوده و یک سوغاتی خوزستان نفیس محسوب می شوند. محصولات خراطی خوزستان را می توان در بازار خراطی خوزستان پیدا کرد. قدمت این بازار به 200 سال قبل برگشته و می تواند یکی از برترین جاذبه های گردشگری خوزستان برای افرادی باشد که به تاریخ و هنر کشور علاقه دارند.

عبا بافی خوزستان - سوغات خوزستان

عبا بافی در خوزستان و سایر شهرهای جنوبی کشور، قدمتی دیرینه داشته و به هزاران سال قبل باز می شود. عباهایی که در خوزستان بافته می شوند کیفیت بسیار خوبی داشته و از جنس نخ های پشمی هستند. در سفر خود به خوزستان می توانید سری به بازارهای سنتی زده و انواع عباهای تابستانی و زمستانی خوزستان را مشاهده کنید. برای تهیه این عباها از نخ پشمی رنگ نشده استفاده می شود، به همین علت رنگ های عبای خوزستان همان رنگ های طبیعی پشم است. اما با این حال، باز هم عبا یکی از برترین و نفیس ترین سوغات خوزستان محسوب می شود.

کلام آخر درباره سوغات خوزستان

در این مقاله چند مورد از برترین سوغات خوزستان را آنالیز کردیم. خوزستان شهری زیبا با مردمی مهربان و خون گرم در جنوب کشورمان است. این شهر خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی بسیار زیبایی داشته که هر کدام از آن ها می تواند یکی از برترین سوغاتی های خوزستان برای شما باشند. تنها کافی است که نسبت به سلیقه خود، یکی از این ها را انتخاب و برای عزیزان خود بخرید. اگر شما هم سوغاتی های خوزستان که در این فهرست ذکر نشده اند را می شناسید، حتما در بخش نظرات آن ها را معرفی کنید. از این که تا سرانجام این مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم.

برترین سوغات خوزستان در بین خوراکی ها کدام است؟

خرما و فرآورده های خرما جزو برترین سوغاتی های خوزستان هستند. بسیاری از خوراکی ها و شیرینی های خوزستان هم با استفاده از خرما تهیه شده اند و طعم بسیار لذیذ و دلچسبی دارند.

برترین سوغات خوزستان برای بچه ها کدام است؟

برترین سوغات خوزستان برای بچه ها می تواند شیرینی ها و کلوچه های این استان باشند. شیرینی هایی که در این مقاله معرفی شده اند همگی سالم بوده و برترین انتخاب برای بچه ها هستند.

برترین سوغات خوزستان برای سالمندان کدام است؟

برای افراد مسن و سالمند می توان از بین صنایع دستی خوزستان برترین سوغاتی را پیدا کرد. بعضی از برترین صنایع دستی خوزستان در این مقاله معرفی شده اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 2265

به "سوغات خوزستان، از لذیذترین خوراکی ها تا صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات خوزستان، از لذیذترین خوراکی ها تا صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید