شهر جادویی رووانیمی در فنلاند؛ زادگاه بابانوئل

به گزارش تعطیلات رو، رووانیمی (Rovaniemi)، شهر مرکزی لاپلاند در فنلاند و عظیم ترین شهر مسکونی در نزدیکی مدار قطب شمال و بعلاوه زادگاه بابانوئل است. زمانی که دمای هوا در زمستان به زیر صفر می رسد، دهکده سانتا کلاز (Santa Claus Village) در رووانیمی در فنلاند به یکی از برترین مقاصد گردشگری معروف جهان برای خانواده ها تبدیل می گردد. برای بچه ها دیدار با بابانوئل و گوزن هایش یک تجربه مهیج و جادویی به تعداد میرود و به همین علت خیلی از عظیم ترها زمان تعطیلات کریسمس یا ماه عسل خود را برای سفر به این دهکده انتخاب می نمایند.

شهر جادویی رووانیمی در فنلاند؛ زادگاه بابانوئل

این دهکده در حال حاضر یکی از پربازدیدترین نقاط فنلاند به تعداد می رود به طوری که هر سال بیش از 300 هزار بازدیدنماینده دارد که رقم قابل توجهی از آن ها گردشگران چینی هستند چراکه کریسمس در این کشور قدغن است. در اینجا به شما می گوییم که چرا این دهکده کوچک در لاپلند به زادگاه رسمی بابانوئل تبدیل شد.

برای صدها سال فولکلور اشکال اولیه مشابه بابانوئل در لاپلند (منطقه شمالی فنلاند) وجود داشت. بابانوئل در اصل با الهام از خدای اودین در اساطیر اسکاندیناوی بود که به نام بز یول (Yule Goat) شناخته می شد و در شب وسط زمستان هدایایی را به مردم اهدا می کرد و امروزه هم در فنلاند به بابانوئل، بز یول گفته می گردد. موجودات کوچکی به نام تانتو (tonttu) هم او را همراهی می کردند که بعدا به نام پری های سانتا شدند.

در قرن شانزدهم این اسطوره ها با داستان سنت نیکلاس ادغام شدند و شکل بابانوئل امروزی به وجود آمد. در سال 1866 یک تصویر در مجله هفتگی هارپر چاپ شده بود که بابانوئلی را نشان می داد که در قطب شمال زندگی می کرد و رابطه او با مکان های سرد و برفی را به تصویر می کشید.

مردم فنلاند می دانستند که لاپلاند محل خیلی مناسبی برای زندگی چهره محبوب کریسمس شان است. این محل با وجود سرما همچنان قابل سکونت و مملو از گوزن های وحشی بود که می توانستند در قطب شمال به چریدن بپردازند. در سال 1927 مارکوس روتویو از رادیو فنلاند به دنیا بیان نمود که اتاق کار بابانوئل در کورواتونتوری (Korvatunturi) است. از آن موقع تا همین لحظه از این موضوع به نام داستان رسمی دهکده سانتا کلاز استفاده می گردد.

شهر رووانیمی در طول جنگ دنیای دوم تقریبا به طور کامل نابود شد (بقایای سازه های نازی هنوز هم در نزدیکی دهکده سانتا کلاز دیده می گردد)، هرچند به لطف یاری های زیاد یونیسف، عملیات بازسازی شهر بلافاصله شروع شد. النور روزولت، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا، نقش پررنگی در یونیسف داشت و در سال 1950 برای بازدید از فرایند بازسازی ها به شهر رووانیمی سفر کرد. این سفر به نقطه عطفی در تاریخ شهر عایدی زیرا یک کابین مدار قطب شمال برای خوشامدگویی به این بانو ساخته شد. این بازدید زمانی انجام شد که هنوز کار ساخت و ساز شهر در جریان بود و به همین علت این کابین را طوری طراحی کردند که برای اقامت یک شب مناسب باشد و یک هفته برای ساخت این کابین زمان صرف شد.

بازدید النور روزولت نه تنها برای روحیه مردم شهر خیلی مهم بود، بلکه الهام بخش مردم برای احیای شهر شد. باوجود فرایند شتابزده بازسازی، کابین قطب شمال به سرعت به یک جاذبه گردشگری تبدیل شد و هنوز هم بخش مهمی از دهکده سانتا کلاز به تعداد میرود.

بخش مسافرت نیویورک تایمز در سال 1957، لاپلند را به نام طبیعت وحشی شمال اروپا معرفی کرد، زیرا این مکان اصلا مشابه جاهایی نبود که آمریکایی ها تا آن موقع دیده بودند. آن موقع تصمیم بر این شد که گردشگری می تواند به عایدیزایی در رووانیمی بینجامد. در همین دوران بود که سینما و تلویزیون رواج بیشتری یافت. هر سال کریسمس، بچه ها سراسر دنیا شاهد کارتون ها، فیلم ها و تبلیغات فراوانی از بابانوئل بودند که باعث افزایش اشتیاق آن ها به دیدار با بابانوئل شد. محبوبیت رو به رشد بابانوئل و کاهش قیمت حمل و نقل هوایی موجب شد با وجود دورافتاده بودن رووانیمی، مسافرت به این شهر خیلی راحت تر گردد.

در منطقه اطراف این کابین، سازه های دیگری ساخته شد تا جوابگوی این تعداد بازدیدنماینده باشد. فرماندار لاپلند در سال 1984 رسما این شهر را سرزمین سانتا کلاز بیان نمود و یک سال بعد، دهکده سانتا کلاز به نام یک مجموعه کاملا تفریحی افتتاح شد که بازدیدنمایندگان امکان دیدار با بابانوئل، سواری بر سورتمه های متصل به گوزن های شمالی و فرستادن نامه با تمبرپستی قطب شمال از اداره پست فراهم شد.

النور روزولت تنها بازدیدنماینده معروف این شهر نبود. سایر رهبران دنیا نظیر لیندون بی جانسون (رییس جمهور ایالات متحده)، شاهزاده کارل گوستاو (سوئد) و لئونید برژنف (دبیر کل حزب کمونیست شوروی) هم به این شهر سفر نموده اند. حضور بابانوئل در رووانیمی نه تنها خاطره ای شاد و فراموش نشدنی برای دوران کودکی مردم سراسر دنیا به وجود آورده است، بلکه زندگی دوباره به این شهر مخروبه بخشید.

اداره پست رووانیمی سالانه بیش از نیم میلیون نامه کریسمس از اقصی نقاط دنیا دریافت می نماید. هر سال بابانوئل سوار بر سورتمه اش این دهکده را ترک می نماید تا هدیه بچه ها را به آن ها تحویل دهد. مرنام بدرقه او در روز 23 دسامبر به صورت بین المللی در تلویزیون نشان داده می گردد. بابانوئل به همه نامه ها پاسخ می دهد و این نامه ها یک تمبر ویژه از دفتر پست این شهر دریافت می نمایند. اگر می خواهید فهرست آروزهای سال جاری خود را برای بابانوئل بفرستید، آدرس او: فنلاند، 96930 ناپاپیری، اداره پست اصلی سانتا کلاز، سانتا کلاز است.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: tatilatro.ir شناسه مطلب: 1826

به "شهر جادویی رووانیمی در فنلاند؛ زادگاه بابانوئل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر جادویی رووانیمی در فنلاند؛ زادگاه بابانوئل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید